• maybe2501

    Inköpslista till barn nr2 ?

    Jag väntar mitt andra barn i mars och har börjat fundera över vad man behöver köpa den här gången. Har en tvåårig dotter och har redan barnvagn, spjälsäng, babysitter, bilbarnstol etc dvs de stora grejorna. Vad gäller kläder så är det antagligen en pojke denna gång enl bm så vi kommer ju behöva lite neutrala kläder, men hur mkt köper man egentligen? Hur många ombyten av strl 50-56 behövs liksom? Räknar med att få mkt av strl 62 från släkt och vänner, så handlar ej det innan. Och vad annat behöver man? Känns som om jag glömt hälften... Med nr 1 var det så lätt för då var det bara att köpa precis allt haha, nu är man ju lite mer restriktiv och vet att allt inte behövs. Och vad behöver man köpa till sig själv till bb (ska snittas) etc. Tar tacksamt emot alla tips kring det här, känns tungt att börja en inköpslista helt från noll själv.

    Ps. man vill ju dessutom shoppa lite, så tar gärna emot förslag på onödiga grejor med.

  • Svar på tråden Inköpslista till barn nr2 ?
  • gravid 2010 tack

    hmm satt igår o skulle skriva ner en inköps lista...men kom inte på ett skit..haha

                             har en son på 4år..o har inte kvar så mycket efter honom,,men ändå står det still i huvudet

                               vet dock det blir en tjej denna gång,,fick veta igår...så lite lättare nu

                           en bugaboo camelion o en bugaboo bee blir det absolut...men sen står det still

  • maybe2501

    Jag har hittills kommit till ståbräda till vagnen och lite kläder till bb och första veckorna...måste ju vara mer man behöver köpa...

  • watership down

    jag har en son som kommer att vara nästan 1,5 år när syskonet kommer ut (BF igår). Det jag handlat till bebisen är tre olika overaller begagnat (en tunn fleece strl 50, en POP fleece m bomullsfoder i strl 56 och en friends från Coop vinteroverall i strl 62), vår son kom ju den varma årstiden så inget sånt hade vi till honom. sen har jag köpt en windfleecemössa hjälmmodell från POP för den hade sonen i vintras o den var jättebra tycker jag.

    sen köpte vi uppblåsbar skötbädd på IKEA och så en skallra där till bebisen så den åtminstone får en ny leksak :) köpt amningsnappar och en ny flasknapp oxå till vår gamla NUK-flaska. sen har jag köpt lite plagg på loppisar o klädbytardagar som jag egentligen inte behövt men kul att shoppa när man hittar något sött.

    vi har sjukt mycket kläder sen innan :) fått nya saker/kläder, ärvt gamla saker/kläder shoppat mycket på reor, tradera mm. måste försöka sälja av en del efter denna ungen och bara spara det jag verkligen vill ha kvar.

    det som vi behöver skaffa är syskonvagn och sen några fler bröstvärmare och amningsinlägg till mig samt kanske några ullkläder till bebisen.

  • sarsparis

    En ny filt till bebisen köpte vi, sen fick vi köpa en ny skötbädd och skötbord och lite kläder. typ 3 uppsättningar, en i 50 och två i 56.  vi visste inte vad det skulle bli så jag köpte inte så mycket, hade ju ändå kläder från sonen.  Sen köpte vi även en snuttefilt och en vagnleksak och några nya saker att hänga i babygymmet.

    Ang storlekar så är det som alltid jättesvårt. kan säga att min dotter aldrig någonsin kunde ha strl 50, hon kunde knappt ha de bodysar jag köpte i 56, hon var 55 lång och vägde 4.3 kg när hon föddes, så jag är rätt glad att vi inte köpte så mycket, det gör vi däremot nu istället Skrattande

  • watership down

    jo jag kom på lite till :D ska ta o köpa en gallerfilt till bebisen och så ett nytt lammskinn :)

    min son kunde heller aldrig ha strl 50. han var 4,8 kg och 56 cm. denna bebis var beräknad till 4,2 för en vecka sen och den känns lång så det blir nog 56 direkt nu med.

    sen kom jag på att förutom tokmycket kläder av det mesta har vi bara tre pyjamasar och med tanke på att man kanske inte hinner tvätta lika ofta denna gång så behöver vi ett par stycken till minst. fast det tänkte jag inte köpa utan hoppas på att få av mamma, svärmor mm. om de frågar vad bebisen vill ha ska vi säga pyjamasar :)

  • maybe2501

    Ja ngn filt hade jag väl med tänkt. Och storlek på kläder hm, dottern kunde ha storlek 50 i flera veckor, men vågar inte köpa mer än ett set kläder i den storleken ändå och kanske två tre 56, för man vet ju inte hur stor hon blir, då min sambo är väldigt lång. Ska även sy en sparkdräkt i strl 62 (mest för att ha ett babyprojekt). Sängkläder har jag oxå tänkt på, men de brukar ju ändå inte ha riktigt täcke och kudde förrän efter ganska lång tid.

    Till mig själv behöver jag iaf ett eller två par sköna mjuka byxor, typ jazz- eller träningsbyxor att ha på bb och i början hemma, i storlek M så att de passar då jag bara har i S och XS. Ngn amningsbehå hade jag oxå kunnat tänka mig, men har redan några och de snygga är ju så dyra.

  • saltflingan

    Vi har 16 månader mellan våra grabbar och jag köpte några extra filtar, kuddar och täcken samt en syskonvagn. Annars hade vi allt sen innan. Vi fick köpa en bilstol också eftersom vi lånat till ettan men de vi lånat av skulle också ha barn nu. Hmm en till spjälsäng köpte vi förstås också. Och lite nya kläder eftersom det saknades lite kortärmat i rätt storlek i somras plus att jag köpte hyfsat många omlottröjor eftersom lillebror kräks som en besatt.

  • people always leave

    har ett sommarnbarn och väntar nu ett marsbarn.

    det vi köpt hittills är:
    - pjamas 2st
    - långärma body 2-3st
    - vantar

    det som kvarstår att köpa är:
    - overall, mössa
    - nappar, flaskor
    - babysitter (hade ingen till ettan)
    - syskonvagn eller syskonsitts till nuvarande vagn (lutar mot en syskonvagn, tror jag)
    - påslakan (behövs egentligen inte men vill ha något nytt, hehe)
    - "lekmatta" från ikea (tiden går fort, plötsligt vänder dom sig och börjar utforska)
    - uppdatera "apotekslådan", tex salva för röd rumpa, tops osv.
    -  lite mer kläder
    - lite smått och gott, både onödigt och nödvändigt Flört            

    det är vad jag kommer på just nu..

  • Viggo och pyrets mamma

    Här hoppar jag in! Jag har sån tur att nr 2 kommer 4 år och 1 mnd efter ettan, så årstiden blir ju densamma som förra gången.  Känner också att det står helt still i huvudet, men detta är vad som slagit mig att vi kommer behöva.

    - liggdel till vagnen (har sålt den vagnen vi hade som liggvagn till sonen)
    - tjockare filt/dyna att lägga på golvet
    - skötbord till badkaret med skötbädd (har gjort oss av med skötbordet vi hade till sonen)
    - ammningsbh med inlägg till mig (både för värme och mot läckage)
    - mjuka goa kläder att ha på BB och första tiden hemma
    - några uppsättningar kläder i strl 50
    - salvor och annat som kan behövas till lilla rumpan
    - blöjor
    - ett paket ersättning (psykologiskt viktigt för mig att ha hemma då ammningen inte funkade för mig förra gången)
    - några nappar
    - ammningsnapp (fy vad bröstvårtorna var såriga förra gången)

    Det är väl ungefär det, bärsjal, babysitter, säng, filtar, babyskydd m.m har vi sen tidigare. 


    -Mammas älskling 080425-
  • Kevinsmamma09

    Vi väntar nr 2 i februari, 1:an är född i oktober så overall och så har vi! Barnvagnen har vi kvar!

    Det vi ska köpa:


    Ståbräda till vagnen "nalle som hänger i vagnen" ( som bebisen kan titta på) vet inte vad det kalas Glad Filt (vill att tvåan ska få ha en egen "första filt") Bärsjal (har hört så bra om det så vill testa) nappar amningsnapp (gud vad det gjorde ont förra gången) Ersättning (fick inte igång amningen förra gången så känns tryggt att ha hemma fall i fall) blöjor salva
    Har köpt 1 pyjamas och 2 body i strl 50 att ha på bb och som första plagg. Har sparat sonens första tycker det är lite kul/speciellt att ha något som bara den har första gången!  Lite i strl 56 också (fast att vi har hemma), så svårt att hålla sig Glad
     
  • Cillizan

    Vi väntar nr 2 i April och 1:an är också född i April så det mesta han vi ju sen innan :) 

    Ska ta reda på vilket kön det blir men om det blir en tös till så har vi mängder i klädväg iaf! Blir det en grabb så köper vi nog lite nya kläder då det var mycket rosa till dottern... kommer nog köpa 50 och uppåt, dottern hade 44 när hon kom men det känns onödigt att köpa så små kläder innan man vet att detta också blir en liten bebis. Kan ju lika gärna vara en bebis på dryga 4 som tittar ut!

    Syskonvagn ska vi köpa, blir troligtvis en city select, vilken har ni andra tänkt (de som ska ha syskonvagn) 
    En vagga till nedervåningen har vi köpt, kommer ha spjälsängen på övervåningen.
     
    Sen blir det säkert lite mer, kan inte komma på nåt nu bara. 

  • watership down

    vi ska väl skaffa syskonvagn men har inte bestämt vad ännu. vill helst hitta begagnad...

    har allt känns det som men skulle vilja ha nån plats att sova på undervåningen, säkrat från sonen 1,5 år. blir inte lätt. sonen sov i vagnen på dagarna men då stod den i vardagsrummet på parketten, där vill man nog inte ha den nu när det är blötare ute :)

  • moggleif

    Väntar tvåan i januari, den första är då 20 månader. Har fixat det nya rummet, färg och lite bokhyllor. Kläder, bärdon och bilbarnstol finns redan. Vet inte kön men det är ju samma form på barnen oavsett kön de första tio åren.

    Saknar en personlig snuttefilt till tvåan, har bestämt vilken men inte köpt än. Vad mer har man glömt? 

  • maybe2501

    Ska försöka få till en lista de närmaste dagarna, tror jag har ngn från förra gången ngnstans att utgå ifrån... Men hittills har jag köpt en bärsjal (Tri-cotti), en filt, två par byxor strl 56, 2 tröjor strl 56, 2 body strl 56, 1 par strumpor 10/12., en minimobil som kan hängas i vagnen.

  • moggleif

    Syskonvagn är i vårt fall helt onödigt då vi satsar på att bära åtminstone ena barnet och låta den äldre (20 månader skillnad) gå och ibland kanske sulky eller ryggbärande.

    Sulkyn vi har kan den ena eller andra åka då vi även har liggdel till den. 

Svar på tråden Inköpslista till barn nr2 ?