Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

    10 besvärande frågor till de evolutionstroende, apropå Apa-Människa myten...

    Gudasänd skrev 2011-10-16 16:56:51 följande:
    Om mina punkter är så enkla att förklara, hur kommer det sig då att varken du eller någon annan evolutionstroende ids att besvara frågorna?

    Hittills har jag aldrig fått något svar på någon av mina 10 frågor!
    Om jag svarar på en av dina frågor, kommer du att bemöta mitt svar då eller kommer du att ignorera det till förmån för fortsatt raljerande?
  • Selfish Geene
    Gudasänd skrev 2011-10-16 17:14:36 följande:
    Svara gärna på fler än en fråga, tack!

    Jag kommer bemöta dina svar, var så säker!
    Ok då börjar vi med fråga1

    1) Gick denna förmenta förfader (namn tack!) på 2 ben eller på alla 4?
    Om den gick på 2 ben, vad skulle ha fått den att börja gå på 4 ben som apdjuren?
    Om den gick på 4 ben, vad skulle ha fått den att börja gå på 2 ben som Mannen och Kvinnan?

    Svar: närmare släktingar till Homo sapiens gick på 2 ben (tex Sahelanthropus tchadensis, levde för 7 milj år sedan medan de mer avlägsna gick på 4 (exempel på 4-bent släkting: Proconsul, levde för mellan 10- och 25 år sedan)

    Orsaken till utvecklingen är förmodligen att grupper av apor började leva även på marken istf att leva uteslutande i träden som sina äldre släktingar
     
    Den evolutionära fördelen med att gå på två ben istf fyra är att de tvåbenta löparna är betydligt uthålligare än de 4-benta (människan är faktiskt snabbare än hästar på riktigt långa distanser), nackdelen är att upprätt gång orsakar ett trängre bäcken och försvårar honans förlossning.

    De apor som kunde gå upprätt längre stunder konkurrerade ut sina sämre anpassade gruppmedlemmarna (dvs de fick avkomma i större utsträckning, på så sätt ökade antalet individer med de nya egenskaperna för varje generation) iom det ökade chanserna att en individ med förutsättningarna för upprätt gång förökar sig med en individ som är bärare av samma anlag, på så sätt förstärks och förfinas egenskapen i varje ny generation

     
  • Selfish Geene
    Gudasänd skrev 2011-10-16 17:45:43 följande:
    Ge oss först namnet på den förmenta gemensamma förfadern till Människa och apdjur, från vilken ena grenen utvecklades till renodlad Människa och den andra grenen utvecklades till renodladfe apdjur, tack!

    "De apor som kunde gå upprätt längre stunder..."

    Får man fråga vad sagoboken heter varifrån du plockar fram dessa sägner?
    Någon sådan exakt gränsdragning finns inte

    Utvecklingen från en art till en annan sker gradvis när två grupper av samma art isoleras från varandra så att de utvecklar olika egenskaper.
    Till en början kommer de att kunna få gemensam avkomma, men med tiden blir de två grupperna så olika att det inte längre är möjligt, de anses då tillhöra olika arter
    .
    Ju fler generationer som passerar mellan att grupperna skiljdes åt desto större blir de genetiska olikheterna, hos arter som utvecklats separerade under kortare tid kan man ibland stöta på hybrider mellan två olika arter, som lejon och tigrar eller åsnor och zebror

    Att våra förfäder gick på 4 ben kan vi veta genom att studera hur deras skelett är uppbyggt, om man inte kan eller vill läsa en bok om människans taxonomi kan besöka något av världens naturhistoriska museer och se fossilen med egna ögon 
  • Selfish Geene
    Gudasänd skrev 2011-10-17 09:13:18 följande:
    Lejon och tigrar är bägge kattjur, åsnor och zebror är bägge hästdjur!

    Apdjur och Människor är två väsensskilda livsformer, där den ena dessutom tillhör djurriket!

    Ge oss namnet på den förmenta gemensamma förfadern som skulle ha gått på 4 ben, tack!
    Moderna apor som schimpanser och gorillor tillhör samma familj som dig och mig, de är sk "människoapor"

    Det finns flera kända släktingar till både människor och schimpanser som gick på 4 ben, är den den äldsta eller den yngsta kända anfadern till både människor och moderna apor du vill ha namnet på?
     
  • Selfish Geene
    Gudasänd skrev 2011-10-20 12:10:06 följande:
    Schimpanser och gorillor tillhör djurriket...

    Jag vill ha namnet på den förmenta ursprungliga gemensamma anfadern till schimpansen/gorillan och Människan!

    Enligt teorin så var denna anfader ursprunget till Människan och apdjuren!
    Människor tillhör också djurriket (det är människor som har uppfunnit klassificeringen, människor räknas definitivt in i gruppen djur)

    För ung 6 miljoner år sedan levde en grupp apor, de var människornas och schimpansernas gemensamma förfäder.
    Gruppen delades vid något tillfälle upp och isolerades från varandra.

    I de olika grupperna var olika egenskaper gynnsamma, individerna med flest gynnsamma egenskaper kunde fortplanta sig i större utsträckning än gruppens övriga medlemmar, med tiden utökades antalet individer med de för miljön gynnsamma egenskaperna och de fortplantade sig i sin tur med andra individer med liknande egenskaper.
    Över tid förstärktes och förfinades de "goda" egenskaperna samtidigt som individer med egenskaper som missgynnade spridningen av generna minskade.

    Parallellt  utvecklades den andra gruppen enligt samma princip, men då med andra genetiska egenskaper som "vinnare"

    De båda grupperna blev tillslut så olika att de inte längre kunde få gemensam avkomma (1 art har nu utvecklats till 2 nya)

    Den ena arten utvecklades vidare till dagens schimpanser, den andra gruppen utvecklades till dagens människor 
  • Selfish Geene
    Vivienne74 skrev 2011-10-20 12:41:27 följande:
    Ingår ingen skapare i evolutionsteorin... undrar hur evolutionen kunde skapas av ingenting.
    Av ingenting kommer ju ochså ingenting.

    Du har inga pengar, du förblir fattig

    Du har pengar, du har vunnit, jobbat, fått eller kommit i kontakt med dem på nåt vis.

    Hur kunde ingenting skapa universum?          
    Nu tänker du nog på något annat än evolutionsteorin (som avhandlar arternas uppkomst).

    Tänk dig att du planterar ett frö, fröet gror och växer upp till ett träd som bär frukt, några av frukterna har egenskap x som gör att frukternas frön är bättre anpassade att gro i torr jord än de övriga. 

    Så länge jorden håller jämn fuktighet händer inte så mycket, både frukterna med egenskap x och de som saknar den gror i ungefär samma utsträckning, de gamla träden dör och förmultnar så småningom och dess frön slår rot där de gamla träden stod tidigare.

    Men blir det torka kommer fröna som bär på egenskap x att gynnas framför de mer fuktkrävande frukternas frön, de kommer att spridas i större utsträckning än de andra fröna.
    Frukten i det nya tåliga trädet kommer att ärva trädets egenskaper (x) och så småningom sprida den vidare till sin egen frukt.

    Universums uppkomst avhandlas i Big Bang-teorin  
  • Selfish Geene
    Gudasänd skrev 2011-10-20 17:14:30 följande:
    Mannen och Kvinnan tillhör djurriket?

    Helt fel, djur har exempelvis inte den Gudagivna fria viljan, som vi Människor har!

    Djur är inte mänskliga!

    Djur visas upp på djurparker!

    Den där förmenta gemensamma förfadern till dagens apdjur och Människor, som enligt dig levde för 6 miljoner år sedan, vad hette den förfadern?
    Det är faktiskt inte alltför länge sedan människor visades upp på djurparker, men jag antar att du ändå inte anser att inuiter, aboriginer eller Amerikas ursprungsbefolkning är mindre mänskliga än du och jag?

    Fri vilja har alla intelligenta djur i någon mån, med ökad intelligens följet ökad förmåga att planera, reflekter och förutse händelser.
    Människor är intelligenta men inte så överlägset intelligenta att de motiverar att de placeras i en egen kategori, de uppfyller gott och väl kriterierna för att betraktas som djur.

    En av arterna som kan vara den gemensamma förfadern till både oss och schimpanserna är Sahelanthropus tchadensis, men det kan även vara någon annan ännu ej upptäckt art som levde senare 
     
  • Selfish Geene
    Gudasänd skrev 2011-10-20 17:15:30 följande:
    Universum skapades av Big Bluff?

    Vem skapade Big Bluff?
    Vad som orsakade Big Bang vet vi inte ännu
  • Selfish Geene
    Gudasänd skrev 2011-10-20 20:42:24 följande:
    Det enda rimliga är just att det var allas vår Intelligenta Allsmäktiga Skapare som fixade till allt!

    Vem annars skulle ha haft den nödvändiga IQ:n som krävdes för uppdraget? Cool
    Gudasänd kanske??

    Oh wait.... 
  • Selfish Geene
    Gudasänd skrev 2011-10-20 20:49:07 följande:
    Sahelanthropus tchadensis = Ett 7 miljoner år gammalt apdjursfossil som totalt sänker evolutionsteorin:

    www.harunyahya.com/articles/70New_Fossil_Disc...

    1. Djur visas upp på djurparker!

    2. Djur är inte mänskliga!

    3. Djur rakar sig inte!

    4. Djur går alltid topless!

    5. Djur går vare sig på violinkonserter eller rockkonserter!

    6. Djur kommer aldrig i extas under Högmässan!

    7. Djur blir inte lyriska inför semesterresan!

    8. Djur deppar inte ihop om de misslyckas på matteprovet!

    9. Djur finner ingen mening med pensionssparande!

    10. Djur åker aldrig till Las Vegas på smekmånad!

    11. Djur utbildar sig inte till präster!

    12. Djur blir inte bröstfixerade!

    13. Djur drabbas inte av ångestattacker!

    14. Djur gör inga börsklipp!

    15. Djur hänger inte läpp om de inte blir uttagna till "Idol"!

    16. Djur snackar inte vid matbordet!

    17. Djur ställer sig inte i bostadskön!

    18. Djur görs inte ansvariga inför sina handlingar!

    19. Djur är helt styrda av sina drifter och instinkter!

    20. Djur sminkar sig inte och romantiserar inte kring sexlivet!

    21. Djur duschar inte efter cykelturen!

    22. Djur går aldrig på pilgrimsresor!

    23. Djur ångrar inte sina snedsteg!

    24. Djur ser inga orsakssamband!

    25. Djur vare sig läser, skriver eller talar!

    26. Djur bildar inga djurrättsorganisationer!

    27. Djur skvallrar aldrig till grannen!

    28. Djur firar inte jul!

    29. Djur studerar inte kärnfysik!

    30. Djur ställer inte upp några planer eller mål med sina liv!

    31. Djur sörjer inte för gårdagen!

    32. Djur oroar sig inte för morgondagen!

    33. Djur får inga forskarstipendium!

    34. Djur tar aldrig några lån!

    35. Djur har ingen rösträtt!

    36. Djur komponerar inte musik!

    37. Djur könskvoterar inte!

    38. Djur går inte hos tandläkaren!

    39. Djur betalar inte restskatt!

    40. Djur har inget personnummer!

    41. Djur bloggar inte!

    42. Djur får inga Nobelpris!

    43. Djur tar inte studenten!

    44. Djur grubblar inte över döden!

    45. Djur vaknar utmärkt utan väckarklockor!

    46. Djur genomgår inte trotsåldern!

    47. Djur genomgår inte identitetskriser!

    48. Djur genomgår inte religiösa kriser!

    49. Djur missbrukar inte yttrandefriheten!

    50. Djur använder sig inte av glasögon!

    51. Djur valutaspekulerar inte!

    52. Djur anlitar inte advokater!

    53. Djur firar inte födelsedagar!

    54. Djur behöver inga pass!

    55. Djur blir inte generade!

    56. Djur gör inte lumpen!

    57. Djur förstör inte miljön!

    58. Djur hakar inte upp sig på modetrender!

    59. Djur har inga popidoler!

    60. Djur gör inte upp eld!

    61. Djur stiftar inga lagar!

    62. Djur har inget sinne för humor!

    63. Djur plågas inte av samvetskval!

    64. Djur sår inga grödor!

    65. Djur sitter inte inne på hispan!

    66. Djur fängslas inte för mord eller narkotikabrott!

    67. Djur går inte på bröllop!

    68. Djur går inte på begravningar!

    69. Djur får vare sig barnbidrag eller socialbidrag!

    70. Djur betalar inga räkningar!

    71. Djur försvarar sig med tänder och klor!

    72. Djur moraliserar inte!

    73. Djur biktar sig inte!

    74. Djur tämjer inte andra djur!

    75. Djur filosoferar inte!

    76. Djur bygger inga fabriker!

    77. Djur syndar inte!

    78. Djur spelar inte hockey!

    79. Djur har inget behov av sängar!

    80. Djur har inget självmedvetande!

    81. Djur knarkar inte ihjäl sig!

    82. Djur programmerar inte datorer!

    83. Djur delar inte upp sina medborgare efter nationaliteter!

    84. Djur borstar inte tänderna efter maten!

    85. Djur delar inte ut betyg till varann!

    86. Djur känner ingen skadeglädje!

    87. Djur köper inte sin mat på stormarknaden!

    88. Djur ingår inga fallskärmsavtal!

    89. Djur utför inga djurförsök!

    90. Djur har inga sällskapsdjur!

    91. Djur adlar inte varann!

    92. Djur saknar rationell intelligens!

    93. Djur känner inga prestationskrav!

    94. Djur driver inga slakthus!

    95. Djur utför inga aborter!

    96. Djur prostituerar sig inte!

    97. Djur åker inte dit för rattfylla!

    98. Djur går inte på dagis eller skola!

    99. Djur käkar inga sömnpiller!

    100. Djur åker inte snålskjuts i vårdapparaten!

    101. Djur författar inga böcker!

    102. Djur är inte kunskapstörstande!

    103. Djur behöver ingen sexualupplysning!

    104. Djur klarar sig utmärkt utan riksdag och regering!

    105. Djur ligger aldrig på stranden och solar sig!

    106. Djur har inga skyldigheter!

    107. Djur demonstrerar inte för bättre levnadsförhållanden!

    108. Djur äger inget land!

    109. Djur klarar sig utmärkt utan pengar och bankkonton!

    110. Djur har begränsade parningsperioder!

    111. Djur klarar sig utmärkt utan kläder och skor!

    112. Djur författar inga böcker!

    113. Djur begår aldrig mened!

    114. Djur tillber inte Gud!

    115. Djur utför inga terrorattentat!

    116. Djur hemfaller inte åt rasism!

    117. Djur stressar inte iväg till jobbet!

    118. Djur hänger aldrig på Stureplan!

    119. Djur följer inga recept när de lagar till sin mat!

    120. Djur har inga mänskliga rättigheter!

    121. Djur gör inga medvetna reflekterande val!

    122. Djur består inte av mänskliga celler!

    123. Djur har ingen fri vilja, att fritt kunna välja sin vilja, att göra medvetna reflekterande val! De kan exempelvis inte välja att leva ett andligt liv!

    SLUTSATS:

    Människan är ICKE något djur, och därmed inte heller vare sig något däggdjur eller apdjur, som det vetenskapliga etablissemanget så ihärdigt försöker få oss att tro...

    Allt för att få oss att gå på den groteskt flummiga evolutions-myten...

    Ni vet den där heltossiga evolutionssagan om allas vår gemensamma vördade Urfader, Herr Bakterie, som hokuspokus skulle ha ploppat fram jungfrufödd och föräldralös från livlös materia och som simsalabim skulle ha flummat fram till en fisk, fisken som sedan skulle ha fått ett ryck och bosatt sig på landbacken och flummat fram till ett landdjur, osv, som sedan skulle ha flummat fram till Människan från de osaliga apdjuren...
    Så....
    Iså fall måste min 8-månders bebis vara ett djur, han gör i stort sett inget av ovanstående 
  • Selfish Geene
    LunaLunatic skrev 2011-10-20 21:05:05 följande:
    Vill bara gratulera Gudasänd till en trådstart som inte är nerlusad med länkar, samt att han lärt sig ett nytt ord! Istället för "ergo" i varje mening har vi idag lärt oss "förment". Solig
    håller med!
    Frånsett textväggen med listan över hur människor (inte) beter sig har vi även varit hyfsat skonade från dylika sömnpiller.

    *En liten applåd* 
  • Selfish Geene
    marfina skrev 2011-10-20 22:21:49 följande:
    Jag tog mig friheten att redigera listan lite. Jag tog bort allt som är "moderna" uppfinningar som lumpen , bloggar och snabbköp. Jag tog bort rena felaktigheter som att djur inte äger land (revir?) eller duschar efter cykelturen (tvättar sig?) eller ligger och solar. Jag tog bort "dubbletter" som att om djur inte kan välja att ha ett andligt liv tillber dom inte gud och har inga religiösa kriser.

    Vissa punkter fick vara kvar för jag tycker dom var intressanta, "Tämjer djur djur?" Mja, ledaren i vargflocken tycker nog det.

     Den kan säkert kortas mer men jag orkade inte med det just nu.  Nedanstående punkter skulle jag kunna ta en diskussion om och jag motiverar gärna för de punkter jag tagit bort. Jag kan dock inte se att dessa eventuella skillnader kullkastar evolutionsteorin? 

    13. Djur drabbas inte av ångestattacker!

    19. Djur är helt styrda av sina drifter och instinkter!

    27. Djur skvallrar aldrig till grannen!

    31. Djur sörjer inte för gårdagen!

    32. Djur oroar sig inte för morgondagen!

    47. Djur genomgår inte identitetskriser!

    60. Djur gör inte upp eld!


    62. Djur har inget sinne för humor!

    63. Djur plågas inte av samvetskval!

    64. Djur sår inga grödor!

    72. Djur moraliserar inte!

    74. Djur tämjer inte andra djur!

    75. Djur filosoferar inte!

    80. Djur har inget självmedvetande!

    86. Djur känner ingen skadeglädje!

    92. Djur saknar rationell intelligens!

    102. Djur är inte kunskapstörstande!

    123. Djur har ingen fri vilja, att fritt kunna välja sin vilja, att göra medvetna reflekterande val! De kan exempelvis inte välja att leva ett andligt liv!


     
    Jag tar över stafettpinnen och raderar några egenskaper som har hittats hos djur och som saknas hos många människor

    13. Djur drabbas inte av ångestattacker (det är vanligt att tex hundar drabbas av ångest tex vid åskoväder)

    19. Djur är helt styrda av sina drifter och instinkter! (många rovdjur kan styra sina drifter och tex inte äta upp svagare individer av andra arter, tex små människobebisar)
     
    27. Djur skvallrar aldrig till grannen!

    31. Djur sörjer inte för gårdagen!

    32. Djur oroar sig inte för morgondagen!

    47. Djur genomgår inte identitetskriser!

    60. Djur gör inte upp eld!


    62. Djur har inget sinne för humor!

    63. Djur plågas inte av samvetskval! (det gör inte människor med psykotiska drag heller)

    64. Djur sår inga grödor!

    72. Djur moraliserar inte!

    74. Djur tämjer inte andra djur! (nyckelpigor håller bladlöss som boskap)

    75. Djur filosoferar inte!

    80. Djur har inget självmedvetande! (både elefanter och schimpanser visar prov på självmedvetande)

    86. Djur känner ingen skadeglädje!

    92. Djur saknar rationell intelligens! (både korpar och många apor skapar verktyg som de använder och till och med sparar!)

    102. Djur är inte kunskapstörstande! (inte Gudasänd heller)

    123. Djur har ingen fri vilja, att fritt kunna välja sin vilja, att göra medvetna reflekterande val! De kan exempelvis inte välja att leva ett andligt liv! (djur har visserligen fri vilja, även om de så vitt vi vet inte är religiösa, men de kan vara vidskepliga, duvor har i tester visat prov på samma sorts felslut av slaget som Gudasänd och andra religiösa fanatiker gör)


      ¨´å
  • Selfish Geene
    Gudasänd skrev 2011-10-24 15:58:00 följande:
    Eftersom det ju de facto INTE FINNS några som helst bevis för någon av dessa sagoberättelser, så kommer du aldrig kunna göra någon nöjd och glad!  Skrattande
    Det var inte det R Franklin frågade.

    Han frågade hur bevisen behöver se ut för att du skulle acceptera tex att människor delar ursprung med schimpanser (alltså: Vad skulle få dig att ändra uppfattning om människans uppkomst?)
     
  • Selfish Geene
    Gudasänd skrev 2011-10-26 01:31:24 följande:
    R Franklin kan ju börja med att berätta vad den förmenta gemensamma förfadern till apdjuren och Människan heter...
    Jag tror att du har missförstått det här.

    Den gemesamme förfadern till både människor och schimpanser är inte en individ, utan en hel grupp individer av en art som sedan delades upp och vars avkommor utvecklades åt olika håll.

      
  • Selfish Geene
    Gudasänd skrev 2012-08-23 14:42:26 följande:
    Eran gemensamma förfader, var det inte ett apdjur, enligt era skrifter?  Skrattande
    Jag vill veta vad du har att säga om dina färdigheter som astrolog, kontra Prinsessan Estelles födelsedatum
Svar på tråden 10 besvärande frågor till de evolutionstroende, apropå Apa-Människa myten...