• Kinderägg

    MRF-garanti ?

    Vad täcker egentligen en MRF-garanti ? Vi köpte en beg bil för ca 3 veckor sen, igår skulle vi stoppa i en skiva i CD-spelaren men det gick inte alls. Antingen sitter det fast en skiva i den eller så fungerar den helt enkelt inte. Är det något vi kan gå tillbaka och få fixat tro ?

  • Svar på tråden MRF-garanti ?
  • Rabarbapuppa

    Först måste du väl ändå testa om det går att spela eventuell skiva?
    Funkar radion då? Switcha över till CD och kolla om det finns nån CD i som börjar spela. Då vet du ju.
    Finns det nån "Eject"-knapp? Om det finns en CD i, kolla om den kommer ut då.

    Vissa stereoapparater kan man inte bara trycka in skivan i, den vill "hämta" in skivan själv när man satt skivkanten i själva springan.

    Vad är det för bil, modell/fabrikat? är det originalstereo eller nån slags eftermonterad?

    /Puppa

  • Kinderägg

    Självklart har jag testat allt men nej den funkar inte, den tar inte skivan och det går inte att switcha över till CD´n ens, det händer absolut ingenting. När man slår på tändningen så hör man att den försöker spela eller mata ut en skiva. Radion fungerar utan problem.

    Det är en Honda FR-V med orginalstereo med CD-växlare. 

  • PH56

    När man går in och läser på mrf:s hemsida så framgår det att garantin gäller på hela bilen om fordonen är max 72 månader gammalt och har gått maximalt 10.000 mil. Med undantag för eftermonterad utrustning som t.ex stereo, motorvärmare osv. Men i ditt fall så är det ju en originalstereo och då ska garantin gälla om bilen uppfyller övriga villkor.
    I alla fall som jag tolkar det som står i texten hos mrf.

    Ett undantag är också om det står noterat i bilens varudeklaration att cd-spelaren inte fungerar. Och är man osäker på om garantin gäller så kan man ändå alltid kontakta bilfirman. Många gånger tar bilföretag kostnader för reparationer som sorts goodwill även de enligt gällande regler egentligen skulle behöva göra det.

  • PH56

    Apropå MRF-garanti så har jag ett minne från min tid som bilsäljare. Det var en kund som hade köpt en bil av mig och där kunden råkade ut för ett problem med den. Bilköparen hade förmodligen hört snack om oseriörisa bilfirmor och när han kom in till mig för att göra reklamation så kunde jag höra hur han mentalt hade laddat upp för att ta en diskussion med mig. Jag frågade honom vad det var för bekymmer och insåg direkt att det var ett garantiärende och sa det till honom. Det var nästan så luften gick ur kunden, han var inte berdd på att det skulle vara så lätt att få igenom sin reklamation. Jag blev full i skratt och hade svårt att hålla masken.

  • Kinderägg

    Känner igen mig lite i det faktiskt, hade dock inte laddat för en diskussion men jag var inte beredd på att få det på garantin då bilen faktiskt är från 2005. Jag såg nog rätt förvånad ut när han sade åt mig att gå och boka en tid på verkstaden och säga att det gick på garantin.

  • Kinderägg

    Hmm...får ingen ny stereo, en ny kostar 40.400 kr + montering. Förvånad Dom ska försöka lösa det på annat sätt då det inte gick att hitta en beg.

Svar på tråden MRF-garanti ?