Inlägg från: slutatsnusa |Visa alla inlägg
  • slutatsnusa
    Fru X skrev 2011-11-05 08:28:00 följande:
    vekligen inte men jag skriker inte om nån tycker att jag borde göra si eller så, Eller jo du har rätt, mitt sätt (som jag INTE har berättat om här) är det rätta för mina hästar. Det Finns nämligen fler sorters väderskydd än täcken som ger bogskav.

Det är faktiskt så att det fanns hästar som var i tävlingskondition och mådde bra innan det fanns isolerade uppvärmda ridhus, vilket är orsaken till att fullpälsade hästar svettas ihjäl.

Sen är det så att en en häst i rikitigt hög kondition kan jobba ordentligt UTE utan att bli särskilt svettig.

Har man ordentligt med grovfoder och välventilerat stall så torkar hästen på nån timme.

Det finns också nackdelar med täcken, svamp i huden tex för vem i ärligheten är hos sin häst  och byter täcken efter behov varje dag (ni jobbar väl också??)?
    mitt inlägg var riktat till ts o ingen annan.
    ts låter som en person jag hade inhyrd i mitt stall ett tag. en riktigt förståsigpåare och besserwisser som dömde ut alla andras sätt med sina hästar. jag är övertygad om att de flesta gör det de tycker är bäst för sin häst och sig själv och det finns ingen anledning att tala om för andra att de gör fel om de inte frågar om råd.
    ts startade inte tråden för att be om råd eller för den delen ge råd utan hon ville bara klanka ner på alla som inte har vad hon tycker är en "naturlig" hästhållning.
    varför?
  • slutatsnusa
    misplacedname skrev 2011-11-05 18:51:36 följande:
    En fråga till er som ger era hästar kraftfoder och annat tillskott till hö: har ni sett forskningen Wången gör på ämnet? De har ca 16 3-åriga travare som endast lever på hö och verkar klara sig rätt bra på det. Alla klarade 3-årstestet och mår bra i full träning på endast hö.

Jag personligen har ingen åsikt i ämnet men tycker det är en intressant studie om det visar sig fungera.
    Jag har precis läst artikel i senaste Ridsport och det är mycket energirikt hösilage de ger. runt 11MJ/kg ts och så får de tillskott av mineraler och vitaminer.
    här är länk
    op.se/lanet/krokom/1.4003021-varldsunik-studie-pa-wangen-hastarna-far-leva-bara-pa-ho

låter vettigt
    min häst får bara urvattnat fjolårshö och mineraler. kanske borde kolla upp vitaminer? tips och goda råd någonGlad
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)