Zirap skrev 2011-12-20 22:44:25 följande:
Tuffs80: Det är inte så att jag inte tycker att man ska söka hjälp om man behöver det. Jag fick själv missfall tidigt en lördag morgon och ringde då 1177. Där fick jag rådet att kontakta kvinnokliniken på måndag morgon. Och jag förstår faktiskt att de inte vill att folk med "vanliga" tidiga missfall söker sig till akuten som redan är så överbelastad som den är. Sist jag själv var där fick jag vänta i kö i 5,5 timme en söndag... detta är snart 10 år sedan, men jag tror inte att det ser mycket bättre ut idag. Och nästa gång jag sitter där så skulle jag bli irriterad om flera i kön var där av "icke akuta" orsaker. Ett vanligt tidigt missfall kan vänta till på måndag i mina ögon, så det var därför jag ifrågasatte varför så många gav akutmottagningen som råd när det inte handlade om ovanligt kraftiga blödningar eller kraftig fysisk smärta.
Sprutan jag nämnde är något man bara ger till Rh-negativa kvinnor om det finns en chans att barnet är Rh-positivt (som min son tex). Om mammans blod kommer i kontakt med den positiva rh-faktorn så finns en risk för att man bildar antikroppar. Dessa antikroppar kan sedan bidra till att mammans kropp tar ihjäl kommande foster eftersom antikropparna reagerar på barnets blod. (Googla för utförligare info). Eftersom jag själv är Rh-negativ så var det den första å största panik jag själv fick vid mitt missfall. Å denna spruta ska tas så snart som möjligt, men senast inom 72 h efter "blodblandningen". Så det var verkligen jobbigt att gå hela helgen å vänta tills kvinnokliniken öppnade. Å sen när jag ringde dit fick jag höra att det inte behövdes förrän efter man nått v.9, vilket jag inte hade. Så där hade man gått å varit jättestressad hela helgen bara för att 1177 inte hade bättre koll. En sån sak tycker man ju att dom borde veta eller snabbt kunna slå upp när man ringer...
Men som sagt, det är absolut inte så att jag inte tycker att man ska kontakta sjukvården vid missfall, det var bara just akutmottagningen jag reagerade över.
ok då förstår jag bättre.