• bejbisen

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Tänkte starta en tråd för oss i umeå som väntar vår/sommarbebisar 2012.

Själv väntar jag barn nr 3 i maj/juni.

Hoppas att nån fler vill hoppa in i tråden och prata om allt mellan himmel å jord medans vi väntar på våra små guldklimpar

om ni känner igen mig, så prata inte högt om att jag väntar barn då det fortfarande är "hemligt"           

Vilhelmina ♥080825♥ Vilgot ♥100307♥
  • Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012
  • Aurora84
    Zirap skrev 2012-03-02 21:28:26 följande:
    Var det någon som var på babykvällen på Barnens Hus? Vilken kö det var, hihi. Vi skulle bara ha nya grindar till trappen så det gick ju att ta med ro, men herregud sicken hetsjakt det var på bilbarnstolar som vanligt! Men det är klart att det blir så när de sänker priserna så mycket.
    Jag bor utanför stan och har min sambo på kurs i Göteborg veckan nu. Ville på babykvällen men vid den tiden på kvällen sover ju dottern så jag bad min mamma åka istället för mig och köpa ett babyskydd. Hon fixade det galant och tyckte inte de va en sån hets men däremot att de va mycket folk där :)
  • Zirap

I år hade dom ändå ganska många av alla stolarna verkade det som. När vi köpte bilbarnstolen (den efter babyskyddet) så stod jag typ 3:a i kön vid dörren utanför och sen när jag väl kom in höll jag på å bli utan för folk sprang om mig och bara slet åt sig. Dessutom hade de inte så många att sälja då heller.

Nu hade dom minst en vakt också och släppte inte på alla på en gång, så det blev inte samma hets! Men mycket folk var det :) 

• hillee

Vi var också på babykvällen, Galet mycket folk å de var väl mest barnstolarna å vagnarna de va hets om. Men de var himla bra att dom ordnat vakten så att inte alla släpptes in på en gång. vi var inte ute efter något av erbjudanden dom hade men ville endå fara dit, hittade ett jättefint babygym som vi tänkt köpa, men såg sedan kön= inte värt de, så  vi for hem :P

• mfe

Vågade inte ens fara dit, förstod att det skulle vara mycket folk, men inte så mycket som beskrivs!
    Glad att vi slapp det och att vi har allt :)

• AgnesGN

Hej tjejer.
    Jag har en fråga. Visst var det flera av er som haft kontakt med Assar Isberg på specmödra? Vad tyckte ni om han? Hur ska man "ta" honom?

Jag väntar ju tvillingar, och överallt där jag läst så bör du bli sjukskriven runt v. 25. Jag är nu i 25+0, var på UL och träffade  sen Assar som min läkare.

Jag har haft en hel del sammandragningar och har även ganska jobbig foglossning och är mycket trött. Men enligt honom behövde jag inte sjukskrivas. Livmodertappen var ju opåverkad, vilket iofs är skönt. Men att gå och stå på jobbet är riktigt jobbigt för det gör rent ont i magen (och ryggen). När det gällde foglossningen så bad han mig äta smärtstillande (något jag avskyr att göra, men tydligen måste göra). Använder stödbälte och gör övningar jag fått av sjukgymnast.  Han tyckte jag skulle fortsätta jobba heltid. Jobbar som förskollärare på en 1-2års avdelning, mycket lyft, bära barn, stå och gå... På kvällarna när jag kommer hem grinar jag bara av trötthet och smärta. Jag jobbar, kommer hem och lägger mig, äter när sambon hinner laga mat, sen ligger jag i soffan tills det är dags att gå i säng, vilket oftast är runt 21-22 på kvällen för jag har helt slut... Assar tyckte inte att det var någon fara, för sambon fixade väl hemmet utan problem? Själv känner jag mig misslyckad. På jobbet orkar jag inget, kan inte jobba och ge barnen det de behöver eller avlasta mina kollegor. Måste sitta nästan hela tiden men har ändå ont, framförallt på eftermiddagar. Hemma orkar jag verkligen INGENTING. Bara gråter och känner mig värdelös.

Ska tillbaka till honom om ca 3 veckor. Men det känns inte som om jag kommer bli sjukskriven då heller. Lät inte så på honom. Just nu känns det som om jag knappt orkar jobba en dag till.

Men jag tänkte att ni kanske har tips på hur jag ska bemöta honom nästa gång för att få igenom en sjukskrivning. För jag orkar verkligen inte jobba mkt längre.

• mfe

Tycker du ska byta läkare eller vad han är för nåt, sådär ska du inte behöva ha det!

• micksaan

Kan du inte kontakta din Bm redan nu inorgon och prata med henne hur du känner? Kan inte hon hänvisa dig till läkare på din MvC? Låter som att du borde få bli sjukskriven tycker jag.

• Janniiique

Byt läkare om du inte trivs med honom! Och om du har mår så dåligt så tycker jag personligen att du bör sjukskrivas, iaf till 50%. Hoppas det ordnar sig för dig.

• AgnesGN

Hur kan man byta från överläkaren? =) Känns som tokigt... Och min BM tycker att detta med sjukskrivning är bättre om specmödra tar för de på VC har ingen koll på gravida knappt eftersom det är mest stafettläkare...

Har inte träffat BM sen läkarbesöket, ska till henne först om dryga veckan. Men kanske borde prata med henne innan. Har jag klagat för lite till henne hur jag mår? Står det inget om mina sammandragningar och foglossning i journalen, kan det spela in?

• Aurora84
    AgnesGN skrev 2012-03-04 20:26:48 följande:
    Hej tjejer.
    Jag har en fråga. Visst var det flera av er som haft kontakt med Assar Isberg på specmödra? Vad tyckte ni om han? Hur ska man "ta" honom?

Jag väntar ju tvillingar, och överallt där jag läst så bör du bli sjukskriven runt v. 25. Jag är nu i 25+0, var på UL och träffade  sen Assar som min läkare.

Jag har haft en hel del sammandragningar och har även ganska jobbig foglossning och är mycket trött. Men enligt honom behövde jag inte sjukskrivas. Livmodertappen var ju opåverkad, vilket iofs är skönt. Men att gå och stå på jobbet är riktigt jobbigt för det gör rent ont i magen (och ryggen). När det gällde foglossningen så bad han mig äta smärtstillande (något jag avskyr att göra, men tydligen måste göra). Använder stödbälte och gör övningar jag fått av sjukgymnast.  Han tyckte jag skulle fortsätta jobba heltid. Jobbar som förskollärare på en 1-2års avdelning, mycket lyft, bära barn, stå och gå... På kvällarna när jag kommer hem grinar jag bara av trötthet och smärta. Jag jobbar, kommer hem och lägger mig, äter när sambon hinner laga mat, sen ligger jag i soffan tills det är dags att gå i säng, vilket oftast är runt 21-22 på kvällen för jag har helt slut... Assar tyckte inte att det var någon fara, för sambon fixade väl hemmet utan problem? Själv känner jag mig misslyckad. På jobbet orkar jag inget, kan inte jobba och ge barnen det de behöver eller avlasta mina kollegor. Måste sitta nästan hela tiden men har ändå ont, framförallt på eftermiddagar. Hemma orkar jag verkligen INGENTING. Bara gråter och känner mig värdelös.

Ska tillbaka till honom om ca 3 veckor. Men det känns inte som om jag kommer bli sjukskriven då heller. Lät inte så på honom. Just nu känns det som om jag knappt orkar jobba en dag till.

Men jag tänkte att ni kanske har tips på hur jag ska bemöta honom nästa gång för att få igenom en sjukskrivning. För jag orkar verkligen inte jobba mkt längre.
    har du sökt graviditetspenning? Jag jobbar också som förskollärare och fick godkänd av fk efter 2-3 veckor. Väldigt snabbt.. :) men annars, prata med din barnmorska och be henne hänvisa dig till en läkare på din vårdcentral.. klart du ska bli sjukskriven!!!
Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012