• Thegra­n
    Äldre 4 Sep 16:40
    20571 visningar
    29 svar
    29
    20571

    Vad för kaninras ska man ha?

    Om man vill ha en lugnare ras, som är lätt att få tam?

    Är lite sugen på smådjur igen, har haft marsvin från det jag var 8-22 år, och har haft en kanin (någon blandning som jag fick från grannarna på landet) men tycker att kanin känns lite roligare än marsvin :)

  • Svar på tråden Vad för kaninras ska man ha?
  • Vaffla
    Äldre 4 Sep 17:50
    #11

    Kaniner mår absolut bäst av att vara med artfränder! Har blivit en lite tråkig trend att bara ha en tyvärr.

    Jag har två gotlandskaniner ihop, en hona och en kastrerad hane. Gotlandkaniner är jättetrevliga! Kan bli lite som hundar haha men har sällan tålamod att ligga stilla å bli klappade nån längre stundCool

  • Äldre 6 Sep 11:54
    #12

    Det bästa är att ha 2 men i varsina burar eftersom kaniner är kolonidjur och inte flockdjur = dom träffas uppe på marken men har egna hålor där dom kan dra sig tillbaka. Att ha marsvin med kanin är inte att rekommendera mest för marsvinets skull. Marsvin har större krav på gemenskap med en artfrände än en kanin då marsvin är flockdjur. Marsvin och kaniner kommunicerar dessutom på olika sätt.

    www.skhrf.com (Sveriges KaninHoppares Riksförbund)
    www.skaf.info (Sveriges KaninAvelsFöreningars Riksförbund)
    www.kanin-net.nu (Med ett forum där både kaninhoppare, utställare mfl samlas och hjälper varandra)

    Dvärgvädurar brukar man säga är den trevligaste rasen som passar barnfamiljer osv väldigt bra. Att köpa från uppfödare är alltid rekommenderat men från vilken "gren" du köper beror helt på vad du är ute efter. Både kaninhopparna och utställarna har trevliga djur, men såklart helt olika inriktningar om dom inte föder upp för båda "grenarna".  Det viktigaste är att hitta en uppfödare som du kommer bra överens med och känner förtroende för. Jag brukar själv rekommendera andra uppfödare om jag själv inte har det som köparen letar efter.

    Lycka till i letandet! 

  • Äldre 11 Sep 22:49
    #13

    Jag skulle oxå säga dvärgvädur, de blir ofta väldigt tillmötesgående!

  • Äldre 14 Sep 13:13
    #14

    Dvärgvädurar är väldigt trevliga iaf vår. Lugn utan att vara sälvlig. Bra storlek och hur mysig som helst.
    Hanar är stabilare i temperamentet, honor kan vara lite sura när de brunstar.

    Våran bor ensam, men efterosm jag tycker så synd om henne så kommer hon få en kompis till våren dock i varsin bur eftersom en vanlig bur är för liten för två kaniner (det är dock lagligt)


    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Äldre 14 Sep 17:30
    #15

    Absolut en dvärgvädur, hane. de är underbara och lätta att få tama. kastrera i tidig ålder så får ni inget problem med skvättande heller. Lättlärda när det gäller att gå på toalåda

  • Thegra­n
    Äldre 14 Sep 17:49
    #16

    Tack för tipsen!


     


    har nog bestämt oss för att det får vänta till våren tror jag.

  • Äldre 29 Jan 21:36
    #17

    Dvärgvädurar skulle jag säga är det trevligaste rasen. Och mycket att välja på :)
    Själv föder jag upp dvärgvädur rex som har en kortare päls som är helt otroligt mjuk och mysig :) Sägs vara mera allergivänlig också. Hur väl det stämmer vet jag dock inte....

    Kika gärna in på min hemsida: www.sweetys.se  (leveranser brukar kunna fixas till det flesta delar av landet. Väntar kullar nu i februari :)

    Vad gäller en eller två kaniner: Finns ingen lag på att man ska ha två. Kaniner är kolonidjur. Har man en stooor yta kan man ha flera. De kan umgås men vill gärna ha sitt eget krypin så att säga. Men då gäller hona+hona eller hona+kastrerad hane, inget annat. (hane+hane KAN gå, men chansen är minimal! även kastrerade hanar kan slåss.).

    Vill man ha en kelig kanin ska man ha den ensam. Du som matte/husse ska ju vara dennes kompis ;) Skaffar man två är risken att de bara tyr sig till varann och aldrig blir riktigt tama.
    Jag har både kaniner ensamma och ihop. De som bor ensamma är de som kryper ut skinnet av lycka när man kommer, medan de som bor ihop hoppar undan när man kommer.  

  • Äldre 30 Jan 22:08
    #18

    Jag röstar på de större modellerna! NOedåtöronen är oftast snällare och nyfiknare utan att vara ettriga. Det finns ju mellanstora vädurar, tex tysk och engelsk vädur, även om min favorit är den stora maffiga franska. väduren, oöverträffad i gosighet och vakenhet. 

  • Äldre 1 Feb 19:18
    #19

    Jag har två lejonhuvade kaniner. De är lite mindre än dvärgvädurar, vissa något större än hermelinkaniner som är den minsta rasen. Min ena hane väger 1 kg och den andra 1,2 kg. Men de är nog väldigt små. Supergoa är de! Kommer fram och älskar att gosa och mysa. Helt olika till personlighet också. De är väldigt nyfikna och lätta att få tama. Bits aldrig! Kan vara bra att köpa från uppfödare aom avlar på kaniner med bra kynne. I vår familj älskar vi våra kaniner! Ett minus med hanar är att de inte kan vara ihop.

  • Äldre 1 Feb 19:26
    #20
    Lisastina skrev 2012-01-30 22:08:11 följande:
    Jag röstar på de större modellerna! NOedåtöronen är oftast snällare och nyfiknare utan att vara ettriga. Det finns ju mellanstora vädurar, tex tysk och engelsk vädur, även om min favorit är den stora maffiga franska. väduren, oöverträffad i gosighet och vakenhet. 
    Det svåra med större raser är att vill man ha innekanin i bur så finns de inga lagliga att köpa. Innekaniner behöver med andra ord vara lösgående eller så får man bygga bur. Till utekaniner får man ju alltid bygga bur. 

    Och så äter stora kaniner betydligt mer (och det skiter mer också) 
    En mupp, är en mupp, är en mupp.
  • Thegra­n
    Äldre 4 Mar 16:37
    #21

    väcker min gamla tråd igen. Börjar bli dags för kanin! Sambon ska bygga bur strax.

    är helt inne på dvärgvädur iaf :)

  • Thegra­n
    Äldre 4 Mar 21:12
    #22

    ojoj, här går det snabbt! SKa och kolla på en lejonhuvad dvärgvädur som en kompis kompis har redan imorgon :)

  • Äldre 8 Mar 17:53
    #23

    Dvärgvädur, holländare eller franskvädur. Helt klart.

  • Äldre 12 Mar 13:17
    #24


    jag har en rex som är översocial. så jag kan inte annat än rekomendera den rasen.

    Vi har även en dv, men han är inte lika social som rexen!
  • Äldre 14 Mar 10:40
    #25
    Oh my good skrev 2012-03-12 13:17:44 följande:

     


    jag har en rex som är översocial. så jag kan inte annat än rekomendera den rasen.

    Vi har även en dv, men han är inte lika social som rexen!
    eller så drar man till med en dvärgvädur rex ;)

  • Äldre 14 Mar 13:25
    #26

    Vilka söta kaniner ni har!

  • Äldre 14 Mar 19:05
    #27
    Tudor 05 skrev 2012-03-14 10:40:18 följande:
    eller så drar man till med en dvärgvädur rex ;)


    hihi vilken going!
  • Äldre 25 Mar 00:14
    #28

    Kan man ha en lite större kanin så är lilla tysk vädur en perfekt ras, mycket lugna.

  • Äldre 25 Mar 00:16
    #29

    Vi har en dvärgvädur o det är en riktig kelgris..han blir nedstämd om man inte sitter med honom o stryker honom över ryggen varje dag.Han är helgo.

Svar på tråden Vad för kaninras ska man ha?