• Äldre 28 Oct 12:18
    1493 visningar
    6 svar
    6
    1493

    Gravid och flygresa?

    Jag har efter lång tids kämpande och många IVF försök äntligen lyckats bli gravid.


    Är nu såklart väldigt orolig att någonting ska gå snett, så min fråga är:


    Är det någon som vet om det innebär några risker att flyga (ca 6 timmar enkel väg) när man är i v. 19-20?


    Funderar på att boka en resa men vet inte om jag törs.


    Tacksam för svar!


     


     

  • Svar på tråden Gravid och flygresa?
  • Sandra 01
    Äldre 12 Nov 07:32
    #1

    Jag flög till Thailand i vecka 20 och åkte hem ca vecka 21! ;) Ska inte va någon fara! Använd dock stödstrumpor för minska risk för proppar i benen. Själv ska jag flyga i ca 6 timmar i januari och är då i v. 17-18 ;)

    Ps: Läs på flygbolagets hemsida vad som gäller på deras flyg. Tror det oftast är att måste ha läkarintyg om man flyger efter v.28

    Trevlig resa!! :)

  • Äldre 15 Nov 19:59
    #2

    Tack snälla för ditt svar.

    Har kollat med barnmorskan också och det är tydligen inte förknippat med någon risk alls.

    Det är bara jag som nojjar!!

    Trevlig res!

  • Sandra 01
    Äldre 15 Nov 20:12
    #3

    Klart man får nojja!! Handlar ju om ens lilla pyret i magen! :) Finaste som finns! :)

    Men nu ska det ju va ok när man är så pass tidigt i graviditeten... Så nu får vi unna och gotta oss på våra resor! ;)

  • Äldre 20 Nov 20:55
    #4

    Ett tips som jag läst är att man ska be om ett intyg från BM om hur långt gången man är.
    En del länder vill gärna se det, man får ibland bara resa till v28 så jag antar att det är sånt de kollar,
    plus att kan vara bra att ha om man skulle behöva tala med en läkare av någon anledning..
    Ut och res och NJUT, sista gången som det bara är ni/du!!

  • Äldre 28 Nov 16:27
    #5

    Tänk också på att om ni flyger efter ca v 28 kanske er hemförsäkring inte gäller!!! Då kan ni bli tvungna att betala för ev nödlandning. Trots att ni alltså får resa för flygbolaget. Alltså, kolla upp hemförsäkringen !!
    /fd flygbolagsanställd

  • Äldre 28 Nov 16:32
    #6

    Jag flög till och från Nya Zeeland i v 14 + v 18 och enligt min Bm var det absolut inga problem. Det enda man skulle tänka på är att  röra på sig ibland, använda stödstrumpor och att dricka vatten.
    Om jag inte minns fel fick jag papper med min blodgrupp mm med mig från Bm, bara för säkerhets skull om det skulle hända ngt.
    Trevlig resa!

Svar på tråden Gravid och flygresa?