• Hoppet 3

    Hjälp.....är detta klimakteriet??

    Snälla kan ngn vänlig själ tala om hur man ska känna inför en sådan period som man har framför sig.

    Vad händer med kroppen?
    Jag har nu gått "över mensen" med 6 dgr..... vad har hänt? Jag är INTE gravid och den har aldrig dröjt så länge innan.

    Hur ska man tänka?  Vill ha kontroll.........Känner mig förvirrad........ 
  • Svar på tråden Hjälp.....är detta klimakteriet??
  • Älskarjordgubbar

    Vet inte hur gammal duär men visst kan det vara så. Mensen blir i regel oregelbunden vid klimakteriets inträde.

    Men det finns stora variationer från kvinna till kvinna. Både när den börjar, hur länge det varar och hur stora problem man får.

    Vanligt är att man följer sin mors mönster.

    Det kan lika väl bero på stress eller oro men även psykisk ohälsa att mensen strular.

    Ta kontakt med gyn. om problemen kvarstår så du får reda ut orsaken.          


    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket
  • EmZe11

    Längtan 3: samma här, alldeles för ung och mensen vill inte komma... Över 50 dagar nu. Tar inte ett gravtest igen, har nog tagit mer än 20 sista året, barnlängtan och önskan...

    Här har jag klagat över mensdagar efter ett par år med hormonspiral och nu är jag superdeppig över att mensen strular.. Skäms Mensfri är ju en befrielse men inte när man vill ha en kropp som fortfarande känns fertil och vital! Mamma förlorade sin vid 46, dit är det många år. Men om jag inte minns fel så strulade hennes också?

    Vi planerar sen ett år tillbaka, snart, ett barn ihop min sambo och jag. Fy vad pressande att det nu hänger på mig! Men min sambo är inte den som pressar utan givetvis jag själv...

    Ska t gyndoktorn nästa vecka och få domen... Provtagning.... Längtar inte!

    Dax att ta tag i nästa steg? Äggdonation. Är ju över 40 och då är man passé.

  • Hoppet 3

    Jag är 44 och har inga barn fått.....men har viljat ha i hela mitt liv...
    har haft förhållanden som inte gav ngt resulat som graviditet
    Är utredd. Tagit en massa prover och de visar inga fel på mig..... har varit gravid 7 ggr varav alla mf......åldern gav då till känna att jag passerat all hjälp på "socialstyrelsens" vis.

    Nåväl.....nu undrar jag varför jag aldrig blev mamma......frågorna är många och jag har inte gråtit färdigt än men om jag nu skulle vara i klimakteriet för saker händer nu som jag inte är överens med mitt tidigare levnads sätt med klockat mens och exakt vetskap om när den skulle komma.....så är de inte längre samt att jag svettas på nätterna ...inte mycket men ändock..... hur ska man kunna bli vän med klimakteriet när jag inte har förlorat hoppat om att bli mamma ännu.......... 

    De känns som ödet ville ha de så här.....för hade de varit meningen så hade jag varit mamma idag.

    Sörjer ändå.... 

  • Bella8

    Är också över 40, 43 närmre bestämt och drömde om ett tredje barn... Dock fick jag en tumör i sköldkörteln och efter bortoperation drabbades jag av svår hypotyreos, dvs underproduktion av sköldkörtelhormon och är nu förbjuden att försöka bli gravid närmaste 6-12 månaderna... En tanke som slog mig är ifall ni alla som undrar om ni är i klimakteriet har kollat er sköldkörtel? Jag vet nu att har an en sköldkörtelsjukdom så kan man även få symptom påtidigt klimakterie med förlorad mens och svårigheter att bli gravid... Så ifall ni ej gjort det redan - gå pronto till en läkare och be att få ta prover på sköldkörteln, dvs TSH värdet, T4 och T3 värdet samt antikroppar TPO och Trak... Stort lycka till!


    ~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
Svar på tråden Hjälp.....är detta klimakteriet??