• Momat

    Lagom läskig film för 9-åringar?

    Min dotter är 9 år och ska ha filmkväll med sina kompisar på Halloween. Spöke De vill gärna se en "skräckfilm", men jag har inte så bra koll på vilka filmer det finns som passar åt barn i den åldern. Kompisarna är i åldrarna 8-10 år. Har ni några förslag? 

    Vår dotter är inte van vid att se hemska filmer eller tv-program, får lätt mardrömmar. Sen vill jag ju inte heller komma på kant med någon av de andra föräldrarna, vissa kanske skulle reagera om man visade en för hemsk film... 

    Lagom läskigt, alltså, och kanske också lite komiskt samtidigt. 

    Alla tips mottages tacksamt. Solig 
  • Svar på tråden Lagom läskig film för 9-åringar?
  • La Lola

    Monsterhuset var mitt förslag också.
    Den är jättebra tycker jag!


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • PrettyPoppy

    Monsterhuset har en åldersgräns på 11 år på bio. Har inte sett den själv så jag vet inte hur den är dock. Min kille på 9 hade nöjt sig med Scoobydoo

  • Momat

    Har kollat lite trailers, och tycker att en del verkar alldeles för läskiga... Dottern är som sagt ganska känslig, och vet att åtminstone ett av de andra barnen också är det.
    Men jag ska fortsätta undersöka alla tips! Glad

  • Zäta
    Kimona skrev 2011-10-16 20:00:20 följande:
    Nightmare before Christmas <3

    Corpse Bride

    Edward Scissorhands

    Scary Movie filmerna

    Mumien filmerna? Inte skräck men "monster"

    Pans Labyrint är fantasy men med spänning och monster
    Håller med!

    De filmerna är tom bra i vuxen ålder! 
  • pigglet

    Jag skulle inte alls tycka att det kändes ok för min 9-åring att se på läskiga filmer. Det är inget vi gör hemma, och inget jag förväntar mig att hon gör borta heller. Skulle jag veta att det är det de ska göra på kvällen så skulle hon få lov att stanna hemma, eller stanna tills det blev film-dags och sedan komma hem. Hon är också känslig och har svårt att sova.
    Finns ju mycket annat man kan hitta på - som göra egna pumpa-lyktor, eller egna läskiga tårtor. Om man nu vill ha något "halloween-aktigt". (Fast det är klart - det blir ju ingen filmkväll förstås! Och det var ju det de ville ha.)  

  • KattenKorven

    Men vad som är läskigt är olika för alla. Det handlade knappast om The shining…

  • Momat

    Det blir svårt att välja film, det är ju 11 års åldersrekommendation på de flesta... och jag är kanske stenålders men jag tror att rekommendationerna finns till av en anledning.

    Harry Potter tycker ju jag själv är läskiga på vissa ställen, och då är jag nästan 30 år... vet inte, men jag tror det blir någon äventyrsfilm istället för "skräckfilm", då det inte känns ok att visa sånt åt ett känsligt barn. Jag har själv haft svåra mardrömmar av skräckfilmer (även i vuxen ålder då).

    Kalle och chokladfabriken och Scoobydoo har hon sett, och de kändes OK i "läskighetsnivå".

    Svårare än jag trodde, det här...Solig

  • KattenKorven

    Nightmare before Christmas som flera tipsat om är tecknad och inte så läskig. Men handlar mycket om halloween. Alla ser lite monstriga ut men de flesta är snälla.

Svar på tråden Lagom läskig film för 9-åringar?