• Forumvärd

    Chatta med vår träningscoach Linda!

    På torsdag den 22/9 har du möjlighet att ställa frågor till Linda.
    Hon kommer att finnas här mellan klockan 20:00 och 21:00.

    Du kan givetvis ställa dina frågor redan nu Solig


     



    LINDA ÖBERG – PERSONLIG TRÄNARE

    Linda har drygt 20 år av egen träning i bagaget och är certifierad personlig tränare, styrketräningsinstruktör och gruppträningsinstruktör.
    Träning ska öka din puls, utmana dina gränser och få dig att längta till nästa gång – så lyder Lindas träningsfilosofi.
    Ett särskilt intresse är därför att hjälpa individer att hitta träningsglädjen, för att skapa nya, goda vanor och uppnå sina mål.Linda är också vidareutbildad inom träning under och efter graviditet samt träning för barn.
  • Svar på tråden Chatta med vår träningscoach Linda!
  • Träningscoach Linda
    Kalasbraigt skrev 2011-09-19 09:48:10 följande:
    Jag har gått ner ungefär 23 kilo med bra mat och motion sen jul men jag känner att jag har fått "lös hud" (känner mig mest otränad och inte så fit) - särskilt på armarna. När jag tränade mig ner i vikt sprang jag mycket. Jag har precis registrerat mig på ett gym. Vad är ditt tips - bör jag lokalisera mig själv runt på gymmet eller fråga någon personal? Är 21 år och fattig student så jag har inte pengar för en personlig tränare, men personalen bör ju kunna hjälpa mig gratis, eller vad tror du? (vad kostar en sån?) Har du annars tips på hur jag tränar upp mig så jag får fastare hud? Jag vill inte se biffig ut, utan mer snyggt tränat och slank. Hjälp!

    Hej Misstolkning!


    Till att börja med: Starkt jobbat med din viktnedgång! Det är ganska vanligt att huden inte riktigt hinner anpassa sig när man går ner mycket i vikt, och jag tycker du är helt rätt ute som börjat styrketräna. Du tänker helt rätt när det gäller att ta hjälp av en styrketräningsinstruktör. De allra flesta gym erbjuder gratis introduktion till maskiner och vikter, prata med någon i receptionen så hjälper de säkert till att boka en instruktion. Du behöver inte vara rädd för att bli ”biffig” av att styrketräna. ”Biffarna” tränar väldigt mycket och väldigt tungt, så det krävs mycket för att nå dit. :) Stort lycka till med din träning!

  • Träningscoach Linda
    Turkosfjäril skrev 2011-09-19 10:25:24 följande:
    Om jag som tjej, skulle vilja bygga synliga muskler, lagom förstås, lite mer "det syns att hon tränar och tar hand om sig"-utseende, hur ska jag träna då? Ska jag äta några tillskott som ex. protein? Och vad ska jag äta? Tack på förhand
    Hej Memme! 

    Visst är det snyggt med lite muskler på en tjej! Du behöver styrketräna, d.v.s. belasta musklerna mer än de är vana vid. Har du aldrig styrketränat i gymmet förut så rekommenderar jag att du tar hjälp av en styrketräningsinstruktör eller pt. Om du har möjlighet att gå på gruppträningspass kan jag rekommendera Body pump el. liknande. När det gäller maten bör du äta allsidig, "vanlig" mat - tillskott ska normalt inte behövas. Satsa på långsamma kolhydrater som t.ex. fullkornsris el fullkornspasta, bra proteinkällor som fet fisk, magert rött kött eller kyckling. Och fyll tallriken med massor av grönsaker! Var också noga med att äta mellanmål för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Keso och frukt eller bär är ett jättebra mellanmål. 

    Kör hårt!
  • Träningscoach Linda
    Flowers and Bees skrev 2011-09-19 13:08:13 följande:
    Hejsan!

    Jag är en tjej på 20 år som har en vikt på 122kg och är 182cm lång!
    Målet är att komma in i en hälsosam bana för livet, inte bara stunden!
    Jag vill få bättre hållning, bättre förbränning, fastare kropp, bättre menscykel osv

    Jag har börjat träna, jag kommer styrketräna minst 2 ggr/vecka gärna 4 gånger. 
    Då är det uppvärmning på ca 10 min, och sen är det ett antal maskiner jag kör. och efter
    det blir de kondition, just nu orkar jag bara 10 min men kommer bli mer och mer, känner redan
    hur jag klarar mer!

    Jag är väldigt lat när det gäller "vardagsmotion" men målet är att där komma ut på promenad varje morgon eller köra på min CT.

    Vad tror du om detta? Borde detta vara en bra struktur på just motions delen?

    När det gäller kosten så kör jag "ät de jag vill men LAGOM", jag dricker (nästan, max 2 ggr /månad) aldrig sockrade drycker och brukar inte små äta, alltså ta en macka bara för jag är sugen osv... kan hända runt mens osv. Försöker att överlag minska på socker så det blir sött max på helgen, men vill bli av med det också, men jag ger lätt upp så jag satsar i början på motion och portion storlekarna! 

    Tror du detta är en bra plan över maten?

     
    Hej!

    Vad härligt att du tänker långsiktigt och inte bara "för nu"! Din plan är jättebra, men tänk på att både din kropp och din hjärna behöver vänja sig vid en ökad träningsdos. Jag föreslår därför att du sätter ditt första mål till 2 pass/vecka och fokuserar ett tag på att göra det till en vana. När det börjar kännas lätt så kan du öka med ett pass till, och sedan ett pass till. Dels är det psykologiskt viktigt att känna att man lyckas och dels är det risk att man går ut för hårt och drar på sig infektioner. 

    När det gäller kosten har du ett sunt upplägg tycker jag. Det är samma sak där som med träningen - börja lite i taget och skapa en god vana. Bra också att du har koll på energin du får i dig via dryck. Många glömmer bort det.

    Fortsätt som du har börjat, och stort lycka till! 
  • Träningscoach Linda
    Ami755 skrev 2011-09-19 15:02:53 följande:
    Är en kvinna på 36 som är kronisk instabil i mitt bäcken. Försöker nu gå ner i vikt och
    undrar vad jag bör börja med? jag avskyr gym... tänkte börja gå promenader och Zumba dansa hemma.
    kan det funka? någon särskild övning jag kan göra med min träningsboll- en sån där stor
    mjuk som barnen gärna vill leka med för att stärka ryggen och magen.

    Tack för hjälpen 
    Hej Ami!

    Eftersom jag inte vet exakt hur instabilt ditt bäcken är vågar jag inte ge några definitiva rekommendationer, utan jag föreslår att du pratar med en sjukgymnast eller din barnmorska innan du börjar träna. Om du har fått klartecken att träna så bör du börja med att träna allmän stabilitet i höft och bål. Till en början skulle jag faktiskt rekommendera att du tar professionell hjälp för att träna in tekniken i övningarna, men om du inte vill göra det så finns det bra övningar som du kan göra med bollen som du har hemma. Pilates är en bra träningsform och det finns en mängd dvd:er för detta. Annars kan du hitta övningar på exempelvis www.dintraning.se. Jag rekommenderar bl.a. "hunden", höftlyft och plankan. Zumba och promenader är också jättebra, men ta bort eventuella hopp i zumban. Och kanske kan du testa stavar när du går, för att få upp pulsen lite mer?

    Hoppas att du hittar en träningsform som fungerar för dig!
    /Linda 
  • Träningscoach Linda
    Lindadjo skrev 2011-09-21 13:09:25 följande:
    Hej Linda!
    Jag har för 5 veckor sedan fått mitt tredje barn, det blev kejsarsnitt med ett medellinjesnitt. Innan jag blev gravid den här gången sprang jag mycket, ca 1 mil vid varje tillfälle. Jag har inte börjat än men tänkte jag skulle börja springa lite smått, kanske 1-2 km till att börja med.
    Men min fråga till dig är om du har några bra tips om hur jag ska träna upp magen och ryggen på bästa sätt nu efter graviditet och kejsarsnitt. Så att löpningen kommer bli en njutning igen när jag börjar?
    Hej!

    Stort grattis till nya bebisen! Jag är imponerad över att du ens orkar börja tänka på träning nu. Vanligtvis brukar man rekommendera lätt träning från 6:e veckan efter förlossningen, men vid kejsarsnitt bör man ta det ännu lugnare. Faktum är att magmusklerna inte bör tränas alls under de första tre månaderna. Därefter kan du börja lite försiktigt med stabilitetsträning för bålen och bäckenbotten t.ex. planka (börja på knä), höftlyft, ryggresningar, o.s.v.. Den raka bukmuskeln kan du börja träna med hjälp av crunches o.s.v. först när muskeln har gått ihop och "glipan" är mindre än 2 fingrar bred. 

    Varma lyckönskningar
    /Linda
     
  • Snoffsan

    Hej Linda? Jag undrar om det finns några magträningar som inte är situps eller plankan. Pga en ledsjukdom (eller egentligen bindvävssjukdom)har jag svårt att ligga på rygg på golvet och jag får väldigt ont i nacken när jag försöker ändå. Plankan får jag istället extremt ont i ländryggen av. Men jag vill ju så gärna få snygg mage! Har även försökt ligga på pilatesboll men jag har nåt knäppt som gör att jag mår illa så fort jag har huvudet lägre än kroppen+ att jag får ont i nacken då oxå.

  • Träningscoach Linda
    anouk86 skrev 2011-09-21 13:27:28 följande:
    Jag har börjat motionssimma en morgon i veckan, men jag kan omöjligt hålla koll på hur många längder jag simmar. Finns det ngt knep för att hålla räkningen?

    Och vad är rimligt för en nybörjare som mig? Jag simmar ca 30min bröst och sedan 10 min trampa vatten. Är detta ok?

    Utöver detta promenerar jag ca 40min/två kvällar i veckan och ska börja med Latino 1ggr
    Hej Anouk,

    Jag förstår problemet, det är ju inte så kul att bara tänka på längder när man simmar fram och tillbaka! :) Har tyvärr inga bra tips på hur du ska hålla räkningen, men det är ju faktiskt inte antalet längder som är det viktiga, utan hur länge du håller på och hur tufft du orkar köra. Jag tycker att totalt 40 min är en jättebra början! I kombination med promenader och lite latinska rytmer kommer din kondition att öka successivt, och när du är redo kan du utöka tiden du håller igång samt intensiteten. Det är när kroppen får arbeta hårdare än den är van vid som konditionen förbättras. Så var inte rädd för att ta i och bli trött!

    Fortsätt på din nya bana och kom ihåg att berömma dig själv!

    /Linda 
  • Träningscoach Linda
    prospicientia skrev 2011-09-21 13:34:56 följande:
    Hej!

    Jag är en kille på 33 år, 178 lång och väger 58 kg. Jag har länge tänkt att jag nog skulle må bra av att gå upp några kilo. Hur kan man träna?

    Jag spelar piano och alla musiker och konsertpianister verkar vara överens om att jag inte skall använda hantlar eller annat där jag måste greppa, eftersom det kan inverka menligt på finmotoriken när jag skall spela. Bästa allmänträningen är simning, säger alla, men nu pratar jag mer specifikt om att gå upp i vikt. Jag har en sån där våg där man kan se kroppsfettet och om man kan lite på det så ligger det på 9.

    Tack
    Hej!

    Det där med att gå upp i vikt kan för vissa vara lika svårt som att gå upp i vikt är för andra. Du har en väldigt låg andel kroppsfett och mitt råd är att du helt enkelt ser till att få i dig mer energi, i form av bra mat. I kombination med detta behöver du också lägga på dig lite muskler, vilket du i och för sig gör även med simning, men där ökar du också förbränningen. Har faktiskt inte hört talas om att finmotoriken skulle påverkas av att greppa och lyfta, men vi antar att det stämmer. Det begränsar dig förstås lite att inte kunna greppa om hantlar o.likn. men det går ändå att styrketräna. Ben och säte kan du träna med hjälp av vikter som ligger på axlarna och för överkroppen kan du utnyttja kroppsvikten, med hjälp av t.ex. armhävningar. Jag föreslår att du tar hjälp av en personlig tränare, alternativt hittar en dvd där träningen utförs med hjälp av kroppsvikt. 

    Lycka till! 
  • Lindadjo
    Träningscoach Linda skrev 2011-09-22 20:35:48 följande:
    Hej!

    Stort grattis till nya bebisen! Jag är imponerad över att du ens orkar börja tänka på träning nu. Vanligtvis brukar man rekommendera lätt träning från 6:e veckan efter förlossningen, men vid kejsarsnitt bör man ta det ännu lugnare. Faktum är att magmusklerna inte bör tränas alls under de första tre månaderna. Därefter kan du börja lite försiktigt med stabilitetsträning för bålen och bäckenbotten t.ex. planka (börja på knä), höftlyft, ryggresningar, o.s.v.. Den raka bukmuskeln kan du börja träna med hjälp av crunches o.s.v. först när muskeln har gått ihop och "glipan" är mindre än 2 fingrar bred. 

    Varma lyckönskningar
    /Linda
     
    Tack så mycket för ditt svar Linda!
    Jag misstänkte väl att det bästa är att vänta med träning, jag är bara så otålig, vill börja med en gång. Men jag ska ta det lugnt och njuta av lilla bebisen istället.

    En liten följdfråga har jag nu då. Hur känner man hur stor "glipan" är? Jag har försökt känna efter den, men jag kan verkligen inte få något grepp om det där... tycker det känns som jag inte har några muskler alls i magen, allt känns bara mjukt. Känner alltså ingen kant och kan inte känna hur stor glipa jag har.
    2010 blev ett bra år! Har +:at
  • Träningscoach Linda
    Pluffsan skrev 2011-09-21 20:22:04 följande:
    Hej Linda! Jag är med i allevos viktklubb nu och försöker gå ner i vikt. Har ungefär 9kg kvar till min målvikt. Men jag känner att jag måste komma igång med träning. Problemet är att jag har två små barn och har därför svårt för att komma iväg och träna. Finns det några bra tips på träning hemma? Dvd? Gummiband? Alla tips välkomnas! :) Mvh Emma
    Hej!

    Det är inte alltid lätt att hinna med träning när man har barn, men det går! Om du vill träna hemma med hjälp av dvd:er så finns det en uppsjö, men mitt råd är att välja något som du tycker är kul. Gillar du att dansa, välj Zumba. Vill du komma igång med styrketräning så finns det massor av bra dvd:er av t.ex. Blossom Tainton och Paolo Roberto. Gummiband och andra redskap är jättebra, men min erfarenhet är att man behöver hjälp att komma igång, om så bara av någon som uppmuntrar en från tv-rutan.:) Och varför inte involvera barnen i träningen? Ta raska promenader med barnvagnen, gärna före frukost för en ökad förbränning (ta gärna ett glas mjölk el. en halv banan innan du ger dig ut). Eller använd dem som vikt, t.ex. när du gör knäböj. 

    Det finns massor av sätt att få in träning även när man har barn. Stort lycka till!

    /Linda 
  • Träningscoach Linda
    mamma till tre busungar skrev 2011-09-22 11:26:54 följande:
    Hej Linda! Jag har varit mycket vältränad (tränade 6 dagar i veckan på hög nivå) fram till 21 års ålder då jag fick en stor blodpropp i bäckenet. Efter det så ar jag problem med blodflödet tillbaka från benet, dvs det venösa återflödet. Några år senare fick jag en propp i lungan och har efter det nedsatt lungkapacitet. Idag är jag 31. Jag är normalviktig (BMI 21) men förbaskat otränad.

    Jag undrar vad som skulle kunna vara skonsam och framförallt ROLIG konditions- och styrketräning för någon som har de problem jag har. Hårda stötar bör jag undvika dels pga blodförtunnande behandling (kan bli småblödningar i leder och muskulatur) och så har jag även en knäskada sedan 2004. Jag har varit mycket road av löpning tidigare men känns ju tyvärr tveksamt om det kan vara ett alternativ nu.  Jag upplever själv att jag dels skulle behöva på upp konditionen (även om den ju aldrig kommer bli densamma efter lungproppen) och så har jag dålig styrka runt bålen och axlarna. Har lite svårt att hitta motivationen då det känns trist att jag inte kan få tillbaka den  vältränade, friska kropp jag hade. 

    Tacksam för tips /Maja 
    Hej Maja!

    Oj, det låter som att du har vandrat en lång väg för att komma dit du är idag! Starkt att du kämpar dig tillbaka! Jag är ingen expert på detta, så det bästa vore om du pratade med en sjukgymnast eller läkare om vilka träningsformer som är lämpliga för dig. Jag skulle gissa att skonsamma träningsformer som simning och vattengympa skulle kunna fungera. Allmän stabilitetsträning skulle hjälpa till med styrkan i bålen, och om du har möjlighet till gruppträning så kan Core vara ett bra alternativ. Gruppträning brukar få de mest omotiverade att gå igång. Så kolla med någon som kan din sjukdomshistoria och undersök sedan vilka sorters gruppträning som finns på din ort. 

    Varmt lycka till och berätta gärna här hur det går!

    /Linda 
  • Träningscoach Linda

    Oj vad tiden går! Nu tror jag att tiden är ute, men jag hoppas kunna svara på resterande frågor vid ett annat tillfälle. Tack alla för era kloka frågor och funderingar!  

  • Forumvärd
    Träningscoach Linda skrev 2011-09-22 21:06:14 följande:
    Oj vad tiden går! Nu tror jag att tiden är ute, men jag hoppas kunna svara på resterande frågor vid ett annat tillfälle. Tack alla för era kloka frågor och funderingar!  
    Tack Linda för att du ville ställa upp och svara på medlemmarnas frågor! Solig
Svar på tråden Chatta med vår träningscoach Linda!