Inlägg från: chess07 |Visa alla inlägg
  • chess07

Juli bebis 2012

FruSandra i landstinget så får vi semesterdagar de 100 första dagarna vi är hemma men inte för resterande (om ja fattat rätt!) eftersom jag inte tog semester i somras så har jag dem dagarna kvar så i sommar tänker jag ta semester och resten föräldraledigt så börjar ja jobba i sept!

• chess07

Tibell va jobbigt för er med allergin. Hoppas ni får ordning på de nu då.

Arvid ammar kring 06, äter en halv portion gröt med lite kanel i vid 09. Ammar kring 10, sitter numer med

När vi äter lunch 12-13 och får smaka lite olika och ammas efter det. Ammar igen vid 16 och nästan en portion gröt vid 18 och ammas lite vid 19 när han ska sova och sen igen vid 00 ca.

Han blir 6 mån om 1 v.

Jag tänker som så att han får smakisar till lunch som vi ökar på till en portion successivt. Har inte bråttom, vill gärna amma delvis till han är 1 år.

• chess07
    FruSandra skrev 2013-01-14 22:27:42 följande:
    Chess

Ja har hört att kanel är giftigt mot så små? Kan ju såklart ha fel.. Men har för mej att bvc sa att man ska undvika de...

Ellabella, vi skulle kunna gå hos samma bvc :) ja har fått exakt samma råd som du...

Vi fick råtet att Man skulle börja med mat när barnen intressera sig för de för att de inte skulle tappa intresset...

Jo kanel är giftigt i stora mängder och jag läste om de innan ha prova. Han får knappt ett kryddmått om dan så då ska de inte va nån fara. Tror de handlade om matskedar per dag när de är giftigt.. Men ska höra med BVC nästa vecka! :)

Jobbigt med febern...

Som granhkotten skriver så ska man ge alvedonen med trubbiga änden inåt, de kanske du gjorde, för spetsen på det är gjord så att de "sluter om" den i rumpan.

Ett tips till er alla som jag lärt mig via jobbet är att får ni inte ner febern, eller om alvedonen åker ut, ge Ipren istället!

Ipren och Alvedon fungerar jättebra tillsammans om det verkligen behövs!

Det gäller även oss vuxna :)
  • chess07
    HannaVirrpanna skrev 2013-01-15 08:45:48 följande:
    Chess: vi varvar alltid Ipren och Alvedon på vår tvååring då han har feber. Har fått för mig att man inte ska ge bebisar Ipren, då man inte ska äta det under graviditeten osv. Stämmer det eller har jag fått det om bakfoten?

En sak som alltid funkade då sonen var bevis och hade hög feber var att han fick bada i ljummet vatten och självtorka. Sen så fick han bara sova i blöja och ha max ett tunt lakan på sig. Han kräks alltid vid hög feber så det har alltid varit viktigt att få ner den snabbt. Senast kräktes han från torsdagsnatt till lördag... Så drygt då han kräks på alla ställen som är dryga att torka från. Sängen, mattan, soffan, golvet så det skvätter överallt. Huvva!
    Nej det är inte bra att ge ofta men dem gångerna dem har feber så är det inte farligt. Vi ger ipren till små spädbarn med hög feber (det ska man inte göra hemma dock). Men Ipren är från 6 mån enligt förpackningarna :)

Usch vad jobbigt att han blir så av febern! Aldrig roligt när dem små är sjuka...

De där med BLW låter väldigt intressant tycker jag! Det måste vi prova!
  • chess07

Här kommer en uppdatering för er som är nyfikna på hur de går med nätterna och "tassmetoden"

Vi började onsd förra veckan.

Första kvällen tog det ca 15 min innan han kom till ro och den natten åt han vid 00 och vaknade därefter 02, 04 och vid 05 fick han äta igen.

Han protesterar fortfarande vid läggning men max 10min!

Igårnatt åt han vid 00.20, vaknade till vid 02.30 då la ja handen på han och han tystna direkt! Sen vakna han inte förrän 06.10 och då fick han äta!

Igårkväll var vi borta så han somna i sin säng vid 22.45, vaknade 03.30 och fick äta och sov sen till 7.30!

Det är underbart att ha gått från att vakna nästan 1 gång i h till att faktiskt ha fått sova 4 h i sträck ! Jag känner mig utvilad jämfört med innan!

Nu kan det bara bli bättre eftersom han ändrat sig så snabbt!

• chess07
    juliaannaeva skrev 2013-01-15 16:47:16 följande:
    Hur fungerar tass metoden?

Man visar barnet att man finns där genom att lägga handen på, stryka lugnt om de inte lugnar sig och skriker dem hysteriskt tar man upp och lugnar.

Dock ska man ta bort handen innan barnet då tanken är att dem ska lära sig att somna själva!

Du kan läsa mer i den här tråden

www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
  • chess07
    juliaannaeva skrev 2013-01-15 16:47:16 följande:
    Hur fungerar tass metoden?

Man visar barnet att man finns där genom att lägga handen på, stryka lugnt om de inte lugnar sig och skriker dem hysteriskt tar man upp och lugnar.

Dock ska man ta bort handen innan barnet då tanken är att dem ska lära sig att somna själva!

Du kan läsa mer i den här tråden

www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
  • chess07
    Sladdis skrev 2013-01-15 19:31:55 följande:
    Ikväll har vi suttit på akuten i onödan. när vi satt och åt såg jag att Matteo hade ett rött märke på kinden stort som en enkrona. Tänkte att han kanske slagit sig med en leksak. När vi ätit upp hade märket växt till att täcka hela kinden och det var alldeles varmt. Nästa gång jag tittade var han lika röd om örat. Då åkte vi in. Sköterskan som tog emot tyckte också att vi skulle få det kollat av en läkare. När vi suttit i väntrummet ca en timme kunde man se hur det försvann. Sköterskan ville kolla syresättningen ändå men sen fick vi gå. Kände mig värre än en hispig förstagångsmamma. Haha.

Va skönt att det var i onödan så de inte var något! :)

Tråkigt att sitta där å vänta bara!
  • chess07

Tibell vår lilleman varken kryper eller ålar. Han kan dock sitta själv sen 1 månad tillbaka vilket är skönt för han kan sitta länge och vara nöjd och leka själv!

Han kan gärna vänta med att börja krypa länge för min del ;)

Jag stannar gärna kvar här ist för fb :)

• chess07
    Libe skrev 2013-01-16 10:07:50 följande:
    Mollie kryper eller ålar inte, hon sitter men är lite läskig för kommer hon på att hon vill ha ngt en bit bort så rasar hon ju åt sidorna. Tur att hon sitter mjukt. Hon hatar att ligga på mage och vänder sig från mage till rygg, så fort man lägger henne på mage vänder hon sig. Det ändras väl så småningom.

Provade att ge henne en avokadostav och en leverpastejsstav. Nöjdare tjej får man leta efter när hon fick göra själv :)

Sjukt vad fort tiden går nu, hon vaknar och kan helt plötsligt ett nytt ljud. Vaknar att hon ligger och tjuter nöjt och låter papapapapapapapa! Hur klarade man sig utan den hör lilla glädjespridaren?

Dom är underbara dem små liven!

Det är så häftigt att se allt nytt dem lär sig och vad glada dem blir!

Idag vaknade vi och Arvid började klappa händer! Haha gosing !
Svar på tråden Juli bebis 2012