• Koriander

Värre än cancersmärta o fingeramputation?? : (

Jag läste samma sak och blev såklart livrädd. Var redan livrädd för smärtan... Jag köpte dvd:n Annas profylax och tränade på avslappning och andning. När förlossningen väl satte igång så funkade den metoden jättebra. Smärta känns mycket lättare när man slappnar av mot om man spänner sig. Min förlossning gick så fort att jag inte hann få någon bedövning alls (vilket var min största skräck...) men det var nog bara de 2-3 sista värkarna som gjorde riktigt ont. Jag fattade ju aldrig att jag var fullt öppen då utan minns att jag tänkte "ska det göra 10 ggr ondare än det här och hålla på i 10 h så kommer jag att dö..." Skulle säga att det var runt 8 på smärtskalan då. När krystvärkarna kom några minuter senare var smärtan som bortblåst.

Värkarna byggs ju upp successivt. För varje värk gör det lite ondare och varje enskild värk ökar ju i intensitet för att sen klinga av. Det ondaste varar alltså bara i några sekunder och det var faktiskt inte så outhärdligt som jag trodde att det skulle vara.

Svar på tråden Värre än cancersmärta o fingeramputation?? : (