• Kusinen från landet

    Småsyskon till tvillingar?

    Våra tvillingar fyllde tre i somras och till nästa sommar ska de få småsyskon om allt går som planerat.

    Ni med småsyskon till tvillingarna, hur gamla har de varit då syskonet kommit och hur har det gått sedan? Tvillingar borde vara vana att dela kan man tycka, fast här är det ofta så att de gärna delar med varandra men inte med andra.

    Någon som vill berätta om sina erfarenheter?

    Och var ni nervösa att det skulle vara tvillingar igen?   (Vi har inte gjort några ultraljud ännu och risken/chansen finns ju eftersom vi har tvåäggs...)

  • Svar på tråden Småsyskon till tvillingar?
  • pecosita

    Oh vilken intressant tråd det här!! Jag är har en tvillingsyster och vi fick en lillebror när vi var tre! Min mamma säger alltid att hon knappt märkte av att han fanns. För han var tydligen sååååååååå lättskött eftersom det ju bara var en. Sedan ville min syster och jag tydligen hjälpa till hela tiden och sprang och hämtade varsin ny blöja varje gång han skulle bytas på. Nu är ju detta snart 30 år sedan så det kanske inte är relevant information.


    Jag fick egna tvåäggstvillingar för snart 1.5 år sedan och är väldigt sugen på ett barn till. Jag inser att jag måste vänta eftersom vår situation är lite si och så här på natten när barnen inte vill sova i egna sängar etc.. När detta ordnar upp sig är jag nog beredd att köra på en trea men är samtidigt lite nervös  att det då blir en trea och en fyra......
    Skulle det hända att det blir tvillingar igen så skulle man i alla fall vara mycket bra rustad med den erfarenhet man har Men samtidigt måste man ju kanske köpa buss om man blir en familj på 6 pers.....

    Berätta när ni vet om det är en eller två i magen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Jag är så nyfiken!

  • Kusinen från landet

    Vad härligt att du som är tvilling fått egna tvillingar! Det borde vara en klar fördel att förstå hur tvillingar har det. Och det var skönt att höra att det gick bra när ni fick en brorsa! Just nu är det en ganska mammig och pappig fas här men jag hoppas att det ska vara ett annat läge till sommaren. Det är först nu som det känns att det faktiskt skulle funka bra med ett syskon och att det faktiskt också skulle funka OM det blev två igen. Fast det skulle verkligen räcka med en. Då inbillar jag mig att man kan njuta av föräldraledigheten på ett helt annat sätt...

  • Mammassaga

    Jag har tvillingar som fyllde 3 nu i oktober, dom var alltså 2,5 år då deras lillebror kom till världen.
    Det funkade.... bra? Dom kände aldrig någon avundsjuka mot sin bror men visade heller inget direkt intresse för honom. Dom har ju även en storasyster som är 1,5 år äldre än dom och hon hade ju lite mer intresse för bebisen. Nu däremot när lillkillen är 8 månader är han killarnas bästa kompis och dom är hans största idoler.

    Jag var rädd att det skulle vara två igen då jag blev gravid så jag begärde ett tidigt ultraljud. Nu är jag gravid ännu en gång och ska återigen göra ett tidigt ultraljud. Jag tror inte det gör någon direkt skillnad men jag vill gärna veta vad jag har att vänta mig;)

  • Kusinen från landet

    Tack för svaren!

    Jag puffar lite grand här...

  • ilshenar

    Vi fick ett till barn nästan direkt på våra tvillingar.

    Förutom den uppenbara problematiken i att ha tre barn samtidigt i åldrarna 2-3 (som de är nu) har det fungerat riktigt bra. Har inte upplevt någon större skillnad faktiskt, utan syskondynamiken är ungefär densamma som innan. Minstingen är det lugnaste barnet hittills och gör liksom inte så mycket väsen av sig.

     Vår tvillingpojk sitter gärna och pysslar och grejar ihop med någon annan i lugn och ro och har därför passat bra ihop med minstingen, som tytt sig till honom också. De kom jättebra överens från första början. Tvillingflickan är desto vildare och var jobbig redan med sin tvillingbror, drog och slet i honom hela tiden, vilket hon även försöker göra med minstingen. (På senare tid har hon blivit intresserad av stora storasyrran 7 år också, och då blir det verkligen ramaskri!)

    Men syskondynamiken blir nog olika i fall från fall. Beror väl mycket på personligheten hos barnen.

  • Kusinen från landet
    ilshenar skrev 2011-11-25 02:33:58 följande:
    Vi fick ett till barn nästan direkt på våra tvillingar.

    Förutom den uppenbara problematiken i att ha tre barn samtidigt i åldrarna 2-3 (som de är nu) har det fungerat riktigt bra. Har inte upplevt någon större skillnad faktiskt, utan syskondynamiken är ungefär densamma som innan. Minstingen är det lugnaste barnet hittills och gör liksom inte så mycket väsen av sig.

     Vår tvillingpojk sitter gärna och pysslar och grejar ihop med någon annan i lugn och ro och har därför passat bra ihop med minstingen, som tytt sig till honom också. De kom jättebra överens från första början. Tvillingflickan är desto vildare och var jobbig redan med sin tvillingbror, drog och slet i honom hela tiden, vilket hon även försöker göra med minstingen. (På senare tid har hon blivit intresserad av stora storasyrran 7 år också, och då blir det verkligen ramaskri!)

    Men syskondynamiken blir nog olika i fall från fall. Beror väl mycket på personligheten hos barnen.
    Oj! Tre barn på så kort tid måste ha varit ett pass! Skönt att minstingen var lugn, vi hoppas på en sådan också.
  • Från 2 till 4

    Har enäggstvillingar som är tio månader imorgon och de får en lillebror inom tre veckor. Har ingen aning om hur det kommer att gå men får ju tro att allt kommer "flyta på" jag får återkomma med hur det fungerar!

  • Kusinen från landet
    Från 2 till 4 skrev 2011-12-17 12:43:50 följande:
    Har enäggstvillingar som är tio månader imorgon och de får en lillebror inom tre veckor. Har ingen aning om hur det kommer att gå men får ju tro att allt kommer "flyta på" jag får återkomma med hur det fungerar!
    Wow! Starkt jobbat! Lycka till, hoppas allt går bra!

    Själv var jag på ultraljud idag och det var bara en. Puh!
  • gedansk

    Hej

    Vi funderar på att försöka att skaffa syskon ( om det nu går, det tog tre år förra gången) till sommaren. Mina tvillingar är nu 19månader. Om jag inte hade åldern emot mig ( jag är 34år)  så hade vi nog försökt senare.

  • Kusinen från landet
    gedansk skrev 2011-12-21 14:54:53 följande:
    Hej

    Vi funderar på att försöka att skaffa syskon ( om det nu går, det tog tre år förra gången) till sommaren. Mina tvillingar är nu 19månader. Om jag inte hade åldern emot mig ( jag är 34år)  så hade vi nog försökt senare.
    Hoppas ni får till det gedansk! Känner igen det där med åldern, jag är 35. Åren rinner iväg snabbt! Jag hade inte tänkt så jättemycket på det men så när det kändes som om att vi ville ha en större familj började jag fundera på om åldern skulle spela in och hur det skulle kännas om jag inte lyckades bli gravid nu när längtan fanns igen.

    Vi talade om det för våra igår och de blev jättenyfikna och stolta över att bli storasyskon (om allt nu går som det ska). De började klappa på magen och ropa "Hallå, är det någon hemma?" till bebisen.
  • Mamma till tre kottar

    När tvillingarna var 4 år kom en lillasyster och när de var 8½ år kom ytterligare en lillasyster. Jag var orolig för fler tvillingar båda gångerna, men det blev det som sagt inte. Tvillingarna har "växt" och tagit mer ansvar för varje lillasyster (särskilt tydligt med en av tvillingarna). Graviditeterna har varit ungfär lika, förlossningarna vaginalt med enlingarna och bebistiden mycket enklare med bara en i taget.

  • Larsan

    Tvillingar -94
    Barn -96
    -------------
    Tvillingar -02
    Trillingar -06
    Barn -07

    Barnens mamma har varit gravid med tvillingar 3 gånger, fött tvillingar 2 gånger samt fött trillingar en gång.
    Aldrig varit orolig... Jag ville ha normalstor familj men fick fler på köpet. Och det är det bästa som hänt mig.
    Jag ångrar inte ett enda barn... Och ändå ville jag bara ha 4 stycken barn förut innan man väl höll i dem och insåg att dem var det bästa som hänt!


    12-barnspappa
  • Naquadria

    Jag har tvåäggs på 6 år och en liten på 2 år. Samma åldersskillnad som dina. :) Allt har gått mycket bra. Skönt att de stora var fria från blöjor, vagn och ganska självgående när lillasyster kom. Hon har varit mycket lättskött o de stora har varit snälla mot henne Tre barn är dock fler än två, så det blir fler önskemål, åsikter o konflikter att hantera. Ibland tufft, men oftast bara härligt.

  • Baby Doll

    Jag hade 4 barn inann äldsta flickan hunnit fylla 2 år! Andra flickan var 9 månader när tvilling pojkarna kom :) Vet inte vad jag skulle ta mig till om jag fick ett till tvillingpar sen! hihih... www.mybabydolls.blogg.se


    4 barn på 2 år, kom och kika in hos oss!
  • SaJo81

    Har också varig nyfiken på en sån här tråd att läsa i! Vi har tvillingpojkar som fyllde 2 i september och i juli kommer ett småsyskon (vi har redan kollat ul att det bara e en) så grabbarna kommer vara två månader ifrå sin treårsdag när dom blir storebröder:)

  • LöjligaFamiljen

    Åh vilken bra tråd! Har en blivande fyraåring, tvillingar på 16 månader och gravid i vecka 5 :)

  • Kusinen från landet

    Tack för era berättelser! Jag blir verkligen imponerad av er med många tätt!

    Vi är med i ett nätverk med andra tvillingföräldrar, vi är ca 10 familjer och tvillingarna där är fyra år och nedåt. Vi är de ENDA som verkar köra på syskon! De andra tycker att det räcker och har sålt av alla barnprylar...

  • MammaF

    Jag har en pojke född 2009 och tvillingar födda 2010 och är nu sjukt sugen på att skaffa en till!

    Hittills med 3 barn har det funkat väldigt bra såklart att det stundtals vart lite körigt och jobbigt men det goda väger upp. Oturen med lite sömn eftersom tvillingarna inte vart så glada på att sova men det har vi just kommit över nu när dom fyllt ett.

    Är man helt galen om man vill ha ett småsyskon till 3 barnskaran? För gud vad jag vill att ett syskon! :)  
       

  • Superbia

    Fick lillebror när tvillingarna var 19 månader och det har funkar över förväntan bra faktiskt. De är inte direkt svartsjuka/avundsjuka även om åtminstone en ibland kan komma och lägga sig hos mig, vilket de nästan aldrig gjorde annars. En gång ville han bli matad(!) men kom väl på ganska snart att det inte var lika häftigt som det såg ut, haha.

    Jag ville gärna haft tvillingar igen, och blev nästan lite besviken när vi bara såg en bebis på RUL, men jag är glad och tacksam ändå. Det jobbigaste var nog att inse hur mycket jobb det är med tvillingarna jämfört med bara ett barn Flört


    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
Svar på tråden Småsyskon till tvillingar?