• Äldre 5 Sep 10:05
    3463 visningar
    13 svar
    13
    3463

    Hur ofta byter ni blöja ?

    Har en bebis på 1½månad här hemma, Han har blivit lite röd i rumpan så vi sa att vi kanske borde byta blöja oftare. Självklart byter vi direkt om han har bajsat. Just nu byter vi kissblöja kanske med 2-3 timmar emellan. Hur gör ni ? Hur ofta behöver man byta ? Och hur gör ni på natten ? Drar ni upp dom då oxå och byter, om de äter nattmål vill säga ?

    Hua känner mej verkligen som ny på det här :P 

  • Svar på tråden Hur ofta byter ni blöja ?
  • Äldre 5 Sep 10:09
    #1

    jag har en 7 veckors tjej här hemma - och vi byter blöja ungefär som ni gör - men bytar inga blöjor på natten (om hon inte har bajsat)

    ni kanske kan låta honom ligga och "lufta" sig eller prova ett annat blöjmärke.  

  • 3 barns mamma8­4
    Äldre 5 Sep 10:10
    #2

    Om han är röd se så till att ta en annan märke och ta potatis mjöl när du tar en ny blöja
    Fungerar TOPPEN !!

    När mina 2 var bebisar bytte jag då det behövdes kunde gå timmar innan jag bytte kissblöja om den inte var så att man behövde likom och bajsblöja byter jag direkt eller väntar och ser om dom skulle bajsa mer.
    Nu är dom 6 år och 3 år utan blöja

    Nu har jag en pojk på snart 9 månader och jag byter bajsblöja väntar ett tag och byter om något mer skulle komma.sen byter jag kissblöja innan läggdags och byter igen på morgonen så han sover hela nätterna.
    Men när han var liten och skulle amma o få mat kände jag efter om det skulle behövas om det var så så bytte jag om inte så lät jag de va.
    Nu kan det gå många timmar innan jag byter kissblöja på honom         


    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ trebarnsmamma84.bloggagratis.se/
  • Triden­t5678
    Äldre 5 Sep 10:10
    #3

    Jag bytte blöja på barnen inför varje mål (och däremellan om det behövdes), dag som natt.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Aurora Boreal­is
    Äldre 5 Sep 10:10
    #4

    Smörj med lite zinksalva så brukar det ordna sig, jag tycker inte att det låter som om du byter för sällan. På natten har jag bytt om det är bajs eller om det är mycket kiss. Men en blöja håller väl ofta hela natten, iallafall nu när min är 3 månader. (i början bajsade han varje gång jag ammade)


  • Äldre 5 Sep 10:14
    #5

    Det finns en receptfri salva på apoteket som heter Inotyol. Skitbra för röda stjärtar!

  • Äldre 5 Sep 10:27
    #6

    Har en tjej på sex veckor och byter bajsbyxor direkt om hon är vaken, kissbyxor allt från varannan till var fjärde timme. Väcker henne inte för att byta utan hon vaknar själv om det blir obehagligt. Kollar med jämna mellanrum, främst när hon just vaknat eller verkar lite grinig. När hon badat eller efter morgontvätten (tvättlappar och ljummet vatten) låter jag henne ligga och lufta en stund med rumpan bar, ibland passar hon på att kissa då så nu har jag Liberos engångsunderlägg under för att spara tvätt.

    Första tre veckorna var hon lite röd men det har försvunnit helt nu, smörjde med salva då men gör inte det nu längre utan ser bara till att hon är ordentligt torr när jag sätter på en ny blöja så jag inte stänger in onödig fukt. Tänk på att inte ha på honom onödigt mycket kläder och filtar, i början byltade vi på ungen lite för mycket som man gärna gör men en varm och svettig unge ger en varm och svettig stjärtskåra. Det har blivit lite svalare nu ju (du fick som jag barn när det var som varmast) och fortsätter så, kanske märker du att svalare och torrare klimat ger en torrare blekare barnrumpa :) Men som andra sagt också, testa att byta märke, olika rumpor behöver olika blöjor. Libero funkar perfekt för oss medan pampers var värdelösa, har hört motsatsen från andra.

  • Biinza­n
    Äldre 5 Sep 11:33
    #7

    Min dotter brukar också bli röd i rumpan, ett tjockt lager med inotyol brukar fungera jättebra.
    Plus att hon brukar ligga och lufta rumpan - vilket uppskattas verkligen! 
     
    Vi brukar byta med 2-3 timmar emellan, på natten är det ett blöjbyte. 

  • Äldre 5 Sep 12:17
    #8

    Okej, tack för alla bra svaren och tipsen, nu vet jag lite mer i alla fall ;)

  • Äldre 5 Sep 20:21
    #9

    Kan varmt rekommendera salvan Inotyol om han är röd i rumpan, funkar super på vår tjej :o)

  • Äldre 6 Sep 09:35
    #10

    Smörj rumpan med bröstmjölk! (om du ammar..). Låt henne ligga naken mycket. Jag har alltid bytt blöja minst en gång på natten, före amning. Går kanske åtkring 8 blöjor per dag här.

  • Äldre 7 Sep 21:33
    #11

    Jag smörjer med "Bepanthen" och det fungerar jättebra mot en röd stjärt!

    Byter blöja när de behövs höll jag på å säga :P Men är ju ganska olika från dag till dag tycker jag.. Vissa dagar bajsar hon typ 4 ggr medan en annan dag bajsar hon bara 1 gång.. Men i snitt 7-9 blöjor per dag skulle jag tro!

  • Äldre 7 Sep 21:37
    #12

    Byter blöja så fort den blir blöt då jag har tygblöjor. De luftar bättre och rumpan blir mindre röd. Är vi borta kan jag ibland använda vanliga blöjor och då byter jag när den blivit full Fast så kör vi ec-light också och kan klara oss på en plastblöja på en dag ibland...

  • Yavann­ie
    Äldre 7 Sep 21:38
    #13

    I början när det var mycket bajs bytte vi säkert 10-12 gånger om dagen. Nu när vårt barn är 4 mån blir den en bajsblöja per dag, ibland kan det gå en dag emellan också. Kissblöjor byter jag efter matning. Hon brukar alltid kissa samtidigt som, eller strax efter att hon äter. På natten byter jag inte blöjan om hon inte är pigg efter käket (äter ett mål på natten) - har hon somnat så väntar vi tills morgonen med att byta. Skulle tippa på 5-6 blöjor per dygn.

    Som så många andra sagt tror jag det är bra med mycket luftning. Lägg en bit frottéplast på filten på golvet där bebisen leker/maggympar och låt blöjan vara av ett bra tag. 


    cynicalchronicle.blogspot.com - där jag rotar fram och ratar dina inlägg
Svar på tråden Hur ofta byter ni blöja ?