• Zirap

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Vi har kvar babyskyddet. Men det värsta är att vi med största sannolikhet måste byta bil eftersom vi inte kan få in de båda bilbarnstolarna framför varandra. Och problemet är att våran bil har bland det största kombiutrymmet bak som finns på en personbil, å det vill jag absolut INTE byta ner mig från.Vill kunna få in en barnvagn "på djupet" även i nästa bil, så att hunden ryms utan problem bredvid när man har en enkelvagn i alla fall.

Ärligt talat är jag rätt upprörd över hur mycket plats dessa bilbarnstolar tar... det är ju löjligt. Är det någon som har koll på om det finns någon speciell modell som inte är så utrymmeskrävande (både babyskydd och 1-4 år).  För det känns mindre omständigt att byta ut en eller två stolar i stället för att byta en bil man trivs med i övrigt...

• Zirap
    Norrlandssyster: Sätter vi babyskyddet bakom förarplatsen så ryms inte sambon bakom ratten och sätter vi bilbarnstolen (1-4 år bakvänd) där så ryms ingen alls att köra (inte ens en smal 12-åring). Så därför kan vi inte ha båda i baksätet helt enkelt, det blir för trångt bakom ratten.  Som det är nu har vi bilbarnstolen bakom passagerarsätet och den stolen är så långt fram att ingen kan klämma sig in där. Så jag åker bak nu mera när vi ska någonstans tillsammans.
      Jag sålde bilburen innan vi fick barn för att få bättre plats i bagaget (hade en måttanpassad dubbelbur). Vi kör med endast lastnät nu. Visst, det är inte säkert för hunden (kan få vagnen över sig), men 100 ggr smidigare för oss. 
      Vad har ni för bil? 
  • Zirap

Flattis, ge inte upp hoppet ännu. När jag fick mitt missfall, direkt innan detta pluss så blödde jag som ur en öppen kran i 7 dagar. Du har ju trots allt bara haft en liten blödning om jag förstår dig rätt...?

• Zirap

Jag äter också Lergigan( sedan v 9). Då Lergigan hjälpte mig förra graviditeten så ville jag inte vara utan den hjälpen längre än nödvändigt denna gång, även om jag försökte ett tag i alla fall. Åksjukearmbanden fungerade inte på mig förra gången och på Postafen blev jag extremt trött, så det gick inte heller. Det kändes bra att kunna gå "på rätt" metod direkt denna gång utan tjafs för att slippa sjunka för "lågt" i humöret. Jag har lätt att förlora gnistan när jag är sjuk eller mår illa längre perioder, så därför tycker jag bara att den ångestdämpade effekt som Lergigan har är en bonus.  Båda gångerna jag börjat äta Lergigan har jag låtit bilen stå första veckan under tillvänjningen. Jag har inte känt mig som någon ok chaufför förrän tillvänjningen varit över.

Jag har inte känt av några krypningar nu och inte heller förra gången vad jag minns. 

• Zirap

I dag har vi varit på kub-ultraljudet. Allt såg bra ut och vi fick en mycket låg risksiffra, 1:20.000 så nu slipper vi både fostervattensprov och ångest.

Det var helt underbart att se den lill* på skärmen, två armar å två ben! Det är alltså "bara" en bebis, vilket kändes både bra och väntat.

Moderkakan ligger i bakvägg denna gång och jag tyckte faktiskt att jag kände ett litet virvel idag på jobbet när jag satt framför datorn, men det är ju svårt att veta ändå... 

BF 1:a juni än så länge. 

• Zirap
    Atyr: Det ultraljud jag varit på är en del i KUB-testet (dvs man tar fram en riskbedömning för Downs syndrom hos barnet) som vi bekostat själva. Jag är 32 år och det är först när man är 35 år som västerbottens landsting står kostnaden. Vi var på Norrlandskliniken och där kan man även boka "vanliga" ultraljud på egen bekostnad. Kolla in deras hemsida om du är nyfiken.

http://www.norrlandskliniken.se/ 
  • Zirap

Gaaaaa, jag var till BM idag. Jag har gått upp 4 kg redan och är bara i vecka 14. Ångesten är total. Förra graviditeten låg jag fortfarande under min normalvikt vid samma tid. Nu går jag runt å är hungrig hela tiden å då mådde jag så illa att jag inte kunde äta. Frågan är ju vad som känns bättre...hmmm...

• Zirap

Janniiique: Så där hade jag det första halvan av min förra graviditet, det sa bara pang så var jag proppmätt efter en fågelportion. Men det gick allt över runt v 17-18 ungefär för mig.

• Zirap
    Sofi81: Men fick du inte lyssna på hjärtat hos BM!?!? Det hade väl ändå inte varit mycket begärt...? Ultraljud är ju ändå ganska dyrt för landstinget, men för BM att ta fram sin manick ska ju inte vara kostsamt.

• Zirap
    Sofi81: Jo det kan ju absolut vara svårt att hitta hjärtljuden tidigt i graviditeten, även om det inte är omöjligt i v 15-16. Men så dåligt av henne att försöka med dåliga batterier! Det är ju klart man blir orolig även om man vet att det absolut inte behöver betyda något om det inte hittas. Jag håller tummarna för att allt är bra!
Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012