Inlägg från: salamanca |Visa alla inlägg
  • salamanca

1,5 år & i trotsåldern!!!!!

Finns det någon annan vars 1,5 åring får raseriutbrott för att inte skon går att sätta på, mamma måste göra något annat, man inte får fram drycken tillräckligt fort etc? Min första hade inga sådanna här bryt så jag tar gärna lite tips + är det inte lite tidigt med värsta trots åldern nu?????

• Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!
  • salamanca

Skönt att höra att vi är fler!
    Lillen gör dock också saker han vet att han inte får. Kan titta på mig som han sakta välter ner koppen från matbordet med blicken "vad säger du nu?" Han gör massor av sådant testande och jag är faktiskt alltid lugn och förklarar (sen får han väl snappa upp det han kan) Men trots det är det helt klart. När han blir så där arg så att han stundvis glömmer av att andas,böjer sig bar med hela kroppen och slåss hej vilt brukar jag förklara att jag har svårt att förstå vad han vill nu och att om han istället kan peka på det han vill så kan jag förstå honom bättre. Sen är det ju klart de där sakerna som inte riktigt går-sätta på skorna tillräckligt fort, bygga torn lika högt som sin bror...

Tack för alla svar!! 

• salamanca

Humör eller trots så är de ju ganska gulliga när de får utbrott över att lådan inte går att dra ut etc
    Svårt att hålla sig för skratt ibland men det måste man ju =) 

• salamanca

Nu har lilleman börjat lugna ner sig lite=)
    Visst blir har fortfarande väldigt arg när saker och ting inte funkar....
    Att ta timeout eller bestraffa tror jag personligen inte på, skulle inte vilja använda det heller. Höjt rösten har jag gjort någon enstaka gång och då har det varit förenat med direkt fara.Men att ta bort vattenmuggen längre bort på bordet efter den åkt i golvet ett antal gånger det gör jag ju, just comon sence... =)

Jag har ändrat upplägget lite här hemma (de är två som fajtas om mammas uppmärksamhet) och jag tror att det har fått lilleman att faktiskt varva ner lite. Det är inte lätt att vara liten =))

Jag tror för övrigt att ordet "trots" också är en ren tolknings fråga och något man kan se från barn till barn. Jag tror visst att en ett och en halvt åring är fullt kapabel och trotsa mamma för att se hur långt han kan gå och hur mycket han själv kan få bestämma. Att testa gränser är en sak men att testa en gräns som man redan vet var den är dragen? Det skulle jag kalla trots. Den är inte elak , bara ett sätt att kanske visa att nu får du skärpa till dig och se mig också ett tag, så är det iallafall för min lillplutt tror jag.

Barn utvecklas ju olika också. Lillen hänger med i en hel del och har redan börjat använda tre ords meningar tex. Han har länge förstått vad nej är och om han gör något han inte får och jag kommer på honom så rusar han snabbt iväg, full koll =) 

• salamanca

Vad skönt att få höra er alla berätta!
    TACK! 

Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!