Inlägg från: Aurora84 |Visa alla inlägg
  • Aurora84

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Zirap skrev 2012-03-02 21:28:26 följande:
    Var det någon som var på babykvällen på Barnens Hus? Vilken kö det var, hihi. Vi skulle bara ha nya grindar till trappen så det gick ju att ta med ro, men herregud sicken hetsjakt det var på bilbarnstolar som vanligt! Men det är klart att det blir så när de sänker priserna så mycket.
    Jag bor utanför stan och har min sambo på kurs i Göteborg veckan nu. Ville på babykvällen men vid den tiden på kvällen sover ju dottern så jag bad min mamma åka istället för mig och köpa ett babyskydd. Hon fixade det galant och tyckte inte de va en sån hets men däremot att de va mycket folk där :)
  • Aurora84
    AgnesGN skrev 2012-03-04 20:26:48 följande:
    Hej tjejer.
    Jag har en fråga. Visst var det flera av er som haft kontakt med Assar Isberg på specmödra? Vad tyckte ni om han? Hur ska man "ta" honom?

Jag väntar ju tvillingar, och överallt där jag läst så bör du bli sjukskriven runt v. 25. Jag är nu i 25+0, var på UL och träffade  sen Assar som min läkare.

Jag har haft en hel del sammandragningar och har även ganska jobbig foglossning och är mycket trött. Men enligt honom behövde jag inte sjukskrivas. Livmodertappen var ju opåverkad, vilket iofs är skönt. Men att gå och stå på jobbet är riktigt jobbigt för det gör rent ont i magen (och ryggen). När det gällde foglossningen så bad han mig äta smärtstillande (något jag avskyr att göra, men tydligen måste göra). Använder stödbälte och gör övningar jag fått av sjukgymnast.  Han tyckte jag skulle fortsätta jobba heltid. Jobbar som förskollärare på en 1-2års avdelning, mycket lyft, bära barn, stå och gå... På kvällarna när jag kommer hem grinar jag bara av trötthet och smärta. Jag jobbar, kommer hem och lägger mig, äter när sambon hinner laga mat, sen ligger jag i soffan tills det är dags att gå i säng, vilket oftast är runt 21-22 på kvällen för jag har helt slut... Assar tyckte inte att det var någon fara, för sambon fixade väl hemmet utan problem? Själv känner jag mig misslyckad. På jobbet orkar jag inget, kan inte jobba och ge barnen det de behöver eller avlasta mina kollegor. Måste sitta nästan hela tiden men har ändå ont, framförallt på eftermiddagar. Hemma orkar jag verkligen INGENTING. Bara gråter och känner mig värdelös.

Ska tillbaka till honom om ca 3 veckor. Men det känns inte som om jag kommer bli sjukskriven då heller. Lät inte så på honom. Just nu känns det som om jag knappt orkar jobba en dag till.

Men jag tänkte att ni kanske har tips på hur jag ska bemöta honom nästa gång för att få igenom en sjukskrivning. För jag orkar verkligen inte jobba mkt längre.
    har du sökt graviditetspenning? Jag jobbar också som förskollärare och fick godkänd av fk efter 2-3 veckor. Väldigt snabbt.. :) men annars, prata med din barnmorska och be henne hänvisa dig till en läkare på din vårdcentral.. klart du ska bli sjukskriven!!!
  • Aurora84
    AgnesGN skrev 2012-03-04 20:48:36 följande:
    Har inte sökt gravpenning men läkaren sa att jag skulle göra det. Så jag försöker knåpa ihop något. Men det är ju SKITSVÅRT hur man ska skriva.... Usch! Och om jag söker den så får jag väl inte det förrän slutet på april, och så länge pallar jag INTE att jobba... Känns som om jag klarar veckan ut så är jag duktig...
    vilka åldrar jobbar du med? jag skrev väldigt detaljerat om arbetsdagen från att man kommer dit till man går hem.. skrev en arb.dag 8-17 och förklarade utförligt om mina besvär.. med upprepning osv.. det kändes något som att jag överdrev medan jag skrev men sen när jag läste igenom det så insåg jag ju att det är precis så som jag skrev för mig.. alla lyft tex, ett barn som sitter i barnstol med bygel tappar en legobit från bordet.. du måste böja dig och ryggen ordentligt för att plocka upp denna legobit.
  • Aurora84
    marieotyra skrev 2012-03-12 14:49:43 följande:
    hillee: Det där är ju verkligen nackdelen med att bo här i krokarna, det är ju inte direkt billigt att köpa något. Har en kompis (ej i umeå) som köpte hus när hon var mammaledig och han var arbetslös. Då är man ju rätt säker på att man har råd att bo kvar...säger ju lite om prisskillnaden också...

Vi har löst det ungefär som du hade tänkt. Har skötbädd på bänk i tvättstugan, skåp med alla småsaker ovanför och backar med kläderna under. Tycker att det har fungerat jättebra. Nu blev det bara lite svårare när det kommer ett barn till och man helt plötsligt måste få till mer plats eller flytta upp Tyras kläder till övervåningen...eller bygga ut tvättstugan (%#/!%%#)

Vi hade ett elfa skötbord till Tove som vi använde så länge hon hade blöja (hon slutade i somras med det), sen använde vi det endast som hennes klädförvaring i tvättstugan trots att hon har garderober inne i sitt rum. Nu när andra bebisen kommer har vi "äntligen" flyttat över Toves kläder in i hennes garderober och fyllt upp elfaskötbordet med bebiskläderna.. med en liten förändring, vi tog bord skötdelen och ställde trådbackarna under en bänkskiva med skötbädden på :) vips fick vi mer plats :)
  • Aurora84
    AgnesGN skrev 2012-03-13 20:52:08 följande:
    Hej tjejer. Jag måste få berätta en nyhet. I onsdags, den 7 mars 2012 föddes mina två tvillingflickor med urakut kejsarsnitt i v. 25 + 3. Vi ligger inne på barrn 4 och flickorna mår, efter omständigheterna bra. De ligger i kuvös med CPAP. Här kommer vi stanna tills flickorna borde ha kommit, alltså mitten på juni, om allt går vägen vill säga. Elsa, heter storasyster som kom 19.23, hon väger nu 685 g och är 31 cm. Angelica är lillasyster och kom 19.24. Hon väger 735 g och är 34 cm lång. Vi hoppas allt kommer gå bra. Att kärlek kunde vara så stark... Anledningen till att de kom var att värkarbetet startade på onsdagsmorgonen och runt 12 åkte jag in på förlossningen. De försökte med värkhämmande dropp men runt 19 var krystvärkarna här. Eftersom tvilling 2 låg i säte var det snitt som gällde, och jag hade aldrig klarat av att sitta upp för att få bedövning utan att ettan ploppat ut så därför sövdes jag. Värkarbetet startade nog för tvilling etts moderkaka hade börjat lossna. Tur det, för hade den lossnat om jag inte varit på sjukhus så skulle våra hjärtan inte ha överlevt.
    Stort grattis till dina små! :)
  • Aurora84

Vi som håller till i Apriltråden har setts ett par gånger nu.. tycker att det är väldigt kul med dessa träffar då man får prata av sig om gravidkrämpor osv med andra som har samma lika :)

Om någon av er är sugen så är vi några i den tråden som ska ses på torsdagkväll, 18.30 på Waynes.. :)

• Aurora84
    hillee skrev 2012-03-28 17:15:00 följande:
    vi ska på vår första föräldragruppsträff den 2april, är då i v.31. så det verkar ju vara lite olika när man har träffarna! :) 

tycker vi försöker boka in nån fika snart :) 
    Vi har en eller två träffar kvar i vår föräldragrupp nu.. med spridning från april till augusti.. känns lite småkonstigt att vara höggravid på föräldrautbildningen tillsammans med dom som bara gått halvvägs men förstår mvc också som får dra ihop dom få gravida som finns i byn :)
  • Aurora84

FÖDDA

12 mars - mfe, flicka, 3455 gram och 49 cm (BF -6)
    22 mars - sunshined, flicka, 4395 gr och 54 cm (BF+1)
    25 mars - phlegm, flicka 4370 gram och 54 cm (BF+1) 
    11 april - Aurora84, flicka 3255g och 49 cm (BF -10)

April:
    16 April- parantesen80(Johanna), femte pojken
    27 April- Eliin87
    28 April - IMLVLM (Ida) Andra barnet

Maj:
    1 Maj - Cinan, andra barnet (pojke)
    10 Maj- Tuffs80
    12 Maj - Lady84, första barnet (flicka)
    25 maj - Iccis, andra barnet
    28 Maj - marieotyra, andra barnet.  Minpin, tredje barnet
    30 Maj - bejbisen, tredje barnet
    31 Maj - Zirap, andra barnet

Juni:
    1 Juni - Janniiique, andra barnet. (flicka)
    1 Juni - Ersmark, andra barnet
    11 Juni - hillee, första barnet (Flicka)
    16 Juni - AgnesGN, första barnet (tvillingar)
    19 juni - Systernorr, andra barnet (flicka)
    23 Juni - Nyfiiken, första barnet
    26 Juni - Umetjejen, första barnet.

Juli:
    5 Juli - Thelma82, andra barnet
    9 Juli - sleepingangels, första barnet
    22 juli - Nicolee, första barnet
    26 Juli - Kaede, första barnet

• Aurora84

Jag kommer oxå Torsdag 26/4 kl 11.30, Station?
    Ersmark
    marieotyra
    Eliin87
    IMLVLM (Ida
    Tuffs80
    Aurora84 (mia) och Alice.. kommer kanske :) får se om jag vågar mig ut på stan då

• Aurora84

Jag stryker mig från listan.. en kompis ska komma och hälsa på imorn så jag satsar på nästa fikaträff istället :)

Fika/lunch, Torsdag 26/4 kl 11.30, Station

Vi som kommer:
    Ersmark (Lisa)
    marieotyra
    Eliin87
    IMLVLM (Ida
    Tuffs80

• Aurora84

Mina förlossningar va snabba dom med. första tog 35min i krystvärkar. Va öppen 5cm när vi kom in, va på förlossningen 3h.

Med andra va jag också öppen 5min när vi kom in va på plats knappt 2h, hade krystvärkar i bara 6min. :)

Födde båda med bara lustgas.

Zirap skrev 2012-06-11 23:23:58 följande:
    mmmMalin: Förlossningen gick bra, även om jag inte han få bedövning som jag tänkt mig. Här kommer en liten sammanställning:

1:a förlossningen:

Startade  med vattenavgång. Regelbundna värkar startade sedan efter c:a 10 min. Tid från första värk till bebis ute: c:a 4,5h. Tid på förlossningen: 3 h. Öppen när vi kom in: 6 cm. Krystade i 1 h. Hann inte få någon ryggbedövning men fick i alla fall bäckenbottenbedövning + lustgas.

2:a förlossningen:

Smög igång med vad jag trodde var förvärkar. Tid från "förvärk" till bebis: Knappt 3 h. Tid från att jag misstänkte att det kanske startat på riktigt tills bebis ute: c:a 1 h & 10 min. Tid på förlossningen: 45 min. Öppen när vi kom in: 10 cm. Krystade i 30 min. Hann inte få någon eg bedövning, bara lustgas i början.

Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012