• OnlyZ

Noll tolerans!

TheCoopers skrev 2011-10-25 12:46:43 följande:
    hahaha
  • OnlyZ

Det kaaan förekomma en liten liiiiten drake här och där nån gång, men njaa, jag är inte riktigt den sorten. 
    Jag är väll lite av den "tråkiga" mamman, inte så mycket fantasi, blir mer spel och måla saker tillsammans och spela fotboll (med en riktig fotboll!)  osv

• OnlyZ
    Gunnell skrev 2011-10-25 12:53:36 följande:
    Jadu, vad ger dig rätten att bända upp munnen på ditt barn? Jag skriver utifrån vad du själv har skrivit. Vad är det du inte förstår? Jag kan inte ens föreställa mig att jag och mitt barns pappa skulle hålla fast vår son, bända upp munnen och borsta hans tänder. Han kan omöjligen greppa att vi "gör det för hans eget bästa". 

Det finns humana sätt att lära barn att man ska borsta tänderna, det gäller bara att föräldrarna har ork och tålamod att hitta en vettig lösning. 

Så det så. 

Jo, saken va just den att det va inte riktigt så det hade gått till, inga bendningar hade skett. 
    Ibland ser jag saker som inte har hänt, för att jag tror mig komma ihåg det på det sättet. Låter konstigt kanske men så va det.

Men även om det hade varit så det hade gått till så kan inte du utifrån det kalla mig dom elaka sakerna du kallade mig.  
  • OnlyZ
    Rockan skrev 2011-10-25 12:55:00 följande:
    Fast återigen, är det någon som förespråkat det? Det jag menar är att alla inte tycker samma saker är viktiga att hålla fast vid.
    Jo så här skrev någon och det va på det inlägget jag svarade.

"Ibland finns kanske inte tiden att vara så pedagogisk men då är frågan om det inte är bättre att låta tandborstningen vara den morgonen än att "tvångstborsta" gaddarna."

• OnlyZ
    Modesty Blaise skrev 2011-10-25 13:00:21 följande:
    Då verkar du ju ha någon sorts fantasi i alla fall då. Bara det att den tycks arbeta åt ett ... lite mer egendomligt håll. Tyst
    Haha ja vi alla är ju olika och kämpar med våra egna hjärnspöken..
  • OnlyZ
    Rockan skrev 2011-10-25 13:11:15 följande:
    Då tycker kanske den personen att tandborstningen inte är så viktig just den dagen.

Samma person kanske aldrig skulle kompromissa med något som du inte tycker är så viktigt.
    Jo men poängen jag vill få fram är, att om man en gång har valt att tex tandborstning ska vara en sådan sak som barnen måste göra varje dag, och det är en sak som barnen inte alls tycker om, då tror jag inte att det är ok att bara ena dagen tycka att det är mindre viktigt för då lär sig barnet det och tror att det va för att det va gråt och skrik som gjorde att h*n fick som h*n ville. Och då kommer barnet att fortsätta att bete sig på det sätter för det har tidigare gett barnet det resultat barnet eftersträvat. Så tror jag!
  • OnlyZ
    Modesty Blaise skrev 2011-10-25 13:20:19 följande:
    Det tog fem minuter extra att prata om varje tand. Det tog inte fem minuter per tand. 

Om jag var otydlig i mitt sätt att skriva men nu har förtydligat mig i inte mindre än två inlägg så kanske du kan ta mig på orden? Det är verkligen tur för dig att jag har långt tålamod, hade jag agerat i enlighet med vad en del av skribenterna i den här tråden rekommenderar hade jag vid det här laget lekt med tanken på att silvertejpa dina fingrar bakom ryggen på dig.  
    Hihihi :-P
  • OnlyZ

När min son va liten och inte ville smaka på maten så satt vi runt bordet tills han gjorde det. Förklarade om och om igen att han behöver bara smaka och om han inte tycker att det är gott så är det ju en annan sak, men smaka är något man alltid ska göra, man kan inte välja att inte äta maten bara för att den inte passar för tillfället. Ingen människa, vuxen som barn, kan hela tiden äta det man är sugen på. 

• OnlyZ
    Linda b1986 skrev 2011-10-26 09:05:58 följande:
    Appropå slänga. En gång när jag hämtade saga på dagis hade hon fått två leksaker av påskharen. Vi sitter på bussen och hon är kinkig(2år). Vill springa runt och sitta på alla platser. Till slut tvingar Jag henne sitta i mitt knä. Hon tar då leksakerna och kastar, jag tar upp, hon kastar. Till slut blir jag sur och säger kastar du en gång till så Kastar jag den i soptunnan dör du vill uppenbarligen inte ha den. Hon kastar och den träffar en dam i huvudet.
    Går av bussen och går raka vägen vill soptunnan. Har ALDRIG känt mig som en så dålig mamma. Hon var helt otröstlig och panikgrät och skrek dumma mamma.
    Slutade med att jag också grät och sen gick vi in till Åhléns och hon fick välja ny leksan och jag fick säga förlåt hela den veckan, mamma gjorde fel, hon Blev arg men man slänger inte andras saker.

Får fortf ångest när jag tänker på det. Idag hade jag stoppat ner leksakerna i min väska och gett tillbaks när hon lugnat ner sig.
    Jag kan förstå att man i stundens hetta blir så där arg, det är inte lätt, för det bästa hade varit att du bara la undan dom på en gång, men eftersom du slängde dom, kan du verkligen inte gå och köpa nya sen! Vad ger det henne för intryck. I sånna fall måste man stå på sig för dom valen man gör, därför är det viktigt att man "väljer rätt fight" som man säger..
  • OnlyZ
    Rockan skrev 2011-10-26 12:22:50 följande:
    Just mat är en sån konflikt som jag aldrig skulle ta eftersom jag inte tror man tjänar på det i längden. Uppmuntra att smaka, absolut, men jag skulle inte tjata eller vänta ut ett barn som inte vill (lika lite skulle jag ställa mig och laga ny, speciell mat till barnet).
    Ok, i vårat fall så tror jag att det har funkat bra. Min kille äter allt och det finns vissa saker som han inte tycker om, tex brysselkål, men som vi alla människor vet så förändras smakerna och dessutom kan det smaka olika pga hur det är tillagat, så en gång vi åt brysselkål så smakade han och så tyckte han om det, men inte gången efter, då behövde han inte äta upp.

• OnlyZ
    Rockan skrev 2011-10-26 12:29:11 följande:
    Eller så lär sig barnet att ibland kan alla göra fel och då är det bra att säga förlåt. Låter du aldrig ditt/dina barn veta att du gjort fel?

Det är inte svart och vitt.
    Självklart gör jag massor av fel! Men om JAG hade hamnat i den där situationen hade jag absolut inte gått och köpt ny leksak. Jag hade förmodligen mått dåligt över mitt förhastade beslut att slänga leksaken, men jag tror att jag gör mer skada om jag köper en ny leksak än att få dåligt samvete. Det är vad JAG tror är bäst.. Sen så tycker ju andra helt olika. 
  • OnlyZ
    Petronella01 skrev 2011-10-26 13:18:26 följande:
    Om det är ätstörningar du vill ge ditt barn tror jag du är inne på rätt spår.

Förresten, en fråga: du säger att ingen hela tiden kan äta det den är sugen på. Det är ärligt talat ledstjärnan i min matlagning, att jag är sugen på det jag tillagar (och eftersom min son är 7 så har han något att säga till om när det gäller vad vi äter). Och NU till den faktiska frågan: menar du på fullt allvar att du ställer dig och lagar till något som varken du eller någon annan vill ha, bara för att man inte kan äta vad man är sugen på?
    Haha.. Det tror jag verkligen inte, han är mycket duktigt med maten och äter duktigt upp det han orkar, har aldrig varit några "fisk-är-inte-gott" fjomperier eller så där. 

Men är du helt seriös i din fråga? Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv ha råd att alltid äta det jag är sugen på! Har du det? Så självklart ställer jag mig och lagar mat ibland som ingen är super sugen på bara för att dryga ut i kassan.  
  • OnlyZ
    Petronella01 skrev 2011-10-26 13:20:47 följande:
    Har du som förälder alltid per automatik rätt? Oss emellan kan vi ju konstatera att det har du inte. Det har inte jag heller, och att kunna erkänna även inför barnen att man har fel är en styrka, inget annat
    Som jag sa i ett tidigare inlägg så har jag ofta fel. 
    Speciellt nu när jag e gravid får jag gå o säga förlåt till min son flera ggr i veckan för att jag är så förvirrad osv.. 
  • OnlyZ
    ominte skrev 2011-10-26 13:29:20 följande:
    Ja, än så länge och framför dig, ja. Men vad händer när han blir större och kan käfta emot? Ska ni då sätta fast honom i stolen med kedjor och tvinga honom att äta upp?

Jag menar att om man grundlägger goda förutsättningar genom respekt och ICKE tvång så får man barn som känner tillit till sina föräldrar och till sin egna förmåga att avgöra vad som känns bäst. Inte göra det som andra (läs föräldrarna) vill och kräver.
    Vi har aldrig tvingat honom att äta upp mat, e han mätt så e han mätt.. Är det mat som han inte tycker om behöver han häller inte äta. Det är helt upp till honom. Det ända jag vill är att han ska SMAKA på maten. Jag tvingar inte i han maten om han då inte tycker om den.. 
  • OnlyZ
    TheCoopers skrev 2011-10-26 13:33:01 följande:
    Så ni tar inte en tratt och tvingar honom ?
    Bara på somrarna när han ska få i sig vätska =) 
  • OnlyZ
    ominte skrev 2011-10-26 13:36:21 följande:
    Du skrev i det föregående inlggäet att ni SATT runt honom tills han hade smakat. Jag menar att barn kommer in i olika faser där de vill testa, visa sin egna vilja. Tex tonåren. Hur tänker ni göra då om han inte vill smaka/äta?
    Ja vi alla satt kvar vid matbordet och snackade vidare med honom och varandra tills han smakade. För man kan inte tycka att något är äckligt om man inte smakat på det. 
  • OnlyZ
    ominte skrev 2011-10-26 13:50:51 följande:
    Kan man väl? MÅSTE man smaka kohjärta eller gristarm innan man kan säga att man inte vill ha det nånsin mer?
    Men orka överdriva! Mat som vi äter till vardags. Jag lagar inte hjärta och hjärna. Jag lagat god vanlig mat som är värd att smakas på.. Annan mat som kan vara läskig är en helt annan sak. Tex om det e jätte starkt, det behöver han inte smaka på om man inte vill, jag brukar ju inte laga jätte stark mat så men om man e ute och äter eller om jag eller sambon har extra chili på våran mat. Vi va ute och åt wook som hade mini bläckfiskar i och det behövde han inte smaka på för det ser ju lite läskigt ut, men han ville smaka ändå.. Osv
  • OnlyZ
    Petronella01 skrev 2011-10-26 13:52:17 följande:
    Ja, jag är helt seriös. Men jag kanske inte har så dyr smak då.
    Hade jag fått välja skulle jag äta färsk fisk varje dag och fina färska grönsaker. Rejäla köttbitar med hemma slagen beasås osv, har varken råd eller lust att stå och laga sånt.. 
  • OnlyZ
    ominte skrev 2011-10-26 13:57:23 följande:
    Jamen man ska väl vara konsekvent enligt din modell? Ok, ta ett enklare exempel: lever eller kalvsylta.
    Kalvsylta tycker han om.. Lever har ja inte tillagat, men han tycker om leverpastej =P

• OnlyZ

Men nu ska jag bege mig att hämta min son på dagis, till middag blir det rå fisk, sushi, som vi alla älskar! =)  I den här familjen iallafall =) 
    Ha det fin fint!! 

Svar på tråden Noll tolerans!