Vår/sommarbebisar i umeå 2012
Ja, jag är helnöjd
Vad hände med din första pojke? Eller är det känsligt så behöver du inte svara... Så härligt att du är lycklig i din mammaroll! Kram
bejbisen - prova även linfrön typ i fil eller i gröt... Det kan hjälpa för att få det att lösas upp lite... =P
I vindelns kommun som jag jobbar till har vi rätt till 5 besök på MVC alternativt föräldrakurs... Blir garanterat mer under en graviditet då alla föräldrakurser är mellan 14-16 måndagar då man i princip alltid jobbar... Men jag kan ju flexa endel så jag "tar" av dessa besök när jag måste ha vikarie, annars så flexar jag bara och försöker lägga besöken hos BM så det är i anslutning till eller från jobbet så man slipper smita alltför mkt och belasta kollegorna..
Hej tjejer.
Jag har en fråga. Visst var det flera av er som haft kontakt med Assar Isberg på specmödra? Vad tyckte ni om han? Hur ska man "ta" honom?
Jag väntar ju tvillingar, och överallt där jag läst så bör du bli sjukskriven runt v. 25. Jag är nu i 25+0, var på UL och träffade sen Assar som min läkare.
Jag har haft en hel del sammandragningar och har även ganska jobbig foglossning och är mycket trött. Men enligt honom behövde jag inte sjukskrivas. Livmodertappen var ju opåverkad, vilket iofs är skönt. Men att gå och stå på jobbet är riktigt jobbigt för det gör rent ont i magen (och ryggen). När det gällde foglossningen så bad han mig äta smärtstillande (något jag avskyr att göra, men tydligen måste göra). Använder stödbälte och gör övningar jag fått av sjukgymnast. Han tyckte jag skulle fortsätta jobba heltid. Jobbar som förskollärare på en 1-2års avdelning, mycket lyft, bära barn, stå och gå... På kvällarna när jag kommer hem grinar jag bara av trötthet och smärta. Jag jobbar, kommer hem och lägger mig, äter när sambon hinner laga mat, sen ligger jag i soffan tills det är dags att gå i säng, vilket oftast är runt 21-22 på kvällen för jag har helt slut... Assar tyckte inte att det var någon fara, för sambon fixade väl hemmet utan problem? Själv känner jag mig misslyckad. På jobbet orkar jag inget, kan inte jobba och ge barnen det de behöver eller avlasta mina kollegor. Måste sitta nästan hela tiden men har ändå ont, framförallt på eftermiddagar. Hemma orkar jag verkligen INGENTING. Bara gråter och känner mig värdelös.
Ska tillbaka till honom om ca 3 veckor. Men det känns inte som om jag kommer bli sjukskriven då heller. Lät inte så på honom. Just nu känns det som om jag knappt orkar jobba en dag till.
Men jag tänkte att ni kanske har tips på hur jag ska bemöta honom nästa gång för att få igenom en sjukskrivning. För jag orkar verkligen inte jobba mkt längre.
Hur kan man byta från överläkaren? =) Känns som tokigt... Och min BM tycker att detta med sjukskrivning är bättre om specmödra tar för de på VC har ingen koll på gravida knappt eftersom det är mest stafettläkare...
Har inte träffat BM sen läkarbesöket, ska till henne först om dryga veckan. Men kanske borde prata med henne innan. Har jag klagat för lite till henne hur jag mår? Står det inget om mina sammandragningar och foglossning i journalen, kan det spela in?
Har inte sökt gravpenning men läkaren sa att jag skulle göra det. Så jag försöker knåpa ihop något. Men det är ju SKITSVÅRT hur man ska skriva.... Usch! Och om jag söker den så får jag väl inte det förrän slutet på april, och så länge pallar jag INTE att jobba... Känns som om jag klarar veckan ut så är jag duktig...
Cinan - jag ska söka gravpenning. Men hoppas ändå på sjukskrivning, för jag orkar aldrig jobba till 17 april. Överallt där jag läst bör man bli sjukskriven från v. 25 med tvillingar... Men jag är inte bitter... 
Det ordnar sig nog, och gör det inte det får jag väl gå på knäna...
Hej tjejer. Jag måste få berätta en nyhet. I onsdags, den 7 mars 2012 föddes mina två tvillingflickor med urakut kejsarsnitt i v. 25 + 3. Vi ligger inne på barrn 4 och flickorna mår, efter omständigheterna bra. De ligger i kuvös med CPAP. Här kommer vi stanna tills flickorna borde ha kommit, alltså mitten på juni, om allt går vägen vill säga. Elsa, heter storasyster som kom 19.23, hon väger nu 685 g och är 31 cm. Angelica är lillasyster och kom 19.24. Hon väger 735 g och är 34 cm lång. Vi hoppas allt kommer gå bra. Att kärlek kunde vara så stark... Anledningen till att de kom var att värkarbetet startade på onsdagsmorgonen och runt 12 åkte jag in på förlossningen. De försökte med värkhämmande dropp men runt 19 var krystvärkarna här. Eftersom tvilling 2 låg i säte var det snitt som gällde, och jag hade aldrig klarat av att sitta upp för att få bedövning utan att ettan ploppat ut så därför sövdes jag. Värkarbetet startade nog för tvilling etts moderkaka hade börjat lossna. Tur det, för hade den lossnat om jag inte varit på sjukhus så skulle våra hjärtan inte ha överlevt.
Härligt med en tand Zirap. :) Mina börjar på kultingen i Tavelsjö.