Inlägg från: vädursflicka |Visa alla inlägg
  • vädursflicka

Juli bebis 2012

Hej Jonna, och grattis till pluset!

Jag är i v 5(4+2) idag och jag ringde BM igår. Fick tid nästa tisdag då jag alltså är i v 6(5+2). Vad jag förstår är den första träffen mest för info om alkohol, tobak, motion och matvanor bl.a. Sen får man väl ta upp om man har några funderingar. Men det tas inga prover eller så. Det görs vid själva inskrivningssamtalet kring v 12.

Det "ingår" ett ultraljud som kallas rutinultraljud, detta brukar ske kring v18-19. Vissa gör också ultraljud privat innan detta RUL.

När det gäller mat vet jag inte så mycket så nån annan får gärna svara på det så ja också lär mig lite :)

• vädursflicka

Har en liten fråga, om nån kan svara på :) Man brukar ju säga att missfallsrisken blir lägre efter v12. Menar man då v11+0 (v12) eller v12+0 (v13)???

• vädursflicka

Haha, ja jag har gjort 1 digitalt och 6 testlagret-test, tycker också det är kul att se stegringen....och nu har jag börjat fatta det när alla visar samma sak..! Anser att jag måste ju göra slut på testlagret-testen jag har också, kommer ju förhoppningsvis inte behöva några fler på ett tag...;)

owner, jag ringde i måndags, då var jag i 4+1..så du kan ringa när du vill :) 

• vädursflicka

Ja, som jag räknat nu, borde vara ganska säkert då jag i princip vet ganska exakt när jag blev befruktad..;) så är BF 7 juli :) Haha, ja, vi kanske träffs där i början av juli! :D

Jag fick tid för ett första samtal hos BM nästa tisdag, hon frågade inte ens hur långt gången jag var, haha...så du får nog tid ganska snabbt du också :)

• vädursflicka
    owner skrev 2011-11-02 20:14:39 följande:
    ja det är så spännande! jag kan inte ens fatta att det kunde gå så fort. jag har läst så mkt om att det är normalt med ett halvår innan det lyckas. ja nu ska man ju inte ropa hej än direkt! hur ska man kunna vänta i 9 mån! ;)
    ja, sjukt spännande! Är det första för er också? Tog det sig på första försöket? För oss tog det sig på 5:e försöket, jag slutade äta p-piller i slutet av maj...det tog sig den månad då jag absolut inte trodde att det skulle ta sig, haha! Sjukt hur det kan bli :) men det kanske var det som gjorde det. Men som du säger, HUR  jobbigt kommer det inte bli att vänta i 9 hela månader?? :D
  • vädursflicka
    owner skrev 2011-11-02 20:29:02 följande:
    Ja det är första barnet. Vi försökte förra månaden oxå men då "gjorde" vi det typ 4 dagar innan äl. Lite Shettlesmetoder ifall du läst om det :) Men nu gjorde vi försök både några dagar innan och på själva dagen. Då verkar d som det tog direkt :) Jobbigt att vänta, JA! Jag kunde knappt vänta dom här dagarna så jag kunde ta testet, haha!
    Ja just! Känns extra spännande när det är ens första kan jag tro...:) Då man aldrig varit med om allt förut! Men vad kul att det tog direkt :) Jag var väl ganska inställd på att det kunde ta ett tag, men man var ju så förväntansfull och trodde det skulle ta sig nästan direkt..men sen slappnade jag väl av lite mer, och då tog det sig :D Gick ju hyfsat snabbt ändå..!! Har en kompis som skrämt mig lite genom att berätta att det tog 1 1/2 år för dom innan dom blev gravid med första barnet..! Så 5 månader känns helt okej ^^ Och nu har jag BESTÄMT mig för att fröet stannar kvar! ;)
  • vädursflicka

Ååååh jag är också så, vill bara SKRIIIIKA ut till alla mina nära och kära..! Sambon är lite mer restriktiv...fast tror nog han är lite sugen att berätta också..

För min del känns det helt galet jobbigt, har vetat detta i en hel vecka nu och inte kunnat berätta för nån! Men nästa helg blir det nog att vi berättar för våra föräldrar, samt två nära kompisar....känner att jag måste få prata ur mig lite, mer än till er här på fl :D men det hjälper iaf! Kommer vi i v. 7 när vi berättar isåfall. Om sambon går med på att berätta då....:P

Skulle vilja vänta med att berätta för chefen tills i v. 12-13, men det kommer nog bli att jag berättar för ett par arbetskompisar innan, för dom kommer börja undra då jag var nykter på jobbfesten förra fredan, och dessutom blir det en tjejkväll m några arbetskamrater i slutet på nov och sen julfest på jobbet i början på dec, och dom kommer ändå fatta när jag inte vill dricka nåt...kan inte skylla på att jag inte har ngn skjuts jämt, de kommer genomskåda mig ;) Men får se hur det blir :P MEN iallafall, berättar jag för några av arbetskamraterna känns det som att jag vill berätta för chefen också...så han inte får höra det "bakvägen" på nåt sätt...

• vädursflicka

Laddade hem appen Babybump, har även Babydax och Babygruppens gravidapp sen tidigare....men tycker ingen riktigt fungerar bra!! Babybump och Babydax räknar fel jämfört med FL's graviditetsuträknare.. :S och den känns vara rätt. Någon annan som har problem med apparna? Förutom detta problem är de ju jäkligt bra...

• vädursflicka

Konstigt?? Jag har fyllt i BF som FL räknat ut i Babybump, men den visar 2 dagar fel?? Här på FL står det v 4+5, och det är det som stämmer också, men i Babybump står det 4+7??? Vad gör jag för fel? :P

• vädursflicka

Ella: näe, har rätt inställningar där...:/ hmm, får kolla hur jag ska få det att stämma.  Men gällande folsyra, är det ngn idé att börja äta det nu (v4+5)?? Har för mig att jag läst nånstans att det bl.a. ska minska typ ryggmärgsbråck eller nåt..? Och det hjälper tydligen inte om man redan blivit gravid utan då ska man börja redan en månad innan...Men, som sagt, nån idé att börja käka folsyra nu? Har ju en burk...

Svar på tråden Juli bebis 2012