• Äldre 3 Oct 08:11
    4425 visningar
    21 svar
    21
    4425

    Hur organisera vardagen med tvillingar osv? Behöver massvis av råd!!

    Våra tvillingar är 4 månader och sambon började jobba idag. Tvillingarna är hyfsat lättskötta, men är inte synkade vad gäller mat och sovtider, de äter fortfarande på nätterna (olika tider), och sover ofta oroligt med många uppvaknanden under natten. Behöver råd och tips hur jag bör organisera dagen för att göra det så lätthanterligt som möjligt! Går det att synka dem nu fast de inte är det innan? Hur vänja dem av med nattmålet? Hur ska jag göra för att överleva på lite sömn? Tips på förströelser för barnen? Kom med allt ni har gjort som har fungerat!

  • Svar på tråden Hur organisera vardagen med tvillingar osv? Behöver massvis av råd!!
  • Fenome­n a
    Äldre 3 Oct 08:19
    #1

    Vi tog halva natten var, en tog dem fram till 3 den andre efter. Nattmålet gav vi samtidigt ammand och ersättning,  hade allt klart framme på köksbänken och kokade vatten innan som stod klart i kyl och kokade vattnet i vattekkokaren innan vi lade oss.
    Promenerade efterlunch varje dag så de sov, gick till öppna förskolan 1-3ggr i veckan på f.m. Såg till att göra något varje dag iaf en promenad.
    GRATTIS

  • Äldre 4 Oct 09:52
    #2

    Jag skulle börja synka dem nu. Livet blir ohanterligt annars enl mig. Det kommer att ta ett par dagar och vara ganska jobbigt men sen kommer det att vara bättre. Detta kommer också innebära mer nattsömn för dig. Nu när mina är synkade så låter jag dem göra lite olika med sömnen ibland, aldrig med maten.de äter alltid samtidigt. Men ibland sover den ena lite längre på morgonen och hoppar då över fm sovstunden sen senare under dagen synkas de ihop igen. 

    Att mata samtidigt blir ännu lättare när du börjar mata dem med riktig mat då blir det ännu mer naturlihgt att de gör det samtidigt. Mina är nu snart 8 månader men har synkat dem efter bästa förmåga sedan de var typ 3 månader.

    Vi går promenader, träffar andra tvillingmammor och andra föräldrarlediga. Leker hemma och städar 1-2 dagar per vecka.       

  • Äldre 4 Oct 14:25
    #3

    Håller med de andra. Livet blir oftast lättare om man får dem synkade. Åtminstone om man har sådana tvillingar som jag som alltid behövt mycket hjälp med insomnandet etc. Skulle de sova på helt olika tider så skulle jag inte göra nåt annat än försöka få bebisar att sova. Samma sak med maten.

    Våra tvillingar är nu 9 månader och mer eller mindre så synkade som det går. Då de var små och åt på natten väckte vi alltid den andra tvillingingen för mat då den som vaknat först ätit klart. Samma sak gör vi nu på morgonen. Tjejen brukar vakna kl 6 och då låter vi hennes bror sova max 30 minuter till innan vi väcker honom. Oftast vakanr han själv innan dess. Vid dagsvilorna gör vi sama sak. Max en halv timme längre får den andra sova om den ena vaknat. För en del knns det grymt att väcka en sovande bebis men hos oss har det varit den bästa lösningen och de sover nu ungefär lika långa pass båda två.

    Tror som Louise77 att det lättast går att synka dem med sovandet om man går på promenad ungefär vid samma tid på dagen. Bäst är det att mata dem innan man går så att de är mätta och nöjda. Om den ena inte somnar så får man göra ett nytt försök nästa dag eller vid nästa sovstund.

    Orolig nattsömn är inte kul men tyvärr väldigt vanligt. Våra har inte ätit på natten sedan 3 respektive 5 månader men oroligt sover de var och varannan natt iallafall. De slutade äta självmant på nätterna men tror inte man helst ka försöka påverka det där innan de är 6 månade. Våra sover nu i perioder klart bättre men så kan det komma många orliga nätter igen. Tänder, utvecklingsfaser, förkylningar - alltid är det nåt. Vi gör så att vi delar på bördan. Min man är snäll och tar de flesta nätter eftersom han somnar om hur snabbt som helst medan jag kan ta timmar på mig men jag avlastar honom så fort han ber om det. Då de är sjuka tar vi oftast var sin bebis i varsitt rum så att de inte ska väcka varandra i onödan.

    Tror att en hel del vad gäller sovande etc. löser sig själv med tiden men så kan man ju försöka göra det lite lättare för sina bebisar och sig själv där man kan det. Allt löser sig knappast på en gång och var beredd på bakslag.

    Lycka till med tvilingarna!

  • Äldre 4 Oct 14:50
    #4

    Tack för era råd! Jag är i full gång med att synka ihop dem så gott det går nu! Flickan vaknade idag kl 6 och pojken 6.30, då gav jag henne mat först och sedan honom. Nästa två målen har jag gett samtidigt med dem sittande framför mig i babysittrarna. La dem i sina sängar 8.10 och de somnade med en gång, pojken sov i drygt en timme, flickan i 1,5. Var ute och gick med dem mellan 11.30 och 13, då sov de mesta tiden. Nu har jag lagt dem igen och de sover båda två, helt fantastiskt! De är oftast lätta att få att sova, men har jobbat mycket för att få till det, med att vara uppmärksam på deras signaler etc så man tajmar läggningen rätt. I början var särskilt flickan svår, man fick gå omkring rätt länge med henne och vagga och hon skrek oftast hysteriskt. Troligen försökte vi för mycket, för när vi sedan började lägga ner henne i hennes säng när hon var trött men ändå lugn så gick det hur smidigt som helst! På nätterna låter vi dom sova så länge de kan, pojken klarar sig i regel längre utan mat. En period hoppade han över nattmålet, men sedan ett tag nu så vill han ha mellan 00.30 och 1.30. Han skulle kunna klara sig fram till ca 5-5.30 om han åt mer på dagen/ kvällen, men får inte i honom mer just nu. Sambon har ansvar för pojken på nätterna, för det är i regel bara en matning och ge napp 1-2 gånger. Jag tar flickan som är mer krävande, men hoppas hon ska bli lugnare snart. Hon kan ha riktigt bra nätter ibland, men nu är hon förkyld och det ställer såklart till det. Det är verkligen ett heltidsjobb med tvillingar, med roligt såklart

  • Äldre 4 Oct 19:08
    #5

    Det ser ju lovande ut asp76! Bli bara inte besviken om det vissa dagar funkar lite sämre. Jag stressade lite upp mig i början om de inte sov så länge jag hoppats etc. men märkte ju snabbt att det definitivt inte blev bättre av det.

    Håller med om att det är ett heltidsjobb med tvillingar. Ibland mer än dubbelt så jobbigt som med en men ju äldre de blir desto roligare tycker jag.

  • pernil­la02
    Äldre 4 Oct 20:41
    #6

    Mina tvillingar är 8 måander och har varit ganska synkade sedan de var riktigt små. När de nattåt(de 4 första månaderna) väckte vi dem samtidigt och jag dubbelammade. Nu har de sovit lite mer oroligt den senaste månaden med flera korta uppvaknanden varje natt och iblandt vill killen även ha mat på natten. Instämmer i vad övriga redan sagt, det är nästan nödvändigt att ha dem synkade, annars har man ingen ledig stund under dagen. Jag tycker det är trippelarbete de dagar jag är ensam emd dem, men det börjar bli mer och mer roligt att vara med dem. Lycka till

  • Äldre 5 Oct 08:07
    #7
    fågelblå skrev 2011-10-04 19:08:37 följande:
    Det ser ju lovande ut asp76! Bli bara inte besviken om det vissa dagar funkar lite sämre. Jag stressade lite upp mig i början om de inte sov så länge jag hoppats etc. men märkte ju snabbt att det definitivt inte blev bättre av det.

    Håller med om att det är ett heltidsjobb med tvillingar. Ibland mer än dubbelt så jobbigt som med en men ju äldre de blir desto roligare tycker jag.

    Ha ha, redan idag fungerar det sämre Flickan vaknade kl 5 och då ville jag inte väcka pojken. Han sov till 6.30, kl 7 somnade flickan igen. Men bara att ta nya tag imorgon!

  • Äldre 5 Oct 21:33
    #8

    Vi synkade inte medvetet våra tvillingar förrän de började äta fast föda. Anledningen var att de var så olika, hade olika sömnbehov, åt olika (den ena mest bröstmjölk, den andra mest tillägg pga problem att suga) samt att en av dem hade kolik. Men från 4-5 månader gick det och sen har det blivit bara bättre. Nu är de totalt synkade och somnar för det mesta med ca 30 sek mellanrum när de ligger i vagnen. Jag skulle säga att det är enklast när de får regelbundna mattider för då styr ofta maten även dagens övriga händelser såsom sömn och lek men självklart kan man synka dem tidigare, det krävs bara lite mer ansträngning och planering och kommer inte lika lätt av sig självt som när de blir lite äldre. 

  • Äldre 8 Oct 18:37
    #9

    rutiner rutiner rutiner!!!
    försök synka dem så långt som möjligt.
    jag hade en whiteboard hemma på väggen som jag skrev upp ett schema med tider för mat och sömn på som jag följde till punkt och pricka. kanske låter lite hysteriskt, men det var verkligen det som funkade absolut bäst för både mig och barnen. 

    sänk kraven på dig själv som förälder. jämför dig inte med dem som har ett barn. dina barn har det bra så länge de får mat och sömn och närhet. det räcker att vara "good enough" som förälder. försök sov eller vila när barnen gör det

    det är mina tips!     lycka till!!

  • Indrat­villin­gmamma
    Äldre 11 Oct 10:30
    #10

    Om dom sover samtidigt på dagen, ta en tupplur du också! Man klarar mer om man får sova en stund på dagen.
    Vi synkade också våra, jag förstår inte hur vi skulle klarat det annars. Särskilt inte eftersom jag helammade.
    Det är tufft ibland, men snart blir allting mycket lättare!

    Jag gjorde som små "stationer" i huset där vi förflyttade oss under dagen. En filt på golvet här och var med olika leksaker att titta på osv. Då hände det något "nytt" ibland samtidigt som jag fick en del gjort också.
    Och babysittrarna var vårt bästa köp! Man kan gunga två med sina fötter medan man äter.

    Var noga med att du själv får i dig mat och dryck. Det är a och o för att orka i längden!

Svar på tråden Hur organisera vardagen med tvillingar osv? Behöver massvis av råd!!