• bejbisen

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Tänkte starta en tråd för oss i umeå som väntar vår/sommarbebisar 2012.

Själv väntar jag barn nr 3 i maj/juni.

Hoppas att nån fler vill hoppa in i tråden och prata om allt mellan himmel å jord medans vi väntar på våra små guldklimpar

om ni känner igen mig, så prata inte högt om att jag väntar barn då det fortfarande är "hemligt"           

Vilhelmina ♥080825♥ Vilgot ♥100307♥
  • Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012
  • Zirap

Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte varför ni tycker att man ska åka till just akuten när man får ett tidigt missfall...? Visst är det en fruktansvärd händelse, men händer det så händer det ju lixom... Det är bara om man blöder mer än en binda i timmen eller får väldigt väldigt ont som man ska söka akut läkarvård fick jag veta.

Det är först när man nått vecka 9 som man ska ha en spruta vid missfall, om man är Rh negativ.  Detta verkar dock vara viktigt att man har koll på själv har jag fått uppfattningen om.

Men man ska ju absolut få hjälp på annat håll efter upprepade missfall. 

• elebac

Jag vänter vår ögonsten i början av April:)) Vårt första barn.
    Längtar sååå mycket!!

• elebac

Fick själv ett missfall när jag var i vecka 7 , jag åkte in till akuten .. det var helg och jag kände att jag mådde för dåligt att vänta .. Ville veta om embriot fanns kvar i min magen.

Jag tycker man ska göra det som känns bäst för en själv!

• elebac

Har en kompis som haft stora blödningar under hela graviditeten ,hon har fått åka in och ut till spec mödra! men hennes bebis mådde bara bra i livmodern.  Bebisen föddes i v 37 frisk  kille:))

• Tuffs80
    Zirap skrev 2011-12-19 18:22:47 följande:
    Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte varför ni tycker att man ska åka till just akuten när man får ett tidigt missfall...? Visst är det en fruktansvärd händelse, men händer det så händer det ju lixom... Det är bara om man blöder mer än en binda i timmen eller får väldigt väldigt ont som man ska söka akut läkarvård fick jag veta.

Det är först när man nått vecka 9 som man ska ha en spruta vid missfall, om man är Rh negativ.  Detta verkar dock vara viktigt att man har koll på själv har jag fått uppfattningen om.

Men man ska ju absolut få hjälp på annat håll efter upprepade missfall. 
    När jag fick missfall i v8 så var jag in till kvinnokliniken och konstaterade att fostret var dött. Återkom en vecka senare och konstaterade att inget hänt och fick då tabletter. Med sonen var jag in v 7 och v8 pga kraftiga blödningar. Man är ju olika men jag ville då veta hur det låg till. Har då inte hört om någon som fått spruta vid missfall men tabletter/ skrapning om inte allt kommit ut efter en vecka. Känner en som fått många missfall i ca v8 och åkt in varenda gång. Frågar man barnmorskan så bryr hon sig inte men frågar man kvinnokliniken så får man komma in.
  • Zirap
    Tuffs80: Det är inte så att jag inte tycker att man ska söka hjälp om man behöver det. Jag fick själv missfall tidigt en lördag morgon och ringde då 1177. Där fick jag rådet att kontakta kvinnokliniken på måndag morgon. Och jag förstår faktiskt att de inte vill att folk med "vanliga" tidiga missfall söker sig till akuten som redan är så överbelastad som den är. Sist jag själv var där fick jag vänta i kö i 5,5 timme en söndag... detta är snart 10 år sedan, men jag tror inte att det ser mycket bättre ut idag. Och nästa gång jag sitter där så skulle jag bli irriterad om flera i kön var där av "icke akuta" orsaker. Ett vanligt tidigt missfall kan vänta till på måndag i mina ögon, så det var därför jag ifrågasatte varför så många gav akutmottagningen som råd när det inte handlade om ovanligt kraftiga blödningar eller kraftig fysisk smärta.

Sprutan jag nämnde är något man bara ger till Rh-negativa kvinnor om det finns en chans att barnet är Rh-positivt (som min son tex). Om mammans blod kommer i kontakt med den  positiva rh-faktorn så finns en risk för att man bildar antikroppar. Dessa antikroppar kan sedan bidra till att mammans kropp tar ihjäl kommande foster eftersom antikropparna reagerar på barnets blod. (Googla för utförligare info). Eftersom jag själv är Rh-negativ så var det den första å största panik jag själv fick vid mitt missfall. Å denna spruta ska tas så snart som möjligt, men senast inom 72 h efter  "blodblandningen". Så det var verkligen jobbigt att gå hela helgen å vänta tills kvinnokliniken öppnade. Å sen när jag ringde dit fick jag höra att det inte behövdes förrän efter man nått v.9, vilket jag inte hade. Så där hade man gått å varit jättestressad hela helgen bara för att 1177 inte hade bättre koll. En sån sak tycker man ju att dom borde veta eller snabbt kunna slå upp när man ringer...

Men som sagt, det är absolut inte så att jag inte tycker att man ska kontakta sjukvården vid missfall, det var bara just akutmottagningen jag reagerade över. 
  • Tuffs80
    Zirap skrev 2011-12-20 22:44:25 följande:
    Tuffs80: Det är inte så att jag inte tycker att man ska söka hjälp om man behöver det. Jag fick själv missfall tidigt en lördag morgon och ringde då 1177. Där fick jag rådet att kontakta kvinnokliniken på måndag morgon. Och jag förstår faktiskt att de inte vill att folk med "vanliga" tidiga missfall söker sig till akuten som redan är så överbelastad som den är. Sist jag själv var där fick jag vänta i kö i 5,5 timme en söndag... detta är snart 10 år sedan, men jag tror inte att det ser mycket bättre ut idag. Och nästa gång jag sitter där så skulle jag bli irriterad om flera i kön var där av "icke akuta" orsaker. Ett vanligt tidigt missfall kan vänta till på måndag i mina ögon, så det var därför jag ifrågasatte varför så många gav akutmottagningen som råd när det inte handlade om ovanligt kraftiga blödningar eller kraftig fysisk smärta.

Sprutan jag nämnde är något man bara ger till Rh-negativa kvinnor om det finns en chans att barnet är Rh-positivt (som min son tex). Om mammans blod kommer i kontakt med den  positiva rh-faktorn så finns en risk för att man bildar antikroppar. Dessa antikroppar kan sedan bidra till att mammans kropp tar ihjäl kommande foster eftersom antikropparna reagerar på barnets blod. (Googla för utförligare info). Eftersom jag själv är Rh-negativ så var det den första å största panik jag själv fick vid mitt missfall. Å denna spruta ska tas så snart som möjligt, men senast inom 72 h efter  "blodblandningen". Så det var verkligen jobbigt att gå hela helgen å vänta tills kvinnokliniken öppnade. Å sen när jag ringde dit fick jag höra att det inte behövdes förrän efter man nått v.9, vilket jag inte hade. Så där hade man gått å varit jättestressad hela helgen bara för att 1177 inte hade bättre koll. En sån sak tycker man ju att dom borde veta eller snabbt kunna slå upp när man ringer...

Men som sagt, det är absolut inte så att jag inte tycker att man ska kontakta sjukvården vid missfall, det var bara just akutmottagningen jag reagerade över. 
    ok då förstår jag bättre. 
  • serefine

Hej alla!
    Har läst lite i tråden för att få koll på vilka andra som väntar barn ungefär samtidigt som jag. Väntar själv mitt andra barn (storebror dryga 3 år) i början av juni. Har inte så bra koll på exakt vecka, men det blir väl 15-16 nu kanske.
    Jag mår helt ok nu, känner inte av mycket mer än lite växtvärk i mage och rygg. Magen kommer så himla mycket fortare den här gången!

Jag jobbar själv på akuten och måste säga att jag håller med Zirap. Att söka på akuten vid blödning i tidig graviditet är inte det första man bör göra. Vardagar dagtid är det bäst att ringa gynmottagningen om råd. Vardagar kvällstid skulle jag försöka vänta över natten och ringa nästa morgon till gyn. Har man oturen att det händer på helgen och tycker det är för länge att vänta till måndag morgon så kan man så klart söka på akuten. Personalen kommer ha förståelse för oro och hur jobbigt det är, och man kommer inte bli iväg skickad. Dock gäller ju prioritering av de mest akuta symtomen först, så om det bara rör sig om en liten blödning, får man räkna med att sitta på akuten hela dagen och inte bli besviken över 6 timmars väntan. Lika bra att vara inställd på det redan innan man far in till akuten.
    Vid blödning under senare graviditeten skulle jag ringa förlossningen.

Kul att det inte är så himla långt kvar till ultraljudet nu. Ska kännas skönt att få bildbevis på att det faktiskt är nån där inne i magen (förhoppningsvis). Ok att jag tog positivt gravtest för flera månader sedan och nu den växande magen, men jag har ju inte känt av några fosterrörelser än och inte fått bildbevis på den lille. Så jag tycker fortfarande att det är svårt att riktigt fatta att det är en liten där inne.

Hoppas alla får en bra jul! 

Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012