• Äldre 24 Oct 15:31
    19037 visningar
    42 svar
    42
    19037

    Din favorit bland efterrätter som serveras i små glas

    Jag lagar oftast mjuka kakor av olika slag till efterrätt, men vill bli bättre på att komma på små rätter. Ge mig tips på din favorit bland små efterrätter, som serveras i tex glas. Som gärna går att förbereda innan och ha i kylen. Som känns lyxiga utan att bli för mycket!

  • Svar på tråden Din favorit bland efterrätter som serveras i små glas
  • Äldre 24 Oct 21:17
    #31

    Finns speciellt panna cotta socker...så lätt å smidigt :)

  • Äldre 24 Oct 21:20
    #32

    Jag får nog göra flera saker......glasen är ju ändå så små ;)

  • Äldre 24 Oct 21:22
    #33

    LYXIG CHOKLADMOUSSE


    100 g mörk choklad
    1 msk starkt kaffe
    2 äggulor
    3 dl vispgrädde


    Smält chokladen. Rör ner kaffe + äggulor. Låt svalna. Vispa grädden krämig (ej för hårt för då blir moussen grynig). Vänd ner hälften av grädden. Blanda väl. Vänd ner resten och blanda med stora, luftiga tag. Häll upp i skål eller portionsformar. Stelna ca 3 tim i kyl. Lägg gärna några hallon i botten eller toppa med hackade nötter. Servera med vispad grädde.


    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • Äldre 25 Oct 01:03
    #35
    Ernst Hugo skrev 2011-10-24 20:32:10 följande:
    Torr sherry?
  • mammat­illcha­rlie
    Äldre 25 Oct 01:14
    #36

    Snabb cheesecake!

    Smula digestivekex i botten, blanda crème fariche och philadelphiaost och lite lime och vaniljsocker och ha på kexen! Toppa med hallon och passionsfrukt!
    Jättegott o går superfort!

  • Äldre 25 Oct 01:49
    #37

    *favoriserar från telefonen med väldigt nerdregglad kudde*

  • Äldre 25 Oct 16:57
    #38
  • Äldre 29 Oct 11:57
    #39
    cloudberry79 skrev 2011-10-24 17:36:58 följande:
    Jag brukar göra en snabb minicheesecake i glas:

    (4-5 portioner)
    Smula några pepparkakor och digestivekex, ca 4-5 av varje (tips, lägg kakorna i en påse, banka med kaveln till lagom storlek) Man kan byta till andra krispiga småkakor, tex havrekakor eller varför inte chokladflarn?
    Vispa ett litet paket vispgrädde ganska hårt, blanda ner en förpackning (200g) naturell philadelphia och ½ dl strösocker (kan skippas om man vill)
    Mixa halvfrusna hallon eller jordgubbar till en pure med små bitar i. Söta efter behag med socker.

    Lägg kexsmulet i botten av glasen, fördela ost/grädde-blandningen i varje glas, toppa med bärsåsen.

    Går det att ätas direkt eller ska det stå i kylen ett tag?

    Jag ska testa detta recept idag :) 
  • Äldre 29 Oct 16:35
    #40

    Jag vet något som var så himla gott som jag gjorde en midsommar.

    Jordgubbar/hallon
    vaniljkesella
    passionsfrukt

    Man lägger jordgubbar eller hallon i botten av ett glas. Sedan lite Vaniljkesella över. Varva så många gånger det får plats i glaset.
    Skrapa ur passionsfrukten  och lägg överst på toppen. 

    In i kylskåpet en stund.

    SUPERGOTT Tungan ute 


    ♥♥Niklas 000519, Hampus 070316, Filip 080715& Emmie 100604♥♥
  • Äldre 29 Oct 16:54
    #41

    jag har dem redo i kylen nu! Jag gjorde mörk chokladmousse och vit chokladmousse. Just nu marineras björnbär i lite svartvinbärslikör, som sedan ska värmas upp och läggas ovanpå vid servering. Jag visar bild sedan. Älskar våra ärvda kristallglas :)

  • Äldre 30 Oct 17:29
    #42
Svar på tråden Din favorit bland efterrätter som serveras i små glas