Inlägg från: Tuffs80 |Visa alla inlägg
  • Tuffs80

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Zirap skrev 2011-12-19 18:22:47 följande:
    Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte varför ni tycker att man ska åka till just akuten när man får ett tidigt missfall...? Visst är det en fruktansvärd händelse, men händer det så händer det ju lixom... Det är bara om man blöder mer än en binda i timmen eller får väldigt väldigt ont som man ska söka akut läkarvård fick jag veta.

Det är först när man nått vecka 9 som man ska ha en spruta vid missfall, om man är Rh negativ.  Detta verkar dock vara viktigt att man har koll på själv har jag fått uppfattningen om.

Men man ska ju absolut få hjälp på annat håll efter upprepade missfall. 
    När jag fick missfall i v8 så var jag in till kvinnokliniken och konstaterade att fostret var dött. Återkom en vecka senare och konstaterade att inget hänt och fick då tabletter. Med sonen var jag in v 7 och v8 pga kraftiga blödningar. Man är ju olika men jag ville då veta hur det låg till. Har då inte hört om någon som fått spruta vid missfall men tabletter/ skrapning om inte allt kommit ut efter en vecka. Känner en som fått många missfall i ca v8 och åkt in varenda gång. Frågar man barnmorskan så bryr hon sig inte men frågar man kvinnokliniken så får man komma in.
  • Tuffs80
    Zirap skrev 2011-12-20 22:44:25 följande:
    Tuffs80: Det är inte så att jag inte tycker att man ska söka hjälp om man behöver det. Jag fick själv missfall tidigt en lördag morgon och ringde då 1177. Där fick jag rådet att kontakta kvinnokliniken på måndag morgon. Och jag förstår faktiskt att de inte vill att folk med "vanliga" tidiga missfall söker sig till akuten som redan är så överbelastad som den är. Sist jag själv var där fick jag vänta i kö i 5,5 timme en söndag... detta är snart 10 år sedan, men jag tror inte att det ser mycket bättre ut idag. Och nästa gång jag sitter där så skulle jag bli irriterad om flera i kön var där av "icke akuta" orsaker. Ett vanligt tidigt missfall kan vänta till på måndag i mina ögon, så det var därför jag ifrågasatte varför så många gav akutmottagningen som råd när det inte handlade om ovanligt kraftiga blödningar eller kraftig fysisk smärta.

Sprutan jag nämnde är något man bara ger till Rh-negativa kvinnor om det finns en chans att barnet är Rh-positivt (som min son tex). Om mammans blod kommer i kontakt med den  positiva rh-faktorn så finns en risk för att man bildar antikroppar. Dessa antikroppar kan sedan bidra till att mammans kropp tar ihjäl kommande foster eftersom antikropparna reagerar på barnets blod. (Googla för utförligare info). Eftersom jag själv är Rh-negativ så var det den första å största panik jag själv fick vid mitt missfall. Å denna spruta ska tas så snart som möjligt, men senast inom 72 h efter  "blodblandningen". Så det var verkligen jobbigt att gå hela helgen å vänta tills kvinnokliniken öppnade. Å sen när jag ringde dit fick jag höra att det inte behövdes förrän efter man nått v.9, vilket jag inte hade. Så där hade man gått å varit jättestressad hela helgen bara för att 1177 inte hade bättre koll. En sån sak tycker man ju att dom borde veta eller snabbt kunna slå upp när man ringer...

Men som sagt, det är absolut inte så att jag inte tycker att man ska kontakta sjukvården vid missfall, det var bara just akutmottagningen jag reagerade över. 
    ok då förstår jag bättre. 
  • Tuffs80
    Sofi81 skrev 2011-12-22 15:04:37 följande:
    Det var som jag befarade.. den lilla bebisen levde inte i magen! Så all lycka till er som har ett sprattlande liv i magen!
    Nej vad tråkigt :(
  • Tuffs80
    micksaan skrev 2011-12-28 11:33:00 följande:
    Kul att få se bebisen Marie, och att allt såg fint ut.

Jag drömde skumma drömmar inatt. Har haft återkommande drömmar om tvillingar denna graviditet. Nu inatt hade ena tvillingen tryck ut hela armen gennom magen...och Maria (barnmorskan) var inte alls brydd. Men de plockade ut den bebisen i alla fall. Sen var andra bebisen också ute lite senare. Och då plötsligt var det två råttor vi hade fått. Jätteskumt!

Haft en annan dröm tidigare, dock var det bara en bebis, men den kom ut och förvandlades sen till en hund! :-O 
    Vilka knepiga drömmar. Har inte drömmt nått skummt än men det kommer nog. Hade några skumma drömmar förra gången.
  • Tuffs80
    micksaan skrev 2012-01-03 22:25:01 följande:
    Vi hade den lite äldre iaf, go gubbe.  
    Vi med väldigt trevlig och bra
  • Tuffs80
    nyfiiken skrev 2012-01-12 06:01:58 följande:
    god morgon allihopa! idag går jag in i vecka 18, än ser jag knappt själv att jag är gravid, har inte ens gått upp ett kilo vilket gör mig lite nervös. på måndag ska vi på ultraljud vilket förhoppningsvis bekräftar ett och annat. vad är vanligt? och hur mycket växer ni andra? om än det är länge kvar har jag och sambon som smått gett oss in i att utforska denna barnvagnsdjungel vilket för en förstagångsförälder inte gör på en o handvändning. ni med lite erfarenheter... hur fungerar det egentligen med svängbara framhjul här i norr? i de bästa av världar vill jag kunna fortsätta promenera runt nyedalasjön och även vara ute när det snönat. tittat lite på Brio.Sing men behöver råd, för fram vill vi ju enkelt komma oss oavsett vilken vagn vi väljer - men det verkar onekligen smidigt i många lägen med dessa vagnar...
    Köpte en quinny freestyle till sonen. Begagnad tre hjulig med svängbart hjul fram. Det är lufthjul och framhjulet går att låsa. Sambon var inte så förtjust i den men jag har använt den överallt. elljusspår, lerig fjällväg, sämre skogsbilvägar, grus och asfalt. lite dålig korg att packa i om man ska handla men jag satte dit en extra korg. (tog ofta sonens bilstol och satte den i underredet) Har använt den tills det blev för mycket snö då blev det pulka. Jag har sparat den och kommer använda den även till nästa barn.
  • Tuffs80
    Cinan skrev 2012-01-13 21:25:11 följande:
    Vi har också en Quinny freestyle, vi hade ett maxicosi babyskydd till som gick att montera direkt på vagnen  Helt perfekt, vi använde knappt själva barnvagnssitsen första halvåret. Vi kommer köra med quinnyn igen och ståplatta till storebror..
    Det var så jag gjorde oxå med maxicosi babyskydd
  • Tuffs80
    hillee skrev 2012-01-16 16:42:24 följande:
    vart på ultraljud idag, fick behålla samma bf-datum och fick även veta att de var en liten tös :)
    Vad roligt :)
  • Tuffs80

Grattis!

AgnesGN skrev 2012-01-17 22:22:40 följande:
    Kan nån se vad det är?? Jag har visst två små sprattlande bebisar i magen... Lyckan stor, men har nog inte riktigt tagit in det än....

• Tuffs80

Vad kul att du fick motbevisa läkarn dubbelt upp :) Varför skulle du inte kunnat?

AgnesGN skrev 2012-01-18 20:36:58 följande:
    Tack så mycket! Känns overkligt, men härligt. TVÅ små mirakel. Och jag som inte kunde få barn enligt gynläkaren i början av september... =P Sen visade det sig att det kan jag visst, och jag kan få två på samma gång... =P

Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012