• Zirap

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Å mobilen valde att skriva "gasa" där jag skrev gaaa... Tycker väl sisådär om autokorrigering

• Zirap

Nu måste det väl ändå förs fler bebisar i tråden? Själva har vi lyckats få en tid för dopet. Oroar mig mest för hur det ska gå för storebror att hålla fingrarna i styr i kyrkan, hihi. Har ni andra några planer på dop eller namngivelse?

• Zirap

Lillebror ska nog få heta Elliot. Har skrivit det på papperet i alla fall, även om det inte är postat ännu...

• Zirap

Lillebror växer så det knakar. 2 mån gammal har han passerat 6 kg. 6035g och 59 cm för att vara exakt

• Zirap

Elliot är 7 månader. Kan sitta själv långa stunder på golvet, men det blir inte så mycket tränad pga storebror som är våldsam med honom. Måste skydda honom mest hela tiden. Han rullar inte och drar sig inte upp. Inga tänder i sikte ännu, men det är faktiskt rätt skönt med tanke på amningen. Han har börjat äta gröt och 6-månburkar. Ratar dock flaska, så någon välling har det inte blivit. Jag planerar att vara åter i tjänst den 1:a september.

• Zirap
    När fick du reda på att du var gravid? Strax efter "BIM". 
    Var bebisen planerad? Ja
    BF?  31 Maj 
    Mådde du illa mycket? Ja, från v6-v17.
    Hur blev ditt hår? Märkte ingen större skillnad, men fick en tydlig förlossningsutväxt..
    Hade du mycket halsbränna? Nej
    Grät du för ingenting? Ja
    Var du känslig? Ja
    Vad gillade du för mat? Husmanskost (kokt potatis, isbergssallad), citrusfrukter.
    När kände du bebisens första sparkar? Runt v.15
    När började du läcka bröstmjölk? Aldrig under graviditeten.
    Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? Nej.
    Sparkade bebisen mycket? Ja, ganska mycket.
    Fick du bristningar?  4 stycken på magen EFTER förlossningen. Dessa syns som tur är knappt nu 7 mån efter förlossningen.
    Blödde du någon gång? Nej
    Levde du på som vanligt? Nej, jag hade problem med foglossningar och illamående. 
    Hur gammal var du när du blev gravid? 32år.
    Hur tog dina föräldrar det? De tog det bra.
    Hur tog din partner det? Han blev glad
    Vart bodde du/ni? Ersboda.
    Hur ofta gick du till mvc? Jag gick som en förstföderska + lite tätare mot slutet då jag hade havandeskapsförgiftning under min första graviditet.
    Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Utan komplikationer med mycket bedövning och ett friskt barn.
    Hur började din förlossning? Vaknade av förvärkar.
    Hur många timmar tog din förlossning? C:a 2h från första förvärken och 1h &10 min från att jag förstod att det kanske var på gång på riktigt denna gång.
    Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt.
    Hur mycket var du öppen när du kom in? 10 cm.
    Vilken smärtlindring tog du? Fick lustgas i ca 10 min innan de slog om på bara syrgas.
    Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? 30 min.
    Blev det komplikationer? Nej.
    Fick du sy? Nej
    Vad tyckte du var jobbigast? Att åter igen inte hinna få den bedövning jag ville ha + att bli tryckt på magen efter barnet var ute.
    Var du rädd för något? Att bli tryckt på magen efter att barnet kommit ut.
    Skrek du? Ja, mycket. 
    Hur många var inne i förlossningsrummet? Pappan, en BM + en personal till.
    Hade du någon nära med dig? Pappan.
    Hur var vikt och längd? 3955 & 53 cm
    Ögonfärg: Bruna (Mörkblå vid födseln)
    Hårfärg: Brunt
    Ammade du? Ja.
    Ammar du nu? Ja.
    Hur gammal är bebisen nu? 7 månader.
    Vad tyckte du om förlossningen? Vart inte direkt förvånad över hur det gick, men är lite besviken över att dom inte ens försökte sätta en bäckenbottenbedövning. Men på sitt sätt ändå skönt att det gick fort.
    Vill du ha en till? Kanske.
    Planerar ni ett till? Nej.
    När kommer andra barnet? Det var han som kom  :).
    Hur är ert förhållande nu? Bara bra :)
    Vilken vecka födde du i? Vecka 40+3
  • Zirap

Jag känner att det redan är trångt i vårt bostadsrättsradhus. Vi har "bara" en 4:a på 103,5 kvm i 2 plan.  På övervåningen finns förutom 2 sovrum & badrum ett förråd som skulle kunna göras om till ytterligare ett litet sovrum. Men då blir man utan varmförråd i stället... Förstår inte hur vi rymdes när jag själv växte upp i en 4:a å vi var ju 3 ungar?!? Trivs så bra i området och vill verkligen inte flytta. I längan finns två st 5:or där det bor par med utflugna barn... kanske skulle ge dom en pik ;)

För oss skulle det inte fungera med ett hus eftersom vi dels har tummen mitt i handen båda två och sedan har sambon gräsallergi och jag är less på den lilla lilla gräsmatta jag får klippa här varje sommar. Men egentligen är ett hus med egen tomt det vi båda drömmer om....

Är det någon här i tråden som har barn som delar rum? Från vilken ålder flyttade ni ut lillasyskonet in till storasyskonet? Vi tänker låta dem dela rum ett par år eftersom det andra rummet ligger på nedervåningen och det känns bäst att vara "samlade" på övervåningen så länge de bara är småbarn. 

• Zirap

Jo det hänger nog en hel del på storebror såklart. Som det känns nu så är det säkert ett halvår bort innan de kan dela rum. Själv börjar jag dock bli lite less på att ha lillebror i sovrummet eftersom jag vaknar av alla småljud. Kommer ihåg att min egen sömn blev så mycket bättre när storebror fick eget sovrum som bebis. Han var 6 månader då om jag minns rätt. Många gånger påbörjar jag en "omsövning" av bara farten, fast det kanske eg inte hade behövts. Att bebisen då egentligen kanske hade kunnat få en god erfarenhet av att få somna om själv, men då är jag där å petar/ammar på ren reflex halvt sovandes. Är de i ett annat rum filtreras de lägsta ljuden bort samt att man ibland hinner tänka efter en gång innan man går in till dem. Vi får se hur det blir, men ett tag till får lillebror allt stanna!

• Zirap

marieotyra: Jo, det ligger dörr i dörr med vårt, så det är nära. Har en gästsäng i det sovrummet som måste bort först, så jag ska bara få lite fart på sambon när vi är friska igen, så han städar sitt datarum så att den ryms där istället. Jag hoppas verkligen att det kommer att fungera och att lillebror inte stör storebror för mycket eftersom han har så många uppvak fortfarande.

• Zirap

Elliot har fyllt 9 månader och är fortfarande helt tandlös Hur går det för er med tänderna?

• Zirap

Min äldre son hade bara 2 tänder vid 9 mån och fick inte sin tredje förrän vid 12 mån. Jag har en halvbror som fortfarande var tandlös på ettårsdagen. Så förr eller senare får väl Elliot tänder också

• Zirap

Idag fyller Elliot 1 år. Fortfarande inte en tand i sikte. Han har blivit expert på att hoppa fram på rumpan och eftersom han numer genast sätter sig upp när man lägger honom på mage så lär han "aldrig" lära sig krypa. Storebror är fortfarande väldigt hårdhänt med honom, men det går åt rätt håll. Jag ammade för sista gången i morse som "1-årspresent" , men planen är som sagt att det var sista gången vilket känns både sorgligt men samtidigt som en lättnad. Själv är jag fortfarande mammaledig. Vi har fått förskoleplats från den 14 augusti och efter inskolningen börjar jag jobba igen. 

Hur går det för er andra?

• Zirap

Elliot har vi inte lyckats ta flaska, så han får äta gröt. Funderar på om det är vi föräldrar som har taskig teknik eller nåt, för storebror var 16 månader innan det gick ann att suga på nappflaska. Båda två har varit fly förbannade på flaskan (ej innehållet) när vi provat runt halvåret. Ärligt talat har vi väl inte kämpat så jättehårt med Elliot utan mer accepterat att gröt också fungerar. Visst går välling att ge i pipmugg också, men det känns som om man tappar lite av idén när det då lätt sölar i alla fall (fungerar inte med spillfri eftersom han inte aktivt suger).

• Zirap

Elliot ska börja på förskolan Smöret precis som storebror. De kommer inte att hamna på samma avdelning, men de ligger bredvid varandra. Nu ser jag dock bara fördelar med att de inte hamnar tillsammans. Känns lugnast så.  Storebror kommer ändå att byta till en storbarnsavdelning det närmaste året.

• Zirap
    mfe: Alltid skönt att komma in på sitt förstahandsalternativ! Det verkar vara ganska lätt att göra det på Ersboda uppfattar jag det som.

Det negativa med Smöret tycker jag är att de sover inne. Elliot har sovit inomhus dagtid endast en handfull gånger i sitt korta liv, men det där brukar personalen ändå få ordning på så jag är inte orolig. Men det känns som tid de ändå sover kan de väl utnyttja till att få frisk luft också, som på så många andra förskolor. Men att de får gå på samma förskola väger ändå över för oss. Annars har våra bebisar sovit ute till -25 grader här hemma. 

• Zirap

Det är jobbigt när de är tröga att lägga. Elliot har varit enkel länge nu. På kvällarna tar det i snitt 10 min innan han somnar och nu när vi gick över till bara en sovstund per dag tar det c:a 5 min att få honom att somna i vagnen. Men visst kan han protestera högljutt ändå.

Vi sökte plats till 1-årsdagen (3 juni) av taktiska skäl. De skolar ändå inte in under juni-juli & halva augusti, så då har man i alla fall bästa möjliga ködatum. Tråkigt att ni fick vänta ändå, men det är ju inte helt tokigt att få vara "ledig" på sommaren även om kassan sinar. Vi satsar mest på billiga utflykter i år. 

• Zirap

Plötsligt händer det! Elliot 13,5 mån gammal håller på att få sin första tand :D

• Zirap

Hejsan, hur går det för er? Elliot trivs jättebra på förskolan så det är jätteskönt. Tvårsdagen närmar sig och det märks då han fått en del "attitydsproblem" För övrigt gick jag in i vecka 39 idag så snart blir lillebror Elliot även storebror! Någon annan som varit eller är gravida igen?

Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012