• milizza

Vadå "dagiskläder"????

Jag känner att jag inte riktigt har greppat bergreppet dagiskläder!
    Har hört det överallt senaste tiden..folk som köper slitna vinteroveraller..kläder med fläckar och hål..för att använda som "dagiskläder"??

Har själv en 4 åring..för mej är det viktigt att hon är hel ren och framför allt har bra vinterkläder på dagis,eftersom hon spenderar mycket tid där.

Skulle skämmas att lämmna henne med vinterkläder som pga sitt skick inte fyller sin funktion!

Hur tänker ni som tänker tvärsom??

Hjälp mej gärna att förstå            

• Svar på tråden Vadå "dagiskläder"????
  • Issa79

Det resonemanget förstår jag inte heller. Jag räknar dagiskläder till slitstarka kläder i en vettig prisklass som hon kan leva rövare i på dagis utan problem.

• Busbellan

Ska bli intressant att se vad du får för svar för jag undrar också
    Alla kläder mina barn har används både på dagis/hemma vi har inte speciella "dagiskläder"
    och när det gäller ytterkläderna är det väl extra viktigt att de är bra när de ska användas på dagis

Mamma till Nora, August och Ella
  • jmmm

Riktigt så menar inte jag då jag säger dagiskläder.
    När jag säger dagiskläder så syftar jag till "billiga" nyköpta eller möjligtvis ärvda av brossan kläder. Kläder inköpta på lindex hm ullared osv, alltså kläder som de inte gör så  mycket om de förstör med lek.  Jag har alltså några lite nsyggare kläder till tillfällen då vi ska bort.
    Däremot gör jag som dig att de har riktigt rejäla ytterkläder o skor o satsar på kvalite där, de  esom du skirver de ska kunna va ute o leka ju. Extra ytterkläder köper jag billiga o de används hemma så att säga. Vill ah ett extra set ytterkläder om jag tvättar de ordentliga eller vi bara snabbt ska till affären o vill ha rena kläder, de har ju en tendens att bli smutsiga ytterkläder å dagis o jag tvättar inte de var dag.....

• MammaM

Jag tänker som dig. Varför ska man ha dagiskläder? Känns som om barnet är på dagis större delen av sin tid och ska då barnet inte få ha bra/fina/hela/rena kläder? Kan köpa resonemanget när det gäller extrakläder som anv om de andra blir smutsiga/blöta, sådana som ändå bara anv enstaka ggr och ligger mest i dagislådan och växes ur fort.

Är också intresserad av hur de tänker som köper "dagiskläder" enl din förklaring. Annars kan jag tänka mig att alla kanske inte menar icke funktionsdugliga som "dagis" kläder utan bara att de köper beg som sedan anv på dagis, där det blir fläckar och då kan man med gott samvete kassera dessa då man inte lagt en massa pengar på kläderna. Alla menar nog inte samma med "dagiskläder".

• Trident5678
    Busbellan skrev 2011-09-13 18:16:01 följande:
    Ska bli intressant att se vad du får för svar för jag undrar också
    Alla kläder mina barn har används både på dagis/hemma vi har inte speciella "dagiskläder"
    och när det gäller ytterkläderna är det väl extra viktigt att de är bra när de ska användas på dagis
    Håller med!
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • milizza

För mej är det viktigt att min dotter är hel och ren och i mitt fall gillar jag barnkläder

Om hon får färg eller fläckar från dagis skiter jag i...ungar är ju ungar  Men jag tycker inte att kläderna blir speciellt förstörda på dagis.   

• seandra82

ibland har man inga val om man har dålig ekonomi då köper man kanske lite mer slitna kläder billigt o sen är det inte större kostnad om man köper en ny billig overall som ungen kan slita ut igen som ungen bara har på förskolan hemma kan man ha bättre kläder + ytterkläder.

barn är barn 

• Tow2Mater

Min pojkes "dagisskor" är de nyare och finare. De äldre och mer slitna kan han då han leker ute hemma.

• Kilsbergen

Jag använder "fula" kläder vi fått i present som dagiskläder. Perfekt! Har bara en omgång ytterkläder av varje sort vilka är av bra kvalité såklart.

• principessan

Det brukar jag också fundera över!! Alla dessa som köper/ ärver en gammal sliten overall och har den på dagis(där jag förutsätter att de är ute mycket) och sen när de går hem tar på en ny dyr fin och funktionsduglig från ex. Pop när de går hem!

Svar på tråden Vadå "dagiskläder"????