• Loreena

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Idag var jag ute med min 1årige son och lekte. Vi brukar gå runt i området och stanna en stund vid varje lekpark innan vi traskar vidare på nya äventyr. I området där jag bor finns det en rätt dålig kommunal lekplats, med endast en gunga, en sandlåda och en fallfärdig klätterställning. Annars så finns det lekparker utanför hyreshusen och så finns det ju bostadsrättsföreningarnas gårdar. Hur som helst, vi var på en av de finare gårdarna som hörde till HSBs bostadsrättsförening.

Då kom det en dam och sa att vi inte fick vara där och leka om vi inte bodde i något av HSBhusen. Får de göra så verkligen? Det satt ingen skylt och det var inga stängsel runt om. Bara en vanlig gård inramad av bostadsrättshus i tegel från 60talet.

Saken är ju den att de precis rustat upp gården, så den är toppmodern och det skär sig lite mot den nedgångna kommunala lekplatsen som ligger precis bredvid.
    Jag blir så ledsen över det här.. Vi ska inte bo kvar i området så länge till så mig kvittar det egentligen - men barnen som bor här och är fast här i förorten och inte kan flytta härifrån. Ska inte de kunna få lea på vilken lekplats de vill?

• Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(
  • sirisdotter
    Lindis1974 skrev 2011-10-19 20:55:42 följande:
    Finns ju mänger men öppna gårdar i Stockholm. Finns dem med kodlås oxå. Både HR och BRF Vi har ju aldrig diskuterat låsta dörrar. Där kommer ju folk inte in.
    Förstår inte vad det har med diskussionen att göra.
    Intressant -  i vilken stadsdel  hittar man dessa öppna gårdar?
  • Lindis1974

Siri. Det finns lite överallt. Allt är inte stängt och det vet du oxå men som sagt det är inte intressant för diskussionen så kan du bara släppa det kanske? Vi diskuterar inte stängda eller icke stängda gårdar i Storstockholm. Jag har själv bott på en öppen gård i Södermalm och har vänner som bor på flera ställen. Men som sagt total ointressant.

• Mirva
    Lindis1974 skrev 2011-10-19 20:55:42 följande:
    Finns ju mänger men öppna gårdar i Stockholm. Finns dem med kodlås oxå. Både HR och BRF Vi har ju aldrig diskuterat låsta dörrar. Där kommer ju folk inte in.
    Förstår inte vad det har med diskussionen att göra.
    Lindis1974 skrev 2011-10-19 21:23:46 följande:
    Siri. Det finns lite överallt. Allt är inte stängt och det vet du oxå men som sagt det är inte intressant för diskussionen så kan du bara släppa det kanske? Vi diskuterar inte stängda eller icke stängda gårdar i Storstockholm. Jag har själv bott på en öppen gård i Södermalm och har vänner som bor på flera ställen. Men som sagt total ointressant.
  • liv10
    LaFontaine skrev 2011-10-19 20:31:20 följande:
    Svammel? Vet du ens hur ett styrelseansvar ser ut? 

fast det är ju exakt samma ansvar även om det är ett barn som bor i huset som råkar ut för en olycka. det blir inte värre ansvar för att barnet bor på gatan bredvid. så istället för att köra bort alla barn som inte bor i huset är det väl bättre att ta bort lekplatsen (om man inte är säker på att den är säker) eller beställa en besiktning (vilket fö ska göras en gång per år, och om man gjort det har jag svårt att tro att man kan kan råka ut för nåt eftersom man då gjort sk normalt underhåll.
  • liv10
    Argo skrev 2011-10-19 12:38:08 följande:
    Jag har undvikit att skriva till dig tidigare för att vara snäll men eftersom du svarar mig:

Du har inte tänkt så långt som att olyckor ibland händer för att någonting har hänt som man inte upptäckt än? Det brukar liksom ofta vara grejen med olyckor: någonting har fallerat utan att man märkt det. Så nä, regelbundna kontroller är ingen säkerhet mot olyckor. Så oavsett om brf har följt regelverket kring besiktningarna kan det mycket väl ändå "bli problem för brf" om det händer en olycka.

Det ansvar som styrelsen för en brf måste ta, även för obehöriga som utnyttjar deras grejer, är i allra högsta grad en anledning att begränsa den almänna tillgången till exempelvis en lekplats. 

fast det görs ju en ansvarsutredning vid ev olycka, och om brf kan uppvisa att man haft besiktning varje år och gjort det saker som framkommit vid besiktningarna så finns det knappast utrymme för att man ska kunna säga att man underlåtit sitt ansvar.

och som sagt, ansvarsutredning kan ju göras även om barnet bor i huset- så för mig är det inget argument mot barn som inte bor i huset.

och som jag också sa, ett tips är ju att skriva att det är en privat lekpark- för man kan inte ta för givet att folk vet. I vår stad finns tex hus där hälften av hjusen är brf, hälften hyresrätt osv- helt omöjligt att veta om lekplatsen där emellan är privat eller ej. Att köra bort folk är otrevligt- skylta istället så slipper man ju otrevliga "bortkörningar".   
  • wenger

Vilket jäkla skitsnack klart ni får vara där bara gnällspikar som inte har annat för sig som gillar att förpesta för andra människor som ska gnälla på precis allt.

Hos oss använder 2 dagis och 6 dagmammor parken. Oj tänk va mycket blod vi kunnat gråta. 

• vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-19 20:58:37 följande:
    Intressant -  i vilken stadsdel  hittar man dessa öppna gårdar?
    Vad menar du?
    Dessa finns ju överallt.

Jag syftar främst på lekplatser exakt som denna typ, som finns vid nästan varje gård. Det är omöjligt att veta om dessa är privaa eller inte såvida man inte går in och tittar om det står "brf xxx" på anslagstavlan. Men många portar är låsta.
    Jag bor i Hägersten i stockholm och inte innerstan, jag har aldrig ens hört talas om kodlås.

• vadskajaghetadå

sen har vi ju parkleken lugnet. Dessa finns också vid varje "ort" samt dessa små lekparker vid husen.

• vadskajaghetadå

inge kul att söka på parklek lugnet, bara massa bild på gubben juholt =(

• lovebuz

Här vid HSB är det tänkt att lekparken enbart är för de boende runt om. De hade tom tänkt att ta bort gungor mm för att andra bya ungar är och ränner där. Som de sa "vi har inte lekparken för andras ungar". På sätt och vid bra då dessa bya ungar roar sig med att klättra på taken osv.

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(