Inlägg från: Fantesstic |Visa alla inlägg
  • Fantesstic

    Vilka organisationsformer är det här?

    Detta är visserligen en gammal tråd, men sitter själv med just denna typ av uppgift nu och tänkte kommentera ifall det är någon annan längre fram som behöver hjälp.

    Namnen på organisationsfomerna/beskrivningen kan variera en del, speciellt beroende på om man läser administration eller företagsekonomi (jag studerar båda och har därför sett skillnaderna). Tycker själv att det är lite jobbigt eftersom man blir onödigt förvirrad över att det används olika begrepp (Hur svårt kan det egentligen vara att använda samma?!)

    T.ex. så den "funktionsorganisation" som MaddeT nämner, nämns som linjeorganisation i F.ek. (åtminstone så har de samma modell).   

    Linjeorganisation är en bas i många andra organisationsformer, t.ex. stabsfunktion (som eg. ser ut precis som en lije org. med en liten extra ruta under VD:n för jurister, Data/IT, personal etc.) Servicefunktioner som bistår med råd eller liknande för att övriga organisationen ska fungera så bra som möjligt.

    Divisionsorganisation i F.ek. heter Geografisk funktion i Admin.
     
    Jag har själv svårt för det här med organisationsfunktioner (alltid haft av någon anledning), men det är vad jag lyckats hitta.  Det gäller att ha en bra bok, med enkel och tydlig förklaring på vad skillnaderna är. Helst inte för mycket byråkratiskt språk i förklaringar, eftersom det blir lite plus-minus-noll-effekt (iaf för mig  Flört

Svar på tråden Vilka organisationsformer är det här?