• lliliot

    dela på tvillingar eller inte?

    hej!

    jag går och grubblar lite på det här med att dela på tvillingar elle inte.

    mina tvillingar som snart är 3år går på en liten förskola med bara en grupp för alla åldrar, har krokarna brevid varandra, lådorna brevid varandra, handukarna brevid varandra och sitter vid samma bord under mat och mellis.
    dom hänger alltid ihop på förskolan och leker mest med varandra. och blir oftast kallad för tvillingarna av både de andra barnen och pedagogerna.
    är ensamstående så det blir aldrig så att jag typ går och handlar med ena eller får någon tid med bara ena eller att dom får göra nått ensamma.

    men har börjat fundera lite på om det kanske är bra för dom att få vara lite ifrån varandra.
    om dom skulle få sitta vid olika bord på dagis kanske eller liknande, att man delar lite på dom. bara i det lilla.

    hur tänker ni som har tvillingar?

    mvh Lilly.

  • Svar på tråden dela på tvillingar eller inte?
  • Goffer

    På våran förskola så sitter killarna inte vid samma bord, har inte krokarna bredvid varandra. Det är endast vid vilan som dom vill och får ligga bredvid varandra.
    Eftersom dom tycker så lika om allting så har personalen börjat dela på dom när det är dags för diverse aktiviteter.
    Du kan nog be personalen att dela på dom så mycket som det går.

  • Toddes mamma

    Tycker du ska fråga om de inte kan få vara i olika grupper, om ni nu har det på er förskola. Så de får vara lite individuella ibland, kanske sitta vid olika matbord..

  • Anette m 2st 01

    Dela på dom. Bara för att barnen är tvillingar sitter dom inte ihop och måste vara med varandra hela tiden. Vi sa ifrån på skarpen när folk kallade våra tjejer för "tvillingarna". Dom har varsit namn och ska kallas för det, inte för vad dom är.
    Låt magkänslan styra vad som är rätt eller fel för dina barn Glad

  • Happymom

    Jag har inte egna tvillingar, men har många i släkten. Har bl a hört att det är viktigt för tvillingar att få utveckla individualitet... Personligen tror jag däremot att de har en enorm fördel i att ha trygghet i varandra jämt...

  • Michan

    Jag är en tvilling, och jag och min syster gick på olika avdelningar, det kan ju inte dina göra, men jag uppskattar att jag och min syster delades lite på när vi var små, vi fick chans att hitta egna kompisar och andra tryggheter precis som ett barn som inte är tvilling...

    Att ha krokarna en bit i från, sitta vid andra bord... kanske be personalen att försöka dela lite på dem vid aktiviteter osv... bara nyttigt enligt mig... som själv är tvilling...

  • lliliot

    tacktacktack alla!
    tänker att det är bra o skilja på dom i det lilla. som att inte ha exakt allt brevid varandra.
    ska prata med dagis imorgon. ska bli intressant och höra vad dom tänker. :)

    och härligt att få höra av en tvilling också!

  • Anna i Hult

    Det klart de ska dela på dem så mycket det går, de sitter väl inte ihop? Våra tvillingar är delade på olika avdelningar sedan de var tre år, de träffas så mycket ändå.

  • tessan0402

    mina tvillingkillar är inte lika varandra utseendemässigt å rätt olika intressen. de har krokarna bredvid varandra, men sitter vid olika bord och är även i olika grupper vid gruppdagar tre dagar i veckan. de fyller tre i vinter å kompisarna på förskolan ser skillnad på dem. jag har 4 barn och det är svårt att dela på dem hemma, eftersom en tar de stora och en de små.. dela på dem tycker jag! som sagt, de umgås så mycket ändå:)

  • mandelblomma

    personligen skulle jag aldrig dela på mina enäggstvillingar så att de gick på varsin avdelning på dagis, eller sen i varsin klass i skolan. Men precis som du föreslår så i det lilla; varsitt bord att äta vid, varsin liten grupp på samma avdelning när de delar på den stora gruppen.
    De vilar bredvid varandra, men det tycker jag absolut de kan få göra.
    Men bitvis i det lilla, absolut

  • LottaRos

    På förskolan hade mina pojkar inte krok bredvid varandra, satt vid samma bord endast om de var så lite barn att alla satt vid samma bord och var aldrig i samma grupp när de delade upp barnen. Men att gå på samma avdelning var självklart för mig, för att ha tryggheten av varandra. när jag kom och hämtade dem var de sällan ens i samma rum eller på samma del av gården, men de visste ändå att den andra alltid fanns där.

    Även nu i skolan går de i samma klass, och nu hänger de bredvid varandra, men de sitter vid olika bord och är i olika grupper så under skoltid är de bara tillsammans på gymnastiken och samlingen. På fritids är de precis som på förskolan sällan på samma ställe när jag kommer och hämtar dem.  

    Att de är i olika grupper har ju också gjort att de får bli kallade för sitt eget namn, personal och barn vet ju att det är Axel som är i den gruppen och Emil i den gruppen, men är de tillsammans kan de flesta inte se skillnad på dem alltid.

    Prata med personalen, de får allt se till att dela på dem lite mer!  

  • nillisen

    Skulle säga att det beror på hur dina barn är. Vi bestämde oss redan från början att lägga mycket kraft och energi på att uppfostra tjejerna till 2 individer och det har vi lyckats med. De går i samma klass men har helt olika kompisar och är verkligen helt olika personer. Deras realtion är nära men mer som syskon, de sitter inte ihop. De tycker inte lika om samma saker och leker inte med samma leksaker. De har fördelarna (tryggheten) med tvillingskapet men inte nackdelarna(risken för symbios). Med anledning av detta har vi inte sett något behov av att dela på dem.

  • Mammassaga

    Jag har sedan mina killar var ganska små (idag är dom 3 år) sagt att jag ska dela på dom i framtiden för att de inte bara ska vara med varandra. För ett år sedan försökte deras dåvarande dagis med detta vilket resulterade i två väldigt ledsna pojkar som i princip aldrig var glada. Dom hade så stark separationsångest.

    Vi har försökt lite smått flera gånger efter det med samma resultat vilket nu har lett till att jag bestämt att de ska få vara tillsammans så länge de vill. Det mår alltså väldigt psykiskt dåligt om man delar på dem. men nu efter treårsdagen kan dom sätta sig i varsitt rum och leka. Dom kan även involvera andra barn i sina lekar på dagis osv, så dom gör framsteg själva i sin egna takt.
    Fast samtidigt som dom söker sig en liten aning från varandra så har dom också alltid stenkoll på varandra.

    Jag har pratat en del med andra tvillingföräldrar som säger att det bästa dom kunde göra var att separera deras tvillingar så jag drar helt enkelt slutsatsen att det är väldigt väldigt olika från person till person.
    Men jag tror att det är bäst att läsa av sina barn hur dom är och vad dom vill.

  • Kusinen från landet

    Vi har också ett litet dagis där det inte går att välja olika grupper. På detta dagis har de varit jättebra på att se våra tvillingar som individer. I början satt de bredvid varandra och lekte tillsammans osv men personalen har jobbat med detta steg för steg och nu sitter de vid olika bord och leker mycket med andra barn också. Personalen var otroligt lyhörda för hur barnen reagerade i början och tog små små steg. Vi pratade mycket om detta under inskolningen och vi uppmuntrade personalen till att dela om det gick.

    Men jag tror också att det är mycket individuellt och att man får känna av vad barnen mår bra av.

    Mitt tips: prata med pedagogerna!

Svar på tråden dela på tvillingar eller inte?