Inlägg från: En liten |Visa alla inlägg
  • En liten

Juli bebis 2012

Hej
    Jag har följt er ett tag på avstånd. Vi ska få tjej nummer 2 den 11 Juli. Vi bor i utlandet så jag har inte samma sjukvårdssystem som er, men jag hänger gärna med er fram till sommaren om jag får.

Vi mår bra, men stundtals tycker jag att det börjar bli tungt.

• En liten

Jag har "vetat" båda gångerna att det var en tjej innan doktorn sagt något. Men jag tror att det är 50/50. Vi har tre pojk namn som hänger med från förra gången men inget flicknamn  till den här gången, men vi ska nog komma på något.
    Här måste man skriva på ett papper med barnets officiella namn direkt efter förlossningen, så det gäller att bestämma sig innan...

Jag kände av liten som bökade runt för första gången imorse. Jag har nog gjort det innan också men nu var jag säker.

• En liten

Jag måste skaffa mig mamma byxor och en kjol eller två att ha på jobbet. Ni som har provat H & M  tycker ni att de har varit bra?

Förra gången köpte jag ett annat märke och efter någon månad var de så säckiga och utan form. I slutet lossnade stretch kanten från byxan men då det var i slutet orkade jag inte köpa nya utan istället valde jag att dölja hålen med stora tröjor.

Hur gör ni som har "dress code" på jobbet? Vart hittar ni skjortor och blusar?

Vi kan ha vad vi vill på jobbet men det ska vara strikt så jag behöver inte ha kostym eller dräckt.

• En liten

Hej
    Tack för tippset om kläder. Det var mycket fint på nätbutiken ni tippsade om, men jag har inte beställt något ännu. Jag åkte till HM i lördags morse och köpte mig ett par jeans och tre skjortor samt massor av strumpbyxor och leggings. Nu måste jag bara hitta en kjol eller så beställer jag en klänning. Kommer undan lite den här veckan med kläderna då vi har årets "snövecka" och allting är blockerat för vi har 5-10 cm snö...

Vi kommer ha samma vagn som förra gången, en MaxiCosi Mura 3, den funkade toppen här nere. Vi hade liggdelen i rosa och sitt delen i grå så det funkar med lilla systern också.

Det var skönt att höra att det är fler än jag som lever på citroner och kapris. Jag trodde jag var ensam. Förra graviditeten åt jag en burk cornichons per dag... jodå jag blev idiot förklarad av min man.... :D

Ha en bra dag allihopa.

• En liten
    Trolla75 skrev 2012-02-06 13:52:36 följande:
    Woogie- Inte haft inskrivning än? oj, vad sent är min tanke! Men kan du inte ringa och be om en tid nu i veckan?

Vid min inskrivning i december togs ett prov på min järndepå (kommer inte ihåg vad det hette) men BM sa att hon skulle höra av sig om det var låga värden, men har inte hört något från henne...

Jag äter ACO Gravid 2 tabl. om dagen
    Äter ju också LCHF så jag får i mig mycket broccoli och rött kött så jag tror och hoppas att mitt järnvärde är bra.
    Järnvärdet kan ha ändrats sedan dess. Kan du inte få ta ett blodprov och kolla värderna igen på en hälsocentral?

En annan fråga angående rött kött. Jag älskar rött kött men har fått stränga order att inte äta det nu när jag är gravid av min doktor.
    Är reglerna annorlunda i Sverige eller äter du bara kött som varit fryst?
  • En liten

Usch vad hemskt med missfall och annat. Jobbigt att gå och oroa sig. Men vi är fortfarande i första halvan de flesta av oss och alla kan inte känna bebisen så jätte mycket.

Apropå köttet så har jag också fått sagt att jag ska äta mycket men då jag tycker välstekt är fruktansvärt sätt att behandla och servera kött på så undviker jag det.
    Jag hade hoppats på att rött kött var ok i Sverige så jag kunde börja äta det igen! Där jag bor finns det en färsk variant av svensk blodpudding som min dotter gillar så det äter vi en gång i veckan.

Nu kommer pinsamma detaljer men jag måste fråga:
    Jag har ett pinsamt problem, jag kan inte hålla tätt.... Jag är iof väldigt förkyld och hostar mycket just nu men när jag hostar kommer det i trosan.... jag kniper och kniper och kniper men det verkar inte hjälpa. Även om jag precis har varit på toaletten så kommer det i alla fall. Jag kan inte minnas att jag hade liknande förra gången iof hade jag ordentliga flytningar men inte kan jag minnas att det rann så här!

Är det någon annan som har det liknande? Om inte så ska jag ta kontakt med min doktor för att kolla att det inte är något annat fel...

• En liten
    vermilion skrev 2012-02-07 11:58:31 följande:
    Fick svar idag från FVP, allt ser bra ut så nu är jag glad Nu har jag "bara" graviditetsdiabetesen att stressa över..
    Trodde man skulle få reda på könet också men det står inget om det på pappret så jag hade väl fel.
    Grattis till ett bra svar, ja diabetesen är nog inte att leka med.
    Tack även för svaret på mitt lilla problem. Jag antar att det bara är att fortsätta knipa det mesta jag kan.

Till er första gångs föräldrar får jag väll påminna: börja knip nu! 
  • En liten

Min man och jag tittade på Pretty woman igår då den gick på tv. Jag stortjöt - verkligen pinsamt stortjöt de sista 15 minuterna trots att jag kan slutet utantill!

Efteråt var jag svullen och röd i ansiktet och såg mig själv i spegeln, jag såg mer ut som en svullen skrynklig flodhäst än den vältränad pigga tjejen jag var för några månader sedan. Vilken moralchock!
    Min man skrattade och gav mig servetter hela tiden... haha snacka om gravid hormoner på hög nivå.

Jag har förövrigt lagt in ett klagomål hos min arbetsgivare.
    Vi har en privat parkering för 250 personer. Sedan snön och kylan kom så har de inte gjort någonting hos oss. Då vi har snö en vecka var 5e år så har ingen vinterdäck. När snön kom var det runt noll grader, 10 cm snö och så töade det under dagen, och frös till isklumpar när alla körde. Så nu är det isklumpar  och istäcken över hela parkeringsplatsen och inte ett sandkorn. De saltar inte då vi numera har minusgrader och ska ha resten av veckan. Igår ramlade jag så illa - rakt fram och hade inte en chans att ta emot mig, rakt på knä, mage och ansikte.... Inatt har jag haft sammandragningar hela natten... fy vad jag var arg när jag kom in på jobbet i morse.

• En liten

Hej

Vad spännande med alla RUL. Jag hade min datumbestämmande UL undersökning i december för sådana är reglerna här att innan slutet av 4 månaden måste jag meddela alla myndigheter och arbetsgivare annars får jag ingen sjukersättning och föräldrapenning.
    Jag ska på "organ"UL i slutet av februari (det som hos er kallas RUL) för att se att allting är ok.

Idag fick jag brev från min arbetsgivare. Jag är beviljad mamma ledig 3/6-23/9 dvs 16 v med 6 veckor före beräknat datum och 10 veckor efter. Till min stora glädje hade han även skrivet att med läkar intyg har jag rätt at jobba till 2 veckor innan och därmed få 14 veckors mammaledigt efteråt! Så nu tänker jag var lugn och snäll så jag inte ska få komplikationer och måste bli sjukskriven...
    Med lite tur kan jag förlänga med semester fram till jul....

Hur kommer ni göra med all eran mamma ledighet? När måste man diskutera det med arbetsgivaren i Sverige?

Svar på tråden Juli bebis 2012