Alemonia skrev 2012-03-09 13:00:35 följande:
Det låter som en riktigt jobbig förlossning! Jag hoppas verkligen att den som kommer blir en klart bättre upplevelse. Bra att du tänkt igenom hur du vill ha det men tänk igen och låt det ta tid eftersom det är ett tag kvar.
Själv klarade jag min första med kunskaperna från profylaxen samt TENS (redan från hemma och till krystvärkarna kommit igång) samt lustgas mellan ca 8 och 10 cm öppet (det var jag själv som tog bort den).
Jag hoppas innerligt att jag inte behöver starkare denna gång för min egna förlossningsrädsla handlar mera om bedövningar som inte släpper och att behöva bli snittad än att ha ont.
Egentligen var förlossningen inte nån fruktansvärd förlossning. Den gick rätt fort och i övrigt minns jag det som en bra upplevelse men just de där bitarna ville jag ändra på till denna gången och va så iställd på hur jag ville ha det och att jag inte skulle låta mig bli överkörd sådär.
Det där men andning är nog inget för mig, har provat en del men precis som med lustgasen så får jag inte till det. TENS kan kanske vara nåt. Tur det är ett tag kvar så jag hinner leta bland alternativen :)
Att man kan föda utan smärtlindring är jag säker på, jag själv fick ingenting innan jag va typ 8cm öppen och det gick, men jag vill inte föda utan. Framförallt vill jag inte tappa kontrollen, verken pga smärta eller lustgas.