• luppeti

LCHF efter lång VLCD-kur

Håller just nu på med att läsa in mej på LCHF, samtidigt som jag kör en ren kur med VLCD.
    Har jojo-bantat de sista 15 åren och mått dåligt över att jag inte kunnat hålla vikten efter att ha gått ner. MEN, det "mysteriet" har jag nu fått en förklaring till efter att ha läst "Sockerbomben i din hjärna". Jag är SOCKERBEROENDE!
    Kändes som om hela boken handlade om mej och mina ätbeteenden! Vilken lättnad det var att få svar på sånt som jag funderat över i många år!

Jag kommer att köra ren kur i tre månader, och under tiden kommer jag att sätta mej in i LCHF. LCHF lär ju passa den sockerberoende ypperligt! Jag har läst på nätet, och nu har jag även beställt hem böcker i ämnet. Detta kommer bli en LIVSSTILSFÖRÄNDRING, och jag är glad över att jag äntligen fått upp ögonen!

Till er som redan är upplysta och lever enligt LCHF:
    Jag behöver hjälp av era erfarenheter!
    Vad ska jag undvika helt för att inte trigga igång sötsuget igen? Jag vill inte riskera att falla in i gamla vanor igen, så jag måste nog köra på rätt så strikt i början. Därför kommer jag inte våga mej på frukt eller mörk choklad. Men finns det något mer jag bör se upp med? Något som inte är lika uppenbart? Som man tror är okej att äta?

Tacksam för alla tips och råd!          

• Svar på tråden LCHF efter lång VLCD-kur
  • Faile

Jag körde vlcd 3 månader innan jag började med lchf och det påverkade inte mig på något sätt. Jag rasade ner med lchf direkt ändå, men vet att vissa inte har lika lätt med omställningen så håll det i minnet sen när du börjar.

Fällor är sötningsmedel av alla slag och även lchf-bröd kan trigga suget. I början är det bra med planering så det alltid finns något att ta till om/när suget sätter in, tex oststavar, kokta ägg med majjo osv.

Lycka till!

Sluta jiddra, börja trolla!
  • luppeti

Tack!
    Jag ska skriva ner alla tips och klistra upp på lämpliga ställen i köket, som på kylskåpet och skafferiet. :o)

• mamman i skogen

Det du kan märka med LCHF om du går över är att du kommer få en lång platå där ingenting händer efterssom du jojobantat och ätit VLCD så kanske inte kroppen fattar vad som händer. Håll ut i så fall och se inte viktuppgång som ngt negativt det kan bli några kilo upp innan det tickar ner igen.

Om du är sockerberoenda är LCHF rätt tror jag du utesluter allt som blir socker i kroppen och blir på så sätt av med sug. Beroendet är ju livslångt och du kommer ha dalar när du kanske faller för frestelsen. Läs på om beroende  så har du kommit en bit på vägen..

http://vittbegar.blogspot.com/  en bra blogg och sen har du Bitten johansson tror jag hon heter som föreläser om just sockerberoende det finns mycket påyoutube och hon har väl iallfall skrivit en bok ang detta..

Jag hatar dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att utrycka dem/Voltaire.
  • luppeti

Tackar! Ja, det är väl Bitten som skrivit "Sockerbomben", har jag för mej. Och den har jag ju läst. Absolut att jag ska plugga mera. Man kan aldrig bli fullärd! :o)

• Max Gustaf

Se till att aldrig vara hungrig. Dels för att minska risken för att falla för kolhydratrika frestelser, men också för att kroppen ska våga släppa på så mycket fett som möjligt. Ät också hellre för mycket än för lite fett. Det är lätt att särskilt i början få i sig för lite och glömma bort att energin i kolhydraterna ska ersättas av fett.

Den som har en stor övervikt gör också klokt i att vara extra försiktig med kolhydraterna och välja näringsberäknade recept istället för att googla och chansa. Det finns många LCHF-recept som inte är LCHF utan snarare GI med fullt av bulgur och alldeles för lite fett och då blir resultatet därefter.

http://www.fettdieten.se/content/lchf-receptboken

• yena89

Håll dig till under 20g kolhydrater om dagen. Det är nog den viktigaste "regeln" för viktnedgång :)
    Ha tålamod och väg dig bara varje eller varannan vecka. väg dig alltid på morgonen. Min vikt kan variera med 2-3 kg över dagen eftersom man äter och fyller magen och dels brukar man svullna upp lite, inget som syns förutom på vågen :)
    Läs på ordentligt nu så ska det nog gå bra :)

Googla på Stora feta LCHF-tråden så hittar du all hjälp du kan behöva :)

Kostdoktorn kan vara en bra sida för att leta information om hur kroppen påverkas...artiklar och kommentarer kan däremot verka extrema och väldigt partiska så det blir ofta en massa diskussioner där :)

Sen finns det massor med bloggar, ska själv ta upp mitt bloggande igen nu efter uppehåll.

Svar på tråden LCHF efter lång VLCD-kur