Inlägg från: SommarDahlia |Visa alla inlägg
  • SommarDahlia

Juli bebis 2012

Nu har vi oxå bestämt namn, i alla fall till 80% säkert. Antingen blir det en Ludvig eller en Iris.

Känns fantastiskt skönt att hälften är gjort men det känns ändå oändligt långt kvart när man har ont eller mår illa. Jag börjar undra om dom som älskar att vara gravida är lite tokiga :)

*** Vilgot 091016 och skrutten BF 120708***
  • SommarDahlia
    momster skrev 2012-02-28 10:06:25 följande:
    SommarDahlia : jag älskade att vara gravid med mitt första barn. Då mådde jag hur bra som helst inge ont eller nå andra saker det ända jag mådde illa av var cigg rök och det skadar ju inte var ju bara att inte vara så nära de som rökte Men sen med barn 2 var de inte lika trevligt då spydde jag hela graviditeten. Denna graviditet har varit en blandning av de båda. Spydde till v 15,16 och nu har jag bara illamående med kräkningar när jag är hungrig.
    Men de som älskar att vara gravida har nog som min första graviditet.
    Jag var lite ironisk i mitt inlägg :) Jag förstår att dom som älskar att va gravida antagligen inte har särskilt komplicerade graviditeter men med mina egna referenser så jag kan inte förstå eftersom jag mått kasst bägge gångerna :)
    För mig blir graviditeten en jobbig transportsträcka för att nå ett fantastiskt mål, helt klart värt det men nu blir det inte fler!
  • SommarDahlia

Här är en till som kan tänka sig att lägga sig under kniven! Dock ingen bröstoperation än iaf. Jag har ganska små bröst som tappat formen en aning men sålänge det inte blir taxöron så duger dom :) Däremot har jag "kärlekshandtag" som inte försvinner hur mkt jag än tränar eller bantar. Lyckades gå ner i vikt för några år sen tills jag nådde lägsta BMI för normalvikt (tror det var 20) och ändå satt det där förbaskade fettet å gjorde en "muffintop" ovanför byxlinningen så den skulle jag vilja göra mig av med sen men som du sa Engla80, när man renoverar hus så går det pengar nog ändå och jag antar att det gynnar hela familjen mer att renovera huset än att renovera kärringen :)

Var hos BM igår. Jag har tydligen en riktig vilding i magen! Vi skulle lyssna på hjärtljud men lillen vägrade ligga still tillräckligt länge för att maskinen skulle hinna räkna slag/min. Sparkade mot dopplern gjorde den oxå... Undra hur det ska gå när h*n är ute :) 

• SommarDahlia

Vi har visat vår 2,5åring bilder på UL och sagt att de e en bebis och att den finns i min mage. Lite överkurs med en otydlig UL-bild :) Sonen sa "nej, ingen bebis heller.... Tåg!" när vi visade bilden men helt plötsligt, dagar senare, så pekar han på bilden å säger bebis och frågar jag vad som finns i mammas mage så säger han bebis sen pekar han på sin egen mage å säger bebis :) Han kommer nog inte förstå förrän bebisen är här men vi försöker förbereda honom lite ändå.  

• SommarDahlia

Här är en till som har hund! Och katt.. Det är verkligen skillnad och även om det kräver mer med hunden så tycker jag att jag får mer tillbaka av henne än av katten. Därmed inte sagt att jag inte gillar vår katt, hon är underbar och superfin men hunden är snäppet bättre i mina ögon :) Det är en helt underbar labbetik, hon är fantastisk med Vilgot och en mycket klok dam :)

lyckade RUL som på löpande band i tråden, Härligt!!

• SommarDahlia

Idag höll jag på att sätta frukostkaffet i halsen. Öppnade tidningen och läste att en kvinna som förlösts med KS på "mitt" sjukhus för en månad sen blivit förlamad i ena benet. Hon hade fått EDA och känslen i benet hade inte kommit tillbaka. Jag som va helt hundra på att jag skulle ha EDA... Nu vettesjutton om jag inte göra det hela au naturel..

Jag förstår ju att annat kan ligga bakom och att egentligen är risken oerhört liten med tanke på hur många EDA som läggs varje år kontra antalet förlamade men ändå... USCH!

• SommarDahlia
    snoffsan08 skrev 2012-03-09 12:19:50 följande:
    HUr många barn haade du sen innan? Tänkte om du hade prövat nåt annat tidigare frlossningar?
    Jag en son på 2,5år. Den förlossningen slutade med spinalbedövning när jag va 10 cm öppen. Innan dess fick jag bara lustgas trots att jag ville ha EDA mkt tidigare så möttes jag bara av kommentaren "Men du är ju så duktig". Jag fick till lustgasen under en enda värk förutom när BM, utan mitt godkännande, skruvade upp den som sörens när jag hade värkar utan stopp. Det resulterade i att jag tappade kontrollen totalt och låg som ett fyllo på ett dansgolv. Jag mår dåligt när jag tänker tillbaka på det och hade lagt upp en hel (kompromissbar) förlossningsplan inför denna förlossningen där EDA skulle sättas in men nu vet jag inte hur jag ska göra.
  • SommarDahlia
    Alemonia skrev 2012-03-09 13:00:35 följande:
    Det låter som en riktigt jobbig förlossning! Jag hoppas verkligen att den som kommer blir en klart bättre upplevelse. Bra att du tänkt igenom hur du vill ha det men tänk igen och låt det ta tid eftersom det är ett tag kvar.

Själv klarade jag min första med kunskaperna från profylaxen samt TENS (redan från hemma och till krystvärkarna kommit igång) samt lustgas mellan ca 8 och 10 cm öppet (det var jag själv som tog bort den).
    Jag hoppas innerligt att jag inte behöver starkare denna gång för min egna förlossningsrädsla handlar mera om bedövningar som inte släpper och att behöva bli snittad än att ha ont.
    Egentligen var förlossningen inte nån fruktansvärd förlossning. Den gick rätt fort och i övrigt minns jag det som en bra upplevelse men just de där bitarna ville jag ändra på till denna gången och va så iställd på hur jag ville ha det och att jag inte skulle låta mig bli överkörd sådär.

Det där men andning är nog inget för mig, har provat en del men precis som med lustgasen så får jag inte till det. TENS kan kanske vara nåt. Tur det är ett tag kvar så jag hinner leta bland alternativen :)
    Att man kan föda utan smärtlindring är jag säker på, jag själv fick ingenting innan jag va typ 8cm öppen och det gick, men jag vill inte föda utan. Framförallt vill jag inte tappa kontrollen, verken pga smärta eller lustgas.
  • SommarDahlia
    snoffsan08 skrev 2012-03-11 18:05:24 följande:
    Är det kombi vagnar ni pratar om?
    Vi köpte våran vagn, sprillans ny och special tillverkad bara för oss i den färgen vi ville ha från Polen (udda märke) och fick den hemkörd till dörren igår. Det kostade oss sammanlagt med åkpåse, skötväska, insektsnät, regnskydd och sån där värmegrej i ull som man sätter på handtaget på vintern att stoppa in händerna i för 3900kr. HUR fin som helst. Tänkte sätta ut en bild på bild tråden lite senare ikväll.
    Nu blev jag jättenyfiken! DU måste absolut lägga ut bild! :)
  • SommarDahlia

Jag hade det så med sonen, att moderkakan låg i vägen för öppningen på UL i v. 19. Den hade flyttat sig när jag gjorde andra ultraljudet i v 32 och jag födde vaginalt utan problem.

Svar på tråden Juli bebis 2012