Nu har lilleman börjat lugna ner sig lite=)
Visst blir har fortfarande väldigt arg när saker och ting inte funkar....
Att ta timeout eller bestraffa tror jag personligen inte på, skulle inte vilja använda det heller. Höjt rösten har jag gjort någon enstaka gång och då har det varit förenat med direkt fara.Men att ta bort vattenmuggen längre bort på bordet efter den åkt i golvet ett antal gånger det gör jag ju, just comon sence... =)
Jag har ändrat upplägget lite här hemma (de är två som fajtas om mammas uppmärksamhet) och jag tror att det har fått lilleman att faktiskt varva ner lite. Det är inte lätt att vara liten =))
Jag tror för övrigt att ordet "trots" också är en ren tolknings fråga och något man kan se från barn till barn. Jag tror visst att en ett och en halvt åring är fullt kapabel och trotsa mamma för att se hur långt han kan gå och hur mycket han själv kan få bestämma. Att testa gränser är en sak men att testa en gräns som man redan vet var den är dragen? Det skulle jag kalla trots. Den är inte elak , bara ett sätt att kanske visa att nu får du skärpa till dig och se mig också ett tag, så är det iallafall för min lillplutt tror jag.
Barn utvecklas ju olika också. Lillen hänger med i en hel del och har redan börjat använda tre ords meningar tex. Han har länge förstått vad nej är och om han gör något han inte får och jag kommer på honom så rusar han snabbt iväg, full koll =)