Inlägg från: Utopia |Visa alla inlägg
  • Utopia

    Vad betyder "att respektera" nagon?

    Vad betyder det att ?respektera? nagon egentligen?

    Hänger det pa exakt hur man uttrycker sig, det exakta ordvalet?
    Handlar det om_när_ man uttalar nagot?
    Handlar det om _vem_ man uttalar sin asikt till?
    Handlar det om hur insyltad man är i en fraga, vilken koppling man själv har till den eller de som det rör?
    Och är att inte respektera en asikt eller ett beteende detsamma som att man inte respekterar personen som utför den?
    Finns det nagra allmängiltiga regler eller är varje situation unik?

    Det här skulle man kunna mala pa i evigheter om misstänker jag och det är ingen lätt fraga, sa här är ett par exempel ni skulle kunna kommentera sa att vi kommer igang:

    1) Är det att respektera rika människor genom att vilja att de ska betala högre procentuell skatt än de med mindre pengar?

    2) Är det att respektera en person om man anser att den har fula kläder?

    3) Är det att respektera nagon som är gravid och dricker mycket alkohol om man ogillar beteendet hos den gravida att den dricker?

    4) Är det att respektera nagon som i guds namn dödar om man anser att det var fel det som den gjorde? Respekterar man dennes _tro_ da om man uttalar sig om just detta beteende?

    Och slutligen: är det ens malet anser ni, när ni väl kommit fram till vad ni tycker att det innebär, att man ska ?respektera" andra?! Varför, varför inte?

  • Svar på tråden Vad betyder "att respektera" nagon?
  • Utopia

    Kul att nagra ville svara.

    Björkeli-> fattade jag rätt, du tycker inte att respekt är nat man behöver visa för alla människor (eller respektera alla människor, deras personer)? Alltsa i vissa fall behöver man inte, och vill du inte, respektera personen (angaende mördaren) Men varför är det sa stor skillnad mellan mördaren och gravida kvinnan som röker? Varför kan du respektera kvinnan som gör nat daligt, men inte mördaren som gör nat daligt? Det är ju deras beteenden i bada fallen som är det daliga, men den ena dömer du pa handling, den andre pa personen. Var det sa du menade eller?

    Du säger att respekt inte sitter i en asikt utan i bemötande. Men vem ska bestämma om bemötandet är bra nog och det kan sägas vara respektfullt? Alltid mottagaren? Da tycker du att vad respekt betyder är nat helt unikt för varje människa per ny situation alltsa?

  • Utopia

    Jag skulle gärna skriva mer, men jag har lite ont om tid sa här mitt i natten Men här kommer nagra funderingar:

    För mig sa handlar att ?respektera andra människor? allmänt om att ställa sig själv pa samma niva som andra människor och inte ovanför. Och da ska samma regler gälla för alla. Att man inte beter sig sämre själv än man förväntar sig av andra. Det betyder INTE att man inte far uttala sin asikt! Om att uttala sin asikt vore att inte respektera andra, sa skulle det enda man vill ha vara tystnad. Det vill jag inte ha! Jag vill inte att respektera nagon ska innebära att man haller tyst inför den personen. Da kan vi kasta ?respektera? i sopsäcken tycker jag.

    Sen finns det andra aspekter i det hela, att man kan sara andra med vad man säger. Da kanske man kan säga att man inte respekterar andras _känlsor_ men man kan ända sägas respektera personen. Det funkar inte tycker jag att säga att sara nagon vore att inte respektera nan annans _person_. För ibland krävs det till och med, eller man tycker att det är värt det, att man sarar en person för att göra nat bättre pa det stora hela, och kanske till och med för den personen. Detta skulle da förhindras, alltsa utveckling till det bättre, om man inte fick uttala den för nagon obekväma asikten.

    Jag tycker jag kan sägas respektera andra människor. Även de som mördar, beter sig illa eller som jag inte känner och sa vidare. Däremot finns det massor av handlingar jag inte respekterar. Jag respekterar inte handlingen att mörda. Jag respekterar inte att nan vill ha dödstraff. Fast kan man ens säga sa? Det later lite knasigt. Men kanske skulle man da snarare använda ordet accepterar istället...? Vad säger ni? Vad är egentligen skillnaden mellan de uttrycken? Shit, det här är sa komplicerat...

  • Utopia

    ninahelena, ditt inlägg är klart intressant, men jag vet inte riktigt vad jag ska svara pa allt. Jag ska fundera pa saken. Du är i alla fall helt klart pa rätt spar tycker jag pa slutet->

    "Jag tror inte att respekt är ett sätt att finna ett ultimat tillstånd i mänskliga relationer.
    Respekt är ett socialt uttryck för något som ofta resulterar i principer...

    Nej, jag säger; kärlek! Kärlek!"

    Haller med

    Ska man ens använda ett ord som "respekt" tycker du? Funkar det utan?

  • Utopia

    Hoppas det är ok att denna trad gar lite langsamt framat Men jag ska skriva mer.

    Jag försökte hitta pa internet vad ?respektera nagon? ursprungligen betydde eller egentligen betyder. Men det var svart. Verkar vara mycket tal om respekt men det finns fa förklaringar till vad det egentligen innebär *hmpf*

    Här en tva intressanta korta artiklar:
    ?Respekt ? nagot att respektera??
    www.labyrint.nu/text.asp

    Det är precis sa jag tycker. Det har gatt inflation i uttrycket, och nu sägs den respektera minst som faktiskt respekterar mest, egentligen.

    ?Respekt och ödmjukhet?
    www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/19992ledare.html

    Haller med de ocksa.

  • Utopia

    Björkeli, jag tror jag förstar vad du menar, men det är för mig en lite för flytande definition. Det verkar som om vi tycker samma sak, men jag skulle vilja hitta en kortare betydelse för "respekt" liksom: "Respekt är att bemöta nagon...." *fyll pa*

    Enligt dig kan man alltsa bete sig med respkt mot nan fastän de blir fly förbannade pa en av det man säger eller tycker. Har jag fattat det rätt da? Jag vet att det finns bättre och mindre bra sätt att säga saker pa, men personer är olika, en del kan ta ALL sorts kritik, en del gar i taket för minsta lilla, ÄVEN om det läggs fram pa ett bra respektfullt sätt.

  • Utopia

    Ja Sopheia, i varden särskilt väl, men även inom en massa andra omradern ska allt ske med "respekt" för en massa personer och inställningar etc - men sa ska man samtidigt sträva efter nat som gar stick i stäv mot det. Inte lätt inte. Jag förstar HELT vad du menar

    Björkeli, visst finns det nan sorts "grundrespekt" som de flesta pa ett ställe vid en tidpunkt kan acceptera som just det. Men det är ju som sagt beroende av tidpunkt, land, kultur och alder till och med, med mera. Det finns liksom inget "ultimat" om man definierar det pa det sättet du gör känns det som tycker jag. Jag tenderar mer att se det som nat verkigen basic och underliggande som jag skrev förut, att man inte sätter sig över nan annan, utan pa samma niva (hm, fast vad det betyder i praktiken kan man sen förstas diskutera).

  • Utopia

    Lilith, nej just det, att bemöta inställningar eller asikter med fakta exempelvis är verkligen inte att _inte_ respektera. Snarare skulle jag vilja säga att det är verkligen _är_ att respektera! Da tar man ju det som den andra säger pa allvar och bemöter det med vad man nu har att bemöta det med. Man lyssnar pa vad den andra har att säga och tar sig tid att svara (om man nu gör det sakligt och inte överlägset eller sa). Är inte det respekt sa säg?

  • Utopia

    Ja samma här Björkeli. Da är vi överens da - förutom att du vågar och vill definiera hur det borde fungera i praktiken och jag inte för jag inte vet hur jag ska det

Svar på tråden Vad betyder "att respektera" nagon?