• Zirap

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Jag har mest bara följt tråden i telefonen på sistone å då det blev så bökigt att skriva med den när den hittar på egna ord utan att jag märkte det så skriver jag först nu!

Jag har fått ett besök i v 20 för att jag fick ett om jag ville, trots att det är andra barnet. Jag hade havandeskapsförgiftning förra gången så därför kändes det tryggt att få kolla upp hur det ligger till då, så det inte blir så länge till nästa gång.

Inget mjölkläckage här inte. Har tom testat att mjölka, hihi, för att det lixom "amningspirrade", men det kom absolut ingenting. Förra gången läckte jag inte heller. Å mjölken kom dessutom igång sent, så jag hoppas ju ändå på något vis att det ska gå bättre den här gången. Men jag är ändå inställd och mer avslappnad till tanken på att tilläggsmata första dagarna om det behövs. Förra gången kämpade jag med amningssnäckor, bröstvårtsskydd i silikon, blod & skorpor  och bröstpump 1-2 månader innan det blev ordning på eländet. Å jag förstår ju att en del ger upp när det är så, men jag är verkligen tacksam över att jag lyckades bita ihop och därför kunde amma problemfritt sedan!

Själv har jag också en vovve. Började tävlingslydnadsträna henne lite smått när hon var liten och fick GK AKL  viltspår som 1-åring. Sedan tog utställningskarriären fart och som tur var blev hon färdigmeriterad redan som 2-åring, för sedan sonen kom har det knappt blivit något vettigt gjort alls. Nu går hon mest å skrotar som snäll sällskapshund. 

• Zirap

BF-LISTA!
    Mars: 
    21 Mars - sunshined, andra barnet 

April:
    27 April- Eliin87

Maj:   
    1 Maj - Cinan, andra barnet 
    10 Maj- Tuffs80
    21 Maj - Sofi81, tredje barnet
    25 Maj - Janniiique, andra barnet.
    30 Maj, marieotyra, andra barnet

Juni:
    1 juni - Zirap, andra barnet
    3 juni - bejbisen, tredje barnet
    6 Juni - hillee, första barnet
    10 Juni - AgnesGN, första barnet 

Juli:
    9 Juli - sleepingangels, första barnet
    24 Juli- Atyr andra barnet.

• Zirap

Jag har en svart storpudeltik på 4 år. Hon är internationel och och nordisk utställningschampion, så vi har flängt land å rike runt :) Men det är klart att man får blodad tand när det går bra, så då är det bara roligt!

I kväll har jag ridit för sista gången denna graviditet (mest troligt). Foglossningarna har blivit värre senaste veckan så det börjar kännas lagom att sluta nu. Dessutom börjar det bli lite väl trångt i midjan på byxorna... men jag tror tyvärr att det har lite mer med chokladsuget att göra än själva bebisen, hihi.

• Zirap

Vi måste nog ha en syskonvagn. Känns ohållbart att ta en timmes hundpromenad med storebror på en bräda. Syskonsitsar till enkelvagnar har de väl slutat med pga olycksrisken, eller har jag fel?

Enkelvagnen kommer vi ändå att ha kvar. Köpte den begagnad och den kommer man ju ändå att behöva sen när man bara har ett "vagnbarn". Känns som slöseri att sälja den för att sedan köpa en ny när vi har förvaringsmöjligheter.

Jag har också väldigt svårt för små hjul och svängbara hjul rent allmänt. Funkar däremot bra på våran lilla "gå på stan-vagn" till just det ändamålet. Men när man ska gå utomhus känns det värdelöst och rappligt, även om det säkert finns någon dyr vagn som kanske skulle kunna bevisa motsatsen. 

Men jag tror att mycket vad man tycker om olika typer av vagnar har med vad man använder dem till. Jag hatar ju våran stora vagn när den ska in i bilen, men älskar den när när jag ska gå promenader just för att en är så robust (Emmaljunga) För mig passar det ledade handtaget utmärkt eftersom jag har problem med armbågarna (behöver böjningen i handtaget för att få den extra hävarmseffekten och kunna gå med så liten vinkel i armbågen som möjligt etc). Även om teleskopstyrena anses säkrare så går de fetbort för just mig. Så även fast det hade varit enklast om det bara fanns en endaste sorts barnvagn så man slapp välja, är det ändå tur att det i princip finns en för alla :) 

• Zirap

Ursäkta, men jag förstår faktiskt inte varför ni tycker att man ska åka till just akuten när man får ett tidigt missfall...? Visst är det en fruktansvärd händelse, men händer det så händer det ju lixom... Det är bara om man blöder mer än en binda i timmen eller får väldigt väldigt ont som man ska söka akut läkarvård fick jag veta.

Det är först när man nått vecka 9 som man ska ha en spruta vid missfall, om man är Rh negativ.  Detta verkar dock vara viktigt att man har koll på själv har jag fått uppfattningen om.

Men man ska ju absolut få hjälp på annat håll efter upprepade missfall. 

• Zirap
    Tuffs80: Det är inte så att jag inte tycker att man ska söka hjälp om man behöver det. Jag fick själv missfall tidigt en lördag morgon och ringde då 1177. Där fick jag rådet att kontakta kvinnokliniken på måndag morgon. Och jag förstår faktiskt att de inte vill att folk med "vanliga" tidiga missfall söker sig till akuten som redan är så överbelastad som den är. Sist jag själv var där fick jag vänta i kö i 5,5 timme en söndag... detta är snart 10 år sedan, men jag tror inte att det ser mycket bättre ut idag. Och nästa gång jag sitter där så skulle jag bli irriterad om flera i kön var där av "icke akuta" orsaker. Ett vanligt tidigt missfall kan vänta till på måndag i mina ögon, så det var därför jag ifrågasatte varför så många gav akutmottagningen som råd när det inte handlade om ovanligt kraftiga blödningar eller kraftig fysisk smärta.

Sprutan jag nämnde är något man bara ger till Rh-negativa kvinnor om det finns en chans att barnet är Rh-positivt (som min son tex). Om mammans blod kommer i kontakt med den  positiva rh-faktorn så finns en risk för att man bildar antikroppar. Dessa antikroppar kan sedan bidra till att mammans kropp tar ihjäl kommande foster eftersom antikropparna reagerar på barnets blod. (Googla för utförligare info). Eftersom jag själv är Rh-negativ så var det den första å största panik jag själv fick vid mitt missfall. Å denna spruta ska tas så snart som möjligt, men senast inom 72 h efter  "blodblandningen". Så det var verkligen jobbigt att gå hela helgen å vänta tills kvinnokliniken öppnade. Å sen när jag ringde dit fick jag höra att det inte behövdes förrän efter man nått v.9, vilket jag inte hade. Så där hade man gått å varit jättestressad hela helgen bara för att 1177 inte hade bättre koll. En sån sak tycker man ju att dom borde veta eller snabbt kunna slå upp när man ringer...

Men som sagt, det är absolut inte så att jag inte tycker att man ska kontakta sjukvården vid missfall, det var bara just akutmottagningen jag reagerade över. 
  • Zirap

Välkommen nyfiken!

Här blir det ul på tisdag. Är fortfarande lite kluven till att kolla kön, så vi får se hur det blir. 

• Zirap

Fy på mig förresten. Jag köpte 3 plagg på PoP igår på rean till "Någon". Kunde inte låta bli. Gillar PoP-kläder, men att handla där till ordinarie pris finns inte i min värld, men jag vill så gärna passa på när det är rea. 

Har ni hunnit shoppa något till er kommande bebis, eller har ni kunnat hålla plånboken i styr än så länge? Känns som lite tabu att handla så här tidigt i graviditeten...

bejbisen: Jag är så fruktansvärt nyfiken av mig, så jag tror det kommer att sluta med att vi kollar ändå. Om det går förståss. 

• Zirap

Janniiique: Jag håller tummarna! Nu är vi också nyfikna. Kunde ni se?

• Zirap

RUL gick bra idag, allt såg fint ut. Men visst blev jag lite förvånad när det var en karl som gjorde UL. Jag har bara "råkat ut för" kvinnor tidigare.

Jag blev flyttad en dag till den 31 maj, så det var ju inte så tokigt räknat av mig ändå (med tanke på att jag plussade direkt på ett MF) Glad 

Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012