• Anonym (irriterad fru)

    Min man är helt oförmögen att göra fler saker samtidigt

    Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, mest gnälla av mig lite och höra om någon känner igen sig. 

    Nu till problemet: min man är HELT oförmögen att göra två saker samtidigt. På nivån "han får panik om han måste tömma av potatisen samtidigt som han hackar sallad".  

    Senaste exemplet var förra veckan när vi åkte och storhandlade efter jobbet. Jag måste ha bärhjälp och därför åker båda. Jag körde och hämtade honom direkt efter jobbet, vi åkte ut och storhandlade vilket tog lite tid och när vi kom hem efter det var hela familjen vrålhungrig. Jag började direkt vi kom innanför dörren med att sätta på pastavatten så att det skulle vara på g. Sedan gjorde jag espresso till mig, packade jag in åtta kassar med mat under tiden vattnet kokade, satte på en tvättmaskin, värmde färdig köttfärssås, dukade, kokade pasta, rev parmesanost, gjorde sallad, matade djuren, öppnade posten och hann diska hela frukostdisken under tiden också. Det tog väl drygt 30 minuter och jag gjorde i princip två saker på en gång hela tiden för att hinna. 
    Min man...  duschade. Och tog på sig rena kläder. Vi blev klara samtidigt.

    Om nu jag skulle ha skitit i allt och gått och duschat så hade min man gjort ungefär så här: packat in åtta kassar mat. Diskat. Satt på pastavatten. Tittat på under tiden det kokade upp. Tagit fram köttfärssås. Värmt den. Bett mig duka. Kommit på att det behövs sallad också, så när maten var klar hade han gjort den. Och allt hade nog tagit bortåt ett par timmar att bli klar med, under tiden hade familjen svimmat av hunger.

    Det är så här med ALLT. Han fixar verkligen inte att hålla flera bollar i luften utan allt tar eeevigheter för honom att uträtta. Jag fattar att alla gör på olika sätt, men nu är det så att vardagen ändå är ganska pressad tidsmässigt, middagen ska fram snabbt, under tiden så dukar man och kollar barnens skolväskor osv osv.
    Det här börjar att bli ett problem för jag märker att jag kommer och "tar över" och multitaskar bara för att vi ska hinna. Jag skulle SÅ gärna vilja köra mindfulness helt ut och stenhårt ägna mig åt en syssla åt gången och humma buddistiska mantran för att grunda mig under tiden, men nu ser inte livet ut så utan det är rena chickenracet med jobb-hämtningar-middagar-läxläsning-nattning-förbereda kläder och mat inför morgondagen. Med min mans tempo skulle vi inte hamna i säng förrän midnatt och jag märker att jag börjar irritera mig på honom och hans handfallna stil. 

    Råd? (Känner någon igen sig?) 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-05 09:47
    Jag skriver nu oanonymt i tråden och heter Rushmore.

    Rushmore = irriterad fru

  • Svar på tråden Min man är helt oförmögen att göra fler saker samtidigt
  • Anonym (beenthere)
    Rushmore skrev 2011-10-05 12:30:24 följande:
    Bra fråga sahara! Svar: jag VET inte vad han håller på med. Det är samma med de flesta hushållsbestyr för honom. Jag städar badrummet på en kvart, han tar 45 minuter på sig. Jag lagar mat på 30 minuter, han behöver 1,5 timme på sig. 
    Min enda förklaring är att han inte har momenten i ryggmärgen så att allt liksom flyter, utan han arbetar i fel ordning, glömmer saker, blir stressad så det blir ännu mer bakvänt, gör fel, bränner saker. Ungefär som när man är ny på ett jobb.
    Jag satt i kassan på en mataffär när jag var tonåring. Första veckorna var helt hemska. Vi slog in allt för hand på den tiden och vågen satt vid sidan av kassan och det var en massa PLU-koder man skulle ha i huvudet eller fick leta efter i ett häfte. Jag gjorde allt bakvänt, blev superstressad så att jag gjorde misstag, arbetade långsamt, krossade kunders varor på rullbandet, tappade pengar på golvet. Som en elefant i en glasbutik. Efter varje arbetsdag var jag så slut att jag ville gråta och hade mest lust att lägga ner allt eftersom jag inte fick flyt på jobbet.
    Efter ett tag fick jag in en bra "rytm" på hur jag skulle arbeta och lägga upp saker och till slut satt ju allt i ryggmärgen så att jag sträckte mig efter ett cigarettpaket under tiden jag lade varorna på vågen och svarade på frågor som en kund och var snabb när jag knappade in alla priser.
    Min man har inte kommit dit i sin matlagning utan är fortfarande på elefantstadiet. Är min enda förklaring, som jag tror stämmer i det här fallet. 
    Du beskriver verkligen det hela så otroligt bra. Den stora frågan här är om din man VILL lära sig, VILL vara effektiv, VILL delta på lika villkor? Eller om det känns helt oK för honom att du gör det mesta i hushållet och han håller sig i garaget tills det är matdags ungefär...eller på sin höjd får vara duktig och få mycket beröm om han hackar en gurka om du ber honom (och plockar fram kniv, skärbräda, gurka...)...

    VILL han inte, utan kallar dig tjatig och bossig, då har ni ett problem. VILL han, så kan ni gemensamt komma fram till hur han ska träna sig så att han på allvar kan dela på hushållsgöromålen med dig. VILL han men har något handikapp så att han verkligen inte kan, får ni se till att hitta hushållsgöromål som är möjliga att göra på obestämd tid men som utgör lika stor del av arbetsbördan som det arbete du gör (på mycket kortare tid). 

    LYCKA TILL!!!!!
  • Trivelina73

    Om dessa katastrofmän har riktiga arbeten utanför skyddadverkstad så har de inga egentliga problem, de bara vet att om de sköter hushållssysslor dåligt så tar kvinnan över med motiveringen "han är ju trots allt en man.."


  • Anonym (Karlar)

    Någon frågade om min exman har ett funktionshinder. Svar: inte så vitt jag vet. Som andra män det talas om här i tråden, så har det funkat bra i arbetslivet. Så jag tror faktiskt inte det, fast jag också undrar ibland...

    Kan bjuda på en till, som jag upptäckte just nu när jag loggade in på skolfotoföretaget för att titta på kort av min son. Han gick till skolan från min exman den dagen. Det märks.

    Han har på sig en alldeles för stor vuxentröja, som min exman köpte när han _nollades_ en gång i tiden.  _Syftet_ med kläderna den dagen, var just att de skulle vara så töntiga som möjligt. Han köpte den på Myrorna kommer jag ihåg. För utom att vara alldeles för stor för sonen, alltså, så föreställer den ett par nakna brudar som dansar i någon hawaii-miljö med palmer och med drinkar i händerna, och så namnet på någon för länge sedan nedlagd nattklubb... _Precis_ vad man vill skicka till mormor och farmor och ha i förstoring på väggen (not)... Dessutom är tröjan urtvättad, urblekt och sladdrig... Förvånad

    Bara jag får tag i honom så ska han få förklara det här...  Demon 

    (Fast jag vet redan vad svaret blir: allt annat var smutsigt så jag tog vad som fanns"...)

  • Mandel

    Kom att tänka på en gång för väldigt många år sedan....
    Jag städade hela huset en fredagskväll så maken skulle vara snäll och laga mat.

    Han bjöd storstilat på stekta vidbrända köttbitar som hunnit kallna, potatisar som han bränt fast i kastrullen och försökt pilla bort det brända på. Ingen sås eftersom han inte kan göra sås och han inte ville be mig om hjälp. Några grönsaker var det inte heller till när vi satte oss till bords utan dem fick jag fråga efter.
    Och då ska jag vara tacksam för att han i alla fall försökte.
    Lika tacksam som när han visat strykjärnet för barnens kläder så de (kläderna) till och med var skrynkligare än innan han försökte stryka dem.
    Då skulle jag också vara glad och tacksam att han försökte.

    Lille gubben är sååå duuuktig som försöker.

    Undras om jag kan komma undan med det samma, att jag i alla fall försökt?
    Bara klippa 4kvm på gräsmattan och sedan kunde jag inte mer? Bara tvätta sidorna på bilen för jag når ju inte taket.
    Bara lossa de hjulbultarna som jag orkar för hand när jag ska byta däck på bilen?
    Titta på saker som är trasiga och sedan veva lite med en mejsel och sedan skaka på huvudet och säga att jag har ju i alla fall försökt?
    Är jag en söt liten gumma då? Gulle mej?
    Det värsta är att alla vet att jag kan och jag själv har insett att jag kan alldeles för mycket "killsaker" för mitt eget bästa. Kan ju aldrig komma undan saker!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Malin_Hylte

    Gud vad jag skrattade när jag läste ditt inlägg!
    Det skulle absolut kunnat utspela sig hemma hos oss! :D
    Har därmed inga råd att ge dig alls! Eftersom jag har det väääldigt likt men jag väljer att gilla läget. ;)

  • Anonym (Karlar)
    Trivelina73 skrev 2011-10-05 18:59:11 följande:
    Anonym karlar, hatar han sin son eller något??
    Inte alls! Han är en tålmodig och kärleksfull pappa. Han _förstår_ bara inte. Eller hinner inte, eller det blev inte av, eller...
  • Anonym (beenthere)
    Mandel skrev 2011-10-05 18:59:58 följande:
    Kom att tänka på en gång för väldigt många år sedan....
    Jag städade hela huset en fredagskväll så maken skulle vara snäll och laga mat.

    Han bjöd storstilat på stekta vidbrända köttbitar som hunnit kallna, potatisar som han bränt fast i kastrullen och försökt pilla bort det brända på. Ingen sås eftersom han inte kan göra sås och han inte ville be mig om hjälp. Några grönsaker var det inte heller till när vi satte oss till bords utan dem fick jag fråga efter.
    Och då ska jag vara tacksam för att han i alla fall försökte.
    Lika tacksam som när han visat strykjärnet för barnens kläder så de (kläderna) till och med var skrynkligare än innan han försökte stryka dem.
    Då skulle jag också vara glad och tacksam att han försökte.

    Lille gubben är sååå duuuktig som försöker.

    Undras om jag kan komma undan med det samma, att jag i alla fall försökt?
    Bara klippa 4kvm på gräsmattan och sedan kunde jag inte mer? Bara tvätta sidorna på bilen för jag når ju inte taket.
    Bara lossa de hjulbultarna som jag orkar för hand när jag ska byta däck på bilen?
    Titta på saker som är trasiga och sedan veva lite med en mejsel och sedan skaka på huvudet och säga att jag har ju i alla fall försökt?
    Är jag en söt liten gumma då? Gulle mej?
    Det värsta är att alla vet att jag kan och jag själv har insett att jag kan alldeles för mycket "killsaker" för mitt eget bästa. Kan ju aldrig komma undan saker!
    Kan inte andas, skrattar så mycket
  • långkalsong
    Mandel skrev 2011-10-05 18:59:58 följande:
    Kom att tänka på en gång för väldigt många år sedan....
    Jag städade hela huset en fredagskväll så maken skulle vara snäll och laga mat.

    Han bjöd storstilat på stekta vidbrända köttbitar som hunnit kallna, potatisar som han bränt fast i kastrullen och försökt pilla bort det brända på. Ingen sås eftersom han inte kan göra sås och han inte ville be mig om hjälp. Några grönsaker var det inte heller till när vi satte oss till bords utan dem fick jag fråga efter.
    Och då ska jag vara tacksam för att han i alla fall försökte.
    Lika tacksam som när han visat strykjärnet för barnens kläder så de (kläderna) till och med var skrynkligare än innan han försökte stryka dem.
    Då skulle jag också vara glad och tacksam att han försökte.

    Lille gubben är sååå duuuktig som försöker.

    Undras om jag kan komma undan med det samma, att jag i alla fall försökt?
    Bara klippa 4kvm på gräsmattan och sedan kunde jag inte mer? Bara tvätta sidorna på bilen för jag når ju inte taket.
    Bara lossa de hjulbultarna som jag orkar för hand när jag ska byta däck på bilen?
    Titta på saker som är trasiga och sedan veva lite med en mejsel och sedan skaka på huvudet och säga att jag har ju i alla fall försökt?
    Är jag en söt liten gumma då? Gulle mej?
    Det värsta är att alla vet att jag kan och jag själv har insett att jag kan alldeles för mycket "killsaker" för mitt eget bästa. Kan ju aldrig komma undan saker!
  • Anonym (irriterad fru)

    Jag uppdaterar lite härifrån. I helgen satte min man och jag oss och diskuterade hur hushållsarbetet fungerar hemma. Han höll med om att jag drar ett tungt lass och att han mest skapar kaos på "sina" kvällar. 
    Jag föreslog att vi ser till att laga stor sats av middagen på söndagar och sparar så att vi har "snabbmat" en kväll i veckan och sedan att han lagar minst en rätt och stoppar i frysen så att han bara kan värma den när det är hans matdagar.
    Han var inte särskilt entusiastisk men gick med på att prova några veckor.

    I måndags kom jag hem till ett skinande rent kök och nytvättad tvätt! Barnen var mätta och läxlästa, mannen jättenöjd med att hans kväll flutit på bra utan stress eller att saker hängt upp sig eller att han glömt saker. Han påpekade nöjt att under tiden pastagratängen från söndagen stod i ugnen hade han hunnit diska, göra sallad, duka, tända en brasa och läsa lite med barnen. Det hade varit "mysigt" att komma hem tidigt med dem, istället för stressigt.
    Jag är så lättad att jag nästan gråter här. Tänk att en liten förändring (laga mat på söndag istället för på rätt dag) kan göra så stor skillnad för en hel familj.   

    Min man är också väldigt nöjd över hur saker löst sig så jag tror att han kommer vilja fortsätta med det här upplägget.

    Tack för alla intressanta inlägg i tråden, råd, tips och igenkänning! 

  • Anonym (Karlar)
    Anonym (irriterad fru) skrev 2011-10-12 10:52:06 följande:
    Jag uppdaterar lite härifrån. I helgen satte min man och jag oss och diskuterade hur hushållsarbetet fungerar hemma. Han höll med om att jag drar ett tungt lass och att han mest skapar kaos på "sina" kvällar. 
    Jag föreslog att vi ser till att laga stor sats av middagen på söndagar och sparar så att vi har "snabbmat" en kväll i veckan och sedan att han lagar minst en rätt och stoppar i frysen så att han bara kan värma den när det är hans matdagar.
    Han var inte särskilt entusiastisk men gick med på att prova några veckor.

    I måndags kom jag hem till ett skinande rent kök och nytvättad tvätt! Barnen var mätta och läxlästa, mannen jättenöjd med att hans kväll flutit på bra utan stress eller att saker hängt upp sig eller att han glömt saker. Han påpekade nöjt att under tiden pastagratängen från söndagen stod i ugnen hade han hunnit diska, göra sallad, duka, tända en brasa och läsa lite med barnen. Det hade varit "mysigt" att komma hem tidigt med dem, istället för stressigt.
    Jag är så lättad att jag nästan gråter här. Tänk att en liten förändring (laga mat på söndag istället för på rätt dag) kan göra så stor skillnad för en hel familj.   

    Min man är också väldigt nöjd över hur saker löst sig så jag tror att han kommer vilja fortsätta med det här upplägget.

    Tack för alla intressanta inlägg i tråden, råd, tips och igenkänning! 
    Grattis!

    Frågan är bara hur man gör med allt oväntat, oförutsägbart som kan hända. Mitt ex gjorde det igen förra veckan. Ett möte blev inställt för att rektorn blev sjuk, och skolan ringde mitt ex. Han lovade att meddela mig också. Men det glömde han bort. Så jag fick gå tidigt från jobbet och åka till skolan i onödan...

    Vår son åker skoltaxi till en skola som är svår att nå när man inte har bil. Det tar 1,5 timmar med buss om det inte är rusningstrafik (man måste in till Resecentrum och byta buss), och därefter är det en kvarts promenad. Den här dagen regnade det dessutom, så jag blev genomblöt. Död 
Svar på tråden Min man är helt oförmögen att göra fler saker samtidigt