Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

Helammar folk inte längre?

Jag funderar ang att många påpekar detta med brist på information om ammning och att många därför väljer att sluta, då jag själv upplever det precis tvärtom.

På MVC fick man en bok där det stod mycket om bla ammning (den boken man får om kostråd,graviditet, förlossning mm)

Fick även ett häfte om bara ammning där det stod massor (från ammningshjälpne?)

Föräldrautbildningarna pratade massor om det

Fick häften hem från BB när bebis kommit samt stöd och hjälp på BB/förlossning

BVC som jag träffar 1 gång i veckan frågar också mycket om ammning och vill hjälpa till/lära ut.

Trodde det var samma överallt...???

• Litet My
    Wolfclaw skrev 2011-09-10 16:34:01 följande:
    Kan vi inte bara släppa hela grejen och låta dem som ammar amma och de som ger flaska fortsätta med det? Vi behöver inte trycka upp i ansiktet på varandra hur JAG MINSANN gör si eller så. Underförstått: "jag är en bättre förälder än du för jag ammar". Ni vet själva vilka ni är.

Men jag förstår att det verkar ha delat samhället i två läger. Vi har fått beröm för att våra pojkar har ammat för de växer så bra och är så friska. Det syns verkligen att vi inte kört med ersättning. Reaktionen på BVC när vi sa att de inte fått en droppe modersmjölk i hela sitt liv borde ha filmats...
    Tycker det där med att ge beröm är lite knepigt, har själv ammat båda mina barn, nu senast när jag var på BVC med minstingen så frågade de massor om ammningen och sedan tillade BVC sköterskan "Vad duktig du äääär"...

Kom då att tänka på hur jag skulle kännt om jag velat sluta amma eller inte kunnat..
    Funderade också i var duktigheten satt, okej om jag fått kämpa som en röd gris med smärta, strulig bebis osv...men speciellt DUKTIG vet jag knappast om jag skulle kalla mig då det inte är speciellt svårt att amma när det funkar felfritt. Lite trist att man lägger fram det som duktigt-skulle jag vara mindre duktig om ammningen inte funkat?
  • Litet My
    Thalis skrev 2011-09-10 19:34:55 följande:
    Ett tag tänkte jag inte amma i ren protest eftersom det var så jäkla mycket tjat om amning när jag var gravid!
    Så var jag med, med första barnet, inte för att jag ville trotsa men jag visste ju inte vad som väntade och tyckte det lät lite läskigt med ammning, kände mig mer eller mindre tvingad och det klarade jag inte av därav att jag hellre sa bestämt NEJ, tänk om någon sagt att "du väljer själv" då hade jag varit mer öppen.

Nu blev det ammning endå (valde att pumpa ur mjölk till en början) tack vare en snäll BVC sköterska (hembesöket) som frågade om hon fick visa och sa att "du gör precis som du vill", var det som behövdes för att jag skulle våga, dvs slippa TVÅNGET och att jag fick misslyckas eller ogilla det, började efter det varva ammning och flaska och sedan blev det bara ammning till sist.

Men till ämnet, det jag funderade på var alla som säger att det saknas information och att fler ammat om infortmationen fanns, jag tycker snarare man blir "dränkt" av information om ammning oavsett om man valt att amma eller inte, blev lika dränkt denna gången då jag faktiskt skulle amma.
  • Litet My
    Egendomligt skrev 2011-09-10 20:13:15 följande:
    När min son var två månader och jag sökte hjälp för mina eksem på brösten så fick jag frågan "ammar du fortfarande?" flera gånger. Jag tyckte att det var en konstig fråga, han var ju bara två månader! Så klart att jag fortfarande ammade...

(Jag helammade till 6 månader och delammar fortfarande, han fyllde 1 idag)
    Inte alls helt klart, det finns jättemånga som inte ammar eller valt att sluta före 2 månaders ålder.
  • Litet My
    The past is now skrev 2011-09-28 11:52:38 följande:
    Jodå vi finns men det blir allt mer sällsynt. Jag vet inte om jag kan tycka att utveckligen är till godo.Varför ska mannen göra "intrång" på just amningen? Kan inte pappan göra allt annat? Dvs mamma ammar och pappan byter blöjor klär på och av samt umgås med barnet på annat vis? 

Pappan kan knyta an till sitt barn ändå!   
    Håller med

När sambon är hemma dvs kvällar och helger så gör vi oftast så att jag ammar men han gör allt annat med bebisen, funkar hur bra som helst. Dessutom får storebror lite egentid med mamma under tiden.

Sträcker mig dessutom såpass långt att jag tycker att "utvecklingen" börjar gå lite till överdrift, det finns män och kvinnor av en orsak, vi ser olika ut och rent statistiskt så är vi olika (finns ju kvinnor som kan vara mer manliga än en del män osv), män har mer muskelmassa, vi har olika egenskaper osv osv...Varför kan det inte få vara så?
  • Litet My
    Eldig72 skrev 2011-09-20 13:45:16 följande:
    Att de kommenterar eller berömmer på bvc att man fortfarnande ammar måste väl bero på att fler och fler, av olika anledningar väljer andra alternativ. Jag tycker att det är bra att de lyfter fram det så kanske det gör att fler orkar kämpa om det är lite motigt ibland eftersom man då får påminnelse om hur bra det är för barnet.
    Kan vara så.

Funderar lite över detta med ammning överlag, känner många som fått barn/har barn och ingen av säkert ett 30 tal har ammat över 2 månader, "för att min ammning fungerar inte" heter det, visst är det så i många fall MEN är det verkligen så himla FÅ som verkligen inte kan, och som kunnat om de fått rätt hjälp och uppbackning?
  • Litet My
    Mysanochmimer skrev 2011-09-28 13:07:48 följande:
    Jag tror att många tyvärr inte vet eller förstår hur pass mycket jobb det ligger bakom att få en fungerande helamning och när dom inser det helt enkelt väljer bort det.

Självklart finns det även dom som inte kan få en fungerande amning, men tror inte dom är fullt lika många.
    Visst finns de, det är snarare antalet jag funderar över (ser bara till min bekantskapskrets) och varför det blivit så.
  • Litet My
    enny signatur skrev 2011-10-03 01:00:30 följande:
    TS mfl.
     Många verkar inte helamma längre, hur det var förr vet jag inte. Jag upplever att det är färre av de jag pratar med numera som helammar än de förr, men kanske en annan grupp människor. Men stödet för amning har jag aldrig upplevt vidare högt, folk talar om amningshysteri, jag menar att det snarare rått en ersättningshysteri där jag varit och av det jag hör. 
    Upplever samma sak, skrev ett inlägg längre bak i tråden om min bekantskapskrets där 1 person ammat längre än ett par månader och funderade över varför, inte för att döma utan för att jag var nyfiken på om det är brist på information, jobbigt/pinsamt att amma eller vad det kunnat vara.

Fick en kommentar senast idag av sambons lillasyster "Men SUCK ammar du? Jag tyckte det var skiiiiittråkigt att bara sitta när min son ville äta flera timmar i början"...Blev minst sagt lite förvånad.

• Litet My
    enny signatur skrev 2011-10-03 01:17:08 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Bland de jag känner så har orsakerna varierat kraftigt. I många fall så är det sjukhuset/BVC som sagt åt dem att ge ersättning, barnet har varit sjukt, vägt för mycket, vägt för lite, inte gått upp nog osv. En del saker kan jag hålla med om, men det känns som det är något som råds till väldigt snabbt. De jag känner som helammat är de som faktiskt gör sina egna val gällande det mesta (tex hemmafödare jag känner har helammat i stor utsträckning). Det känns som det är något "speciellt" att amma, något ut utöver det vanliga. Och man får inte räkna med att man kan amma har jag förstått "ja om du nu har mjölk" är en vanlig kommentar. Varför gör man så? Varför utgår man från att saker inte fungerar? Såklart det går åt skogen i större utsträckning då. Jag tror inte ja blir överkörd när jag går på vägen, men jag kastar mig inte heller ut på motorvägen.. Jag utgår från att amningen fungerar men jag stoppar inte heller in en napp i munnen på min 1timmes bebis. 

Jag fick känslan av att det var fult att amma när barnet vart "äldre" från vissa, typ min mor. Med äldre var det väl sådär 7 månader. Och det påverkar kanske folk en del. Tråkigt argumentet har jag hört med, för mig är det lit emärkligt men jag tror man har olika förväntningar. Kanske skulle saker vara annrolunda om folk insåg att det ofta är så att de ammar i timmtal och ofta... att byta blöja gör man juhur ofta som helst och int etusan är det roligare :) 
    Har samma upplevelser som du, nu vet jag exakt inte varför alla i bekantskapskretsen inte ammat, någon har inte kunnat rent fysiskt, en del har tyckt det tagit tid eller blivit jobbigt osv

Själv förväntade jag mig med min 2:a att det kunde göra ont och att det skulle ta tid (som det gjorde med ettan, som jag ABSOLUT INTE skulle amma sa jag men det blev helammning endå efter nån månad Cool) men tji fick jag då det flutit bra med nummer 2 som äter var 4:e timme exakt och då kanske 5 min åt gången...men hade nog blivit väldigt jobbigt om jag förväntat mig att det bara skulle flyta så smidigt som det gör med nummer 2 och sedan märkt att det ju kan ta timmar och dessutom göra ont.

Får lite känslan av att det går lite "grupptryck" i att inte amma iaf i bekantskapskretsen, "Äsch skit i ammningen det gjorde jag", "jag struntade i ammningen, det är ammningshysteri endå" osv.

Jag får som du intrycket att de som väljer att amma ofta är de som tänker själva och inte bryr sig så mycket om vad omgivningen säger och ofta dessutom gör andra saker som folk överlag tycker är lite märkligt.

Ja tråkigt nog verkar många tycka det är fult att amma, speciellt när barnet blivit över 6 månader, ammade min älsta 1 år och många tyckte det var väldigt konstigt och undrade om jag skulle hålla på tills han flyttade hemifrån Rynkar på näsan
  • Litet My
    enbär skrev 2011-10-04 20:53:45 följande:
    Som svar på TS fråga kom det ju siffror helt nyligen om att amningen fortsätter att minska. Jag tycker det är lite "otrendigt" att amma nu. Folk har fått för sig att pappan måste få mata med nappflaska för att kunna knyta an till sitt barn så då ska man av jämstäldhetsskäl delamma redan från början för att han ska få knyta an. Så dumt så det liknar ingenting. Mina barns far har knutit an jättebra till alla sina barn trots att jag helammat dem. Vi skulle aldrig vilja offra de hälsofördelar och den speciella kontakt amningen ger bara för att han ska få stoppa in en nappflaska i munnen på dem. Att börja tidigt med flaska brukar ju vara ett bra sätt att sabba amningen totalt.

Sen upplever jag att det inte längre anses lika okej att amma i olika offentliga miljöer. På kaféer t ex. Trots att man är väldigt diskret. Men sitta halvnaken med tajta kläder och djupa urringningar när man inte ammar, det är tydligen OK

Men viktigaste skälet till att amningen minskar tror jag är att kunskapen och stödet från vårdpersonalens sida har blivit sämre. Amningsproblem möts med "ja men gå du över till ersättning istället" eller "det är bara att amma på". Inte konstigt att amningen minskar.
    Instämmer

Speciellt på det sista, att det kanske istället för brist på information ang ammning är att informationen/tips/stöd ges på "fel sätt" dvs lite för puschande "för eller emot", "kämpa eller lägga ner ammningen" istället för att se till individen och dess vilja och prata utefter det.

Något som jag upplevt som aldrig tagits upp är alternativet att pumpa ut och ge bröstmjölk på flaska, många är väldigt skeptiska till ammning och kanske heller väljer bort att amma helt eftersom föreställningen om ammning för en del är väldigt läskig, då borde det ju vara bättre att få veta att det finns en medelväg där barnet får i sig bröstmjölk men att man endå får tid på sig att fundera om man vill börja amma, fortsätta pumpa eller ge ersättning, där tror jag man skulle kunnat "fånga upp" fler.

Fick själv leta upp att det alternativet fanns med första barnet då jag tyckte det lät superäckligt att amma, sedan på hembesöket frågade min BM försiktigt om hon fick visa hur man lade barnet till bröstet men heeeeelt utan krav, bara som en "test", vilket jag gick med på och till sist lev det en helammning samtidigt som jag började trappa ner på flaskan utan fick någon månad på mig att variera (och hade ett barn som var med på noterna).

Hade hon däremot sagt att "Ja, men nu är det VIKTIGT att du lägger barnet till bröstet, det MÅSTE du prova" hade jag förmodligen blivit osäker och slagit bakut...Men hennes fina bemötande gjorde att jag valde att prova trots att jag var bestämd på att inte göra det och dessutom både var ung, osäker och förbannad tjurig på den tiden Flört
  • Litet My
    enny signatur skrev 2011-10-06 00:27:30 följande:
    Och det är nog här jag börjar reagera, jag tycker att det ingår att vara låst när man är förälder till viss del. Jag har möjlighet att skita i att amma och resa jorden runt, men jag väljer att inte göra det, för att jag anser att mitt barn är viktigare...
Svar på tråden Helammar folk inte längre?