• bejbisen

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Tänkte starta en tråd för oss i umeå som väntar vår/sommarbebisar 2012.

Själv väntar jag barn nr 3 i maj/juni.

Hoppas att nån fler vill hoppa in i tråden och prata om allt mellan himmel å jord medans vi väntar på våra små guldklimpar

om ni känner igen mig, så prata inte högt om att jag väntar barn då det fortfarande är "hemligt"           

Vilhelmina ♥080825♥ Vilgot ♥100307♥
  • Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012
  • hillee

Idag ska jag till barnmorskan. Blir spännande att se hur alla värden ser ut och vad jag har för SF-mått. Min mamma ska följa med, hon är ganska taggad på att få höra lillans hjärtslag :) Å de är såklart jag med!

Iccis: på mitt jobb får man fara till "allt som rör graviditeten", man behöver inte skriva upp att man far iväg eller så. låter ju jättedåligt att de ska va så :/
    För man far ju ganska många gånger på kontroller åså.....

Alla- när ni var på RUL, fick ni med er ett papper hem då där de står alla mått,moderkakans placering osv?
    Pratade med en kompis som också är gravid å då sa hon att hon fått ett sånt papper....de fick inte jag :( 

• Nicolee

Hej alla! Va längesen ja tittade in här, Har varit sjukskriven 2 veckor för foglossning men nu är jag tillbaka på jobbet, inte ett dugg fit for fight :/  Känns precis som innan. får se hur det blir framöver. 

Var på första ultraljudet i torsdags och fick se vårt lilla mirakel, En liten flicka blir det iaf :) Är sååå lycklig. blev  dock flyttad från 18 juli till den 22 juli. men det var ju inte så fasligt mycket.

Hur är det för alla er andra? 

• marieotyra
    hillee: Nej, vi fick inte med något papper. Den informationen verkar komma direkt till barnmorskan för hon hade då koll på allt....

• Tuffs80
    Aurora84 skrev 2012-02-17 10:08:04 följande:
    Hur har du det med fogarna denna gång? är det kryckor som gäller nu också? för visst gick dom med sånna förra gången? :/
    Försöker träna. (enkla övningar) Men promenader är svårt. Men har graviditetspenning pga mitt jobb så jag har heller ingen brukare som hänger på mig. Har för mig att jag fick gå med kryckor 2 månader innan Bf. så jag hoppas slippa dem denna gång.
  • Zirap

Iccis: Jag får gå till läkare etc + tandläkare på betald arbetstid obegränsat antal gånger. Däremot har jag för mig att det är max 3 eller 4 h per tillfälle som gäller. Dessutom får vi tillbaka allt utom skatten på läkarvård och receptbelagd medicin.

• iccis

Ja nu blir jag mer upprörd ju mer jag pratar om det, men jag vet att alla kommuner har olika avtal, tyckte dock att två gånger var väldigt lite, för som BM sa så är det 9-11 besök på MVC som är normalt och det är inget man vill tacka nej till direkt, det handlar ju om bebisen!! Sen kan ju inte maken direkt gå åt mig, vi kan inte välja vem som bär barnet och då känns det sunkigt att behöva använda semesterdagar...

• AgnesGN

I vindelns kommun som jag jobbar till har vi rätt till 5 besök på MVC alternativt föräldrakurs... Blir garanterat mer under en graviditet då alla föräldrakurser är mellan 14-16 måndagar då man i princip alltid jobbar... Men jag kan ju flexa endel så jag "tar" av dessa besök när jag måste ha vikarie, annars så flexar jag bara och försöker lägga besöken hos BM så det är i anslutning till eller från jobbet så man slipper smita alltför mkt och belasta kollegorna..

• Zirap

Iccis: Låter väldigt snålt med 2ggr! Fast du får väl nya semesterdagar 1a april gissar jag och jag antar att du tänkt gå mammaledig ett tag, så det "går" ju att kalla av dem. Själv ttyckte jag att det var så bökigt att ta ut semester under föräldraledigheten att de dagarna ändå fick falla ut i pengar när jag kommit tillbaka till jobbet igen. Men visst, det är ju själva principen med 2 dgr man stör sig på! I annat fall borde man väl kunna söka om tjänstledigt för besöken...?

• marieotyra

Tyckte det var underbart att varva föräldraledighet och semester...blir ju lite mer klirr i kassan då Flört

• hillee

Besöket hos barnmorskan igår gick bara bra, allt såg fint ut förutom att järnvärdet hade sjunkit lite....så velar lite i att börja med järntabletterna, bm tyckte jag skulle ta varannan dag/1gång i veckan. Men jag vill verkligen hålla ut så länge som möjligt för att inte pajja magen helt...
    Många här som äter järntabletter?

Frågade min bm igår angående dom där papperna, å hon sa att man kommer att få dom utskrivna om man vill och sen får man dom tror jag efter förlossningen. Men jag fick med mig en utskrift igår, med första pricken på min kurva :) Ska göra en scrapbook så vill klistra in de där :)

V.24+0 (igår)
    Blodtryck- 110/60
    Järn- 115
    Hjärtljud- 142slag/min
    SF-mått- 22cm
    Vikt- +2kg totalt
    Urin- Ok 

Tycker graviditeten går så fruktansvärt fort, fast samtidigt hur segt som hellst.....vill att de ska bli Juni nuuuu!!!!   

Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012