• Anonym

    Hur långt får man flytta vid en separation med barn inblandade?

    Har för mig att jag läst någonstans att man inte få flytta mer än ett vist antal mil om man har barn tillsammans? I alla fall inte om den andra föräldern inte godkänner det? Men jag minns inte riktigt.

    Någon som har koll?

    Nu rör det sig om 26 mil. 

  • Svar på tråden Hur långt får man flytta vid en separation med barn inblandade?
  • Anonym (vet)

    beror på vem som har vårdnaden. Vid gemensam vårdnad behöver motparten godkännandet, men inte vid ensam vårdnad.

  • Anonym

    Vi kommer ha gemensam vårdnad.

    Ingen som vet vart gränsen går för hur långt man får flytta utan att den andra föräldern måste godkänna? Han kommer aldrig skriva under något sånt papper men jag vill flytta "hem" till min familj och mina vänner.

  • Anonym

    När du försöker byta adress på barnet så ska den andra vårdnadshavaren godkänna ändringen OAVSETT hur många mil du flyttar.
    Så även om du flyttar till lägenheten bredvid så kommer det hem ett papper som den andra vårdnadshavaren ska skriva på

    Blir det ingen påskrift så tas det ett beslut vart barnet ska vara folkbokfört (om det är familjerätten, tingsrätten eller socialnämnden vet jag inte)

  • Anonym (vet)

    fast det är skillnad om du vill flytta till din familj, till dina rötter så att säga. Även vid gemensam vårdnad skulle du få igenom det med att flytta långt bort (din familj) även vid gemensam vårdnad. Och än så länge har ni inte gemensam än, flytta nu då. Då kan han inte göra nåt alls.

  • Anonym

    jag tror 26 mil e för långt därför att då måste barnet byta fsk/skola och boende miljö...
    men det e bara min tanke...

    kan du inte ringa familjrätten eller så? 

  • Anonym

    Om du har ensam vårdnad kan du flytta vart du vill när du vill.

    Om ni har gemensam vårdnad med växelvis boende dvs lika mycket hos båda så måste du få ett godkännande,skrfitligen skall tilläggas (annars kan det sluta illa).

    Om ni har gemensam vårdnad där den ena föräldern kan sägas vara boendeförälder (här finns barnets fasta boende) dvs motparten har umgänge 1 dag/v och varannan helg eller liknande, så kan du enligt gällande regelverk flytta vart du vill inom landets gränser utan motpartens godkännande.
    Det ärdessutom föräldern som har umgängesrätten som får stå för resekostnaderna i samband med utövande av umgänget.

    I det senare fallet kommer förmodligen motparten att inse detta och det kan resultera i en vårdnadstvist, oftast försöker tingsrätten att försöka nå en förlikning i dessa fall. Det beror sig på vad som är för barnets bästa, om du önskar att flytta närmare din familj så anser ju du att det är för barnets bästa.

    Hoppas det löser sig för dig!

  • Anonym

    Men flyttar du utan påskrift och barnets andra förälder anm dig så kan man förlora vårdnaden. Flyttar du längre en 10 mil kan du som bf få vara med att betala uf resor till ug. I övrigt får DU flytta hur/vart du vill men inte med barnet om ni har gv.

  • Anonym

    Men har umgängesföräldern skyldighet att meddela när den flyttar? Och kan den välja att flytta vart den vill utan att meddela?
     

  • Anonym

    Den förälder barnet är skriven hos vid gv behöver godkännande för barnet att barnet flyttar med boförälder, det är rätten att barnet flyttar som uf godtjänner. Uf behöver inget godtjännande eller meddela att den flyttar då den inte är annat en uf

  • sextiotalist

    Vänta nu, föräldrarna kan flytta precis hur långt de vill, men för att flytta barnen krävs det att båda skriver på och godkänner flytten.

    Att flytta till sina rötter är inte alls ett tillräckligt skäl, speciellt om barnen går i skolan, men visst, det går det också. Det beror mycket på den andra föräldern, som inte flyttar.

    Det finns ingen mingräns eller maxgräns, det är som någon skriver, man behöver påskrift för att flytta till porten bredvid

  • Anonym

    Sexitalist precis vad alla sagt på olika sätt så vad ska vi vänta på enl dig?

  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-10-21 17:10:19 följande:
    Sexitalist precis vad alla sagt på olika sätt så vad ska vi vänta på enl dig?
    Äh, det är ett uttryck jag brukar använda Flört
Svar på tråden Hur långt får man flytta vid en separation med barn inblandade?