• Sophiebysophie

Öroninflammation?! så jäkla ont! (vuxen)

Jag har märkt under någon vecka att hörseln blivit sämre på mitt ena öra, blev värre o värre, men hade inte ont på något vis, bara lite öm när jag tog ut hörselproppen som jag har när jag sover på dagen då jag jobbat natt, men det berodde säkert på själva hörselproppen är lite hård (av gummi)

Jag köpte hem ett apoteks kit för att lösa upp proppen (som jag trodde jag hade) och gjorde detta två dagar i rad, första dagen fick jag ut en del gult, men kändes inte helt  bra. 2a dagen gjorde jag det igen och fick inte ut någonting. Sen på kvällen börjar det värka och göra ondare och ondare! Nu sitter jag här mitt i natten och har skit ont! Det bara värker på ena sida av huvudet, blir bara värre o värre, kan absolut inte ligga på det örat.

Har bokat en tid till doktorn i morgon. Måste vara nån form av öroninflammation.
    Någon som vet hur lång tid det tar innan det går över?
    Jag ska arbeta natt i morgon och på måndag, tror ni jag behöver sjukskriva mig? För gör det så här ont som nu så kommer jag ha jätte svårt att jobba, behöver få sömn innan också, o som det är nu kan jag inte sova alls när det värker som det gör!
    Vet att det är svårt för er att sitta o gissa om jag måste sjukskriva mig eller inte.. men ni med erfarenhet av öroninflammation, tar det några dagar att bli av med värken?
    Jag är dessutom gravid och mår illa o spyr rätt mkt, särskilt när jag jobbar på natten, och nu detta på det, känns inte roligt!

Tacksam för råd o tips!

• Svar på tråden Öroninflammation?! så jäkla ont! (vuxen)
  • Kat91

Är gammalt öronbarn och hade dubbelsidig öroninflammation för första gången som vuxen i vintras. Gjorde sjukt ont, resulterade i HÖG feber och två spruckna trumhinnor. Men jag har ju å andra sidan redan ärrbildningar på trumhinnorna sen innan så det lär ju göra skillnad. Fick antibiotika utskrivet efter att första trumhinnan spruckit med orden "efter två till tre dagar kommer inflammationen att ha gått ner". Det var ett rent skämt ,efter fyra dagar med antibiotika sprack nästa...

Däremot har jag ganska ofta ont i öronen när jag är förkyld utan att det blir öroninflammation på riktigt. Ibland blir det bra om jag ger fan i att ha öronproppar i (jobbar också natt och sover dagtid) då propparna skapar vakuum och håller inne fukten.

• josu

Jag är också gammalt öronbarn och mina trumhinnor har spruckit vid upprepade tillfällen,min erfarenhet är att smärtan lättar så snart det har hänt. Annars brukar antibiotika börja verka snabbt för mig och bara efter en dag eller två brukar smärtan släppa.

• Sophiebysophie

Jag fick antibiotika och örondroppar utskrivet.. har haft en helvetes natt i natt. Jag har gråtit som ett barn pga smärtan, det är hemskt. Jag har typ suttit upp hela natten, har kunnat slumra lite när alvedonen verkar. Men den verkar typ bara 2 timmar, sen gör det lika ont igen.

Jag spydde också 3 timmar  efter jag tagit min antibiotika nu, mår ju illa av graviditeten och medicinen gör väl inte saken bättre.

Det känns inte ett dugg bättre, snarare sämre, och jag hann ta 2 tabletter igår och örondroppar och nu hunnit ta en tablett o droppar idag hittils. Gör ont ner i käken.
    Det pulserar osv. Gör så jäkla ont! Vet inte vad jag ska ta mig till!

Svar på tråden Öroninflammation?! så jäkla ont! (vuxen)