• Anonym (Camilla)

Oro för att kvävas

Hej!
    Vi har en dotter på snart 2 år som stoppar allt i munnen, och försöker äta vad som helst.
    De kan vara precis vad som helst, och gärna mindre saker så som stenar och pinnar ute och allt i mindre storlek som hon kan hitta inne. Hon har hållit på att kvävas säkert 3 ggr (alltså riktigt kvävas) och har alltid något i munnen, jämt.
    De är precis som om hon letar efter saker att "äta" och stoppa i munnen. Jag litar inte på henne alls.

Hon har även problem med att tugga. Hon tuggar inte alls sin mat. Hon har hållit på att kvävas hur många ggr som helst och jag är totalt livrädd när hon ska äta borta hos någon (även då jag delar hennes mat i mindre bitar). Hon fattar inte att hon måste tugga utan sväljer allt helt, spelar ingen roll vad man ger henne. Vi har övat och övat och övat på mat som är lätt att tugga men de går inte. Majskrokar och rån sätter hon jämt i halsen, mjuka mackor också. Vi förstår inte varför hon inte kan lära sig tugga.

Detta har lett till att vi föräldrar vågar inte ha henne på förskolan med risk för att hon ska äta något ute/inne eller sätta i halsen under middagen. Vi kommer snart vara i behov av förskola men vi vågar inte egentligen. På bvc säger dom bara att hon lär sig, visst de gör hon ju tillslut men vad kan vi som föräldrar göra? Är förskolelärarna extra vaksamma med ett barn som inte kan tugga? Hennes ålder gör ju att folk förväntar sig att hon ska kunna tugga och därför har folk ibland gett henne saker som hon satt i halsen, jättehemskt!

Hoppas du förstår vår oro och kan komma med ett råd eller två!

• Svar på tråden Oro för att kvävas
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Jag förstår er oro och blir själv orolig. Jag tycker ni ska söka läkarhjälp. Det kan ju vara något fysiskt fel som gör att hon behöver extra stöd på förskolan och då behöver det vara ordnat redan innan hon börjar så att inget händer. Ring barnläkaren på BVC eller någon privatbarnläkare.
    Mvh Inger

Svar på tråden Oro för att kvävas