• sambo1967

    Om ej gravid, kan mensen utebli trots äl?

    Hade äl runt 5 september, sedan började jag småblöda redan den 10:e, alltså efter 6 dagar, höll i sig ett par dagar. Den 17:e började jag blöda igen, blödde väldigt mycket och i hela 5 dagar, mot normalt 2-3 dagar, funderar på om det kan ha varit missfall... Hade sen äl ca 10 dagar senare den 25:e september och har ännu inte fått mens. Det är alltså 45 dagar sen senaste mens. Har inte gravtestat, men känner mig inte gravid. Tempen har jag koll på, den ligger på 36,6-36,7 innan äl och om jag får riktig äl (vilket jag inte har så ofta längre) så stiger den till 37,1-37,3. Men oftast stiger den till 36,9, vilket tyder på svag äl, men jag brukar ändå alltid få normal mens och i rätt tid. Även denna gång steg den med endast 0,3 grader så jag tror inte att att jag kan ha blivit gravid. Det som inte stämmer är, att när tempen stiger så där lite så brukar jag heller inte få några känningar i brösten, men det har jag haft nu ända sedan äl och har fortfarande. Jag har tempat nästan varje morgon sen äl och jag vet  att när jag tempade ca 7 dagar efter äl så hade den sjunkit till 36,6, men två dagar senare gick den upp till 36,9 igen och där ligger den fortfarande. Den brukar sjunka ner till det normala ca 2 dagar innan mensen kommer. Min fråga är, om man är 40+ och det inte är graviditet, hur vanligt är det då att mensen uteblir fast man ändå haft äl, erfarenheter någon...?

  • Svar på tråden Om ej gravid, kan mensen utebli trots äl?
  • Pimpinellan

    Om ett ägg verkligen släppt och mensen uteblir är man gravid. Men kruxet är ju att veta det-då ska man ha egentligen tagit progesteronprov eller gjort VUL. Temp hit och dit litar då inte jag på,den är inget otvetydigt bevis åt nåt håll. Enklast är ju att gå på gyn och göra VUL och ta hcg-blodprov. Då vet du var "felet" ligger. Är du inte gravid kan jag rekommendera rosenrot. Jag har jättetydlig äl sen ett halvår p.g.a den och får mens på exakt uträknad dag.

  • sambo1967

    Fast enklast är ju att jag börjar med ett gravtest...GladInnan jag ev går iväg till gyn menar jag... Tack för era svar!

  • Pimpinellan
    sambo1967 skrev 2011-10-31 16:18:18 följande:
    Fast enklast är ju att jag börjar med ett gravtest...GladInnan jag ev går iväg till gyn menar jag... Tack för era svar!
    Trodde jag du gjort för de flesta här brukar vara testomaner! Men börja där du och skriv hur det gick.
  • sambo1967

    Jag blir inte klok, igårkväll när jag lagt mig tempade jag, då låg den på 36,6! Det är min normala temp, alltså lika lågt som jag ligger på morgnarna mellan mens och äl! Borde inte tempen alltid vara högre på kvällen, oavsett om det är före eller efter äl?? I morse tempade jag igen innan jag klev upp, då var den 36,9 igen, lika som den varit varje morgon sedan jag hade äl för 5 veckor sedan... och ingen mens...

  • Mysgosmys
    sambo1967 skrev 2011-10-31 15:36:18 följande:

    Hade äl runt 5 september, sedan började jag småblöda redan den 10:e, alltså efter 6 dagar, höll i sig ett par dagar. Den 17:e började jag blöda igen, blödde väldigt mycket och i hela 5 dagar, mot normalt 2-3 dagar, funderar på om det kan ha varit missfall... Hade sen äl ca 10 dagar senare den 25:e september och har ännu inte fått mens. Det är alltså 45 dagar sen senaste mens. Har inte gravtestat, men känner mig inte gravid. Tempen har jag koll på, den ligger på 36,6-36,7 innan äl och om jag får riktig äl (vilket jag inte har så ofta längre) så stiger den till 37,1-37,3. Men oftast stiger den till 36,9, vilket tyder på svag äl, men jag brukar ändå alltid få normal mens och i rätt tid. Även denna gång steg den med endast 0,3 grader så jag tror inte att att jag kan ha blivit gravid. Det som inte stämmer är, att när tempen stiger så där lite så brukar jag heller inte få några känningar i brösten, men det har jag haft nu ända sedan äl och har fortfarande. Jag har tempat nästan varje morgon sen äl och jag vet  att när jag tempade ca 7 dagar efter äl så hade den sjunkit till 36,6, men två dagar senare gick den upp till 36,9 igen och där ligger den fortfarande. Den brukar sjunka ner till det normala ca 2 dagar innan mensen kommer. Min fråga är, om man är 40+ och det inte är graviditet, hur vanligt är det då att mensen uteblir fast man ändå haft äl, erfarenheter någon...?


    Du fick ju mens där den 17e, så då har den ju inte uteblivit?
  • Topdog

    Jag tycker att du ska börja med ett gravtest. Jag tempar också och en temphöjning betyder äl. Sen kan det ju finnas andra orsaker till att progesteronvärdet förblir högt. Jag har tex haft dubbla ägglossningar en cykel; en på dag 14 och en på dag 29.

  • Mysgosmys
    sambo1967 skrev 2011-11-01 14:23:56 följande:
    Den 17 september...
    Oj jaha, läste fel :)

    Det kan ju vara så att du inte hade äl, utan att den hoppade över en månad. (Såvida du inte var och kontrollerade detta så kan man ju inte veta, även om temp stiger o äl test ger utslag).

    Det är ju helt normalt att mensen hoppar över en månad nån gång i ens liv!

    Eller så kan du vara gravid :) 
Svar på tråden Om ej gravid, kan mensen utebli trots äl?