• mandelblomma

    Följs era tvillingar åt med ex att bli blöjfria

    Mina killar är nyss fyllda tre år. Ena kille har från en dag till den andre deklarerat att han är stor kille och vill inte ha blöja. Han gråter när han måste ha det på natten ( nu sätter vi på den i sömnen)
    Den andre killen ( tvilling två) säger " jag ä stor i lilla fall" ( jag är stor i alla fall) och jag tycker blöja är mmmmm.
    När vi frågar när han ska sluta svarar han : aldrig aldrig aldrig!
    Vi gör absolut ingen affär av det, han får ha sin blöja och vattenflaska ( som storebror slutat med för den har bara bebisar).
    Hur är det hos er?

  • Svar på tråden Följs era tvillingar åt med ex att bli blöjfria
  • Indratvillingmamma

    Blöja på dagen slutade dom med samma dag, dom bestämde sig och så blev det.
    Blöja på natten däremot var inte samma dag, den ena klarade det tidigare än den andra, dock inte så lång tid emellan.  

  • mandelblomma
    Indratvillingmamma skrev 2011-09-30 15:18:19 följande:
    Blöja på dagen slutade dom med samma dag, dom bestämde sig och så blev det.
    Blöja på natten däremot var inte samma dag, den ena klarade det tidigare än den andra, dock inte så lång tid emellan.  
    jag trodde det skulle bli så, men den lilla killen vägrar ens försöka medan den äldre vägrar ha blöja !
  • Kusinen från landet

    Vi har kille/tjej som fyllde tre i somras. Tjejen slutade tidigt med blöja och klarade det galant. Brorsan ville inte prova men så efter ungefär en månad behövde vi köpa fler trosor till tjejen. Vi var alla i ett köpcentrum och hon och jag gick och köpte trosor medan pappan och killen gick i en annan affär.

    När tjejen stolt kom med sin påse ville killen promt köpa också. "Använder du dem då?" frågade jag och han nickade. Vi gick in igen och han valde själv kalsonger med bilar på. Och sedan dess har han faktiskt använt dem.

    Detta var inget vi hade planerat, för vi tänkte att han tar det när han är redo. Men nog är det skönt att slippa blöjorna...

  • mandelblomma
    Kusinen från landet skrev 2011-10-03 11:55:26 följande:
    Vi har kille/tjej som fyllde tre i somras. Tjejen slutade tidigt med blöja och klarade det galant. Brorsan ville inte prova men så efter ungefär en månad behövde vi köpa fler trosor till tjejen. Vi var alla i ett köpcentrum och hon och jag gick och köpte trosor medan pappan och killen gick i en annan affär.

    När tjejen stolt kom med sin påse ville killen promt köpa också. "Använder du dem då?" frågade jag och han nickade. Vi gick in igen och han valde själv kalsonger med bilar på. Och sedan dess har han faktiskt använt dem.

    Detta var inget vi hade planerat, för vi tänkte att han tar det när han är redo. Men nog är det skönt att slippa blöjorna...
    jag är lite inne på att göra så, man vill ju inte sätta press på han som inte vill ännu. Gör ingen affär av det utan säger att han är stor i alla fall.
    Nu säger dock storebror som slutat att C är liten för han har blöja ...vi kontrar med att han visst är stor men då säger C "Soligja lill vara liten i alla fall"
  • Victoria73

    Min ena kille som i dag är 4 år slutade för ett år sedan med blöjor medan den andre fortfarande vill använda blöja på natten något som vi inte gör ngn större affär av. Trots allt är dom egna individer och jag tror man ska försöka att inte jämföra dom med varandra än om det är fasligt svårt. Har enäggs som är identiska till utseendet men ändå så olika i personlighet vilket jag tycker är positivt,,islutändan är dom inte mer än syskon..

  • mandelblomma
    Victoria73 skrev 2011-10-04 21:43:48 följande:

    Min ena kille som i dag är 4 år slutade för ett år sedan med blöjor medan den andre fortfarande vill använda blöja på natten något som vi inte gör ngn större affär av. Trots allt är dom egna individer och jag tror man ska försöka att inte jämföra dom med varandra än om det är fasligt svårt. Har enäggs som är identiska till utseendet men ändå så olika i personlighet vilket jag tycker är positivt,,islutändan är dom inte mer än syskon..


    känner som du, är bara lite förvånad då de lärt sig andra saker mer samtidigt ;)
    fast jag håller iofs inte med om att de i slutänden inte är mer än syskon...det finns starkare band än syskonband mellan tvillingar tror jag.
    Inte minst enäggs
  • CvW

    Sonen var helt blöjfri både dag och nattt då han var två år och sju månader. Tvillingsyrran slutade med blöja på dagtid då hon var tre år och sju månader. Hon har dock fortfarande blöja på natten och snart fyller hon fyraGlad.
    Så nog kan tvillingar vara olika.

  • mandelblomma

    Nu kom den dagen då C ville sluta med blöja, ca tre veckor senare var han redo. Jätteduktig även han från en dag till en annan helt torr, även på dagis.
    L sover utan blöja sen en vecka drygt, inte en enda olycka :)

  • strojes

    Våra tvillingtjejer har slutat med bölja samtidigt så gott som. Det har varit lite olika med antal olyckor efter blöjstopp.

Svar på tråden Följs era tvillingar åt med ex att bli blöjfria