Indien
Kul att ni funderar på Indien! Jag har bott i Indien och reser dit regelbundet. Det är ett underbart land!
När det gäller sjukdom kommer man (som vuxen) långt genom att hålla god handhygien och vara mycket försiktig med vad man stoppar i munnen. Många drabbas av en eller ett par dagars diarre, dock långt ifrån alla. Jag har haft ett stort antal svenska gäster på besök och de allra flesta har varit friska hela resan, när de följt mina råd. (Kan ge dig dem om du vill!)
Varkala är fantastiskt, men kruxet är att byn ligger på en klippa. Väldigt vackert, men inte så bra om man har småbarn. Det fanns när jag var där senast för 2,5 år sedan inte något bra räcke utan klippan stupar brant ner mot stranden. Jag skulle nog tyvärr inte våga åka dit med små barn som springer och lätt kan trilla över kanten.
Har själv inte varit i Kovalam, men det kanske är ett alternativ?
Annars finns ju massor av olika orter i Goa, något för alla smaker. Arambol uppfattar jag som ganska barnvänligt, kanske något att kolla upp? Det finns en del yogafolk där, ganska blandad publik och även en del barn, är avslappnat och trevligt tycker jag.
En annan personlig favorit är hotellet Chalston som ligger mellan Baga och Calangute, Det drivs av ett svensk-indiskt par. Man kan både boka rum på egen hand eller åka på charter dit med Apollo. De har solstolar som står på övre delen av stranden med utsikt över vattnet, inte många hotell har så bra läge.
Angående att resa med barn i Indien: Trots att jag är väldigt trygg i Indien så skulle jag inte resa omkring där med ett spädbarn. Jag skulle vilja att barnet var stort nog att kunna kommunicera hur han/hon känner sig.
Det är ju en sak att hålla handhygien etc som vuxen, svårare att kontrollera en liten. Och om den lille drar på sig något riktigt otäckt som dysenteri skulle jag bli livrädd.
Vi ska till Indien i vinter med vår son som då är 4-5 månader. Vi ska endast bo hos släktingar i ett modernt hus som har samma standard som en svensk bostad.
Vi har valt bort att åka till Goa i år, det känns inte riktigt tryggt att kunna klara hygienen för den lille. Det är svårt att tex sterilisera nappar, flaskor etc på hotell. Dessutom kommer han bara att ha ett väldigt färskt grundskydd i vaccinet. Känns som en onödig risk helt enkelt.
Möjligen att jag skulle kunna tänka mig Goa om vi långtidshyrde en toppmodern lägenhet där. Men vi har valt att vänta med såna grejer tills allra minst nästa vinter då han är ca 1,5 år.