• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • Litet My
    Kallebus skrev 2011-11-04 21:12:19 följande:
    Tycker också att det låter som om det klankas ner på oss som använder hästarna till tävling och behandlar dom därefter.

Felen är bla föjande:

1. Alla har tyvärr inte tillgång till skog att rida i.
    2. Tränar och tävlar man så blir hästarna svettiga och bör därför klippas för att inte kylas ner för mycket och bli sjuka.
    3. En klippt häst måste kompenseras för sin förlust av päls=täckas.
    4. För att orka träna och tävlas behövs extra kraftfoder.
    5. En hoppbom på en sena kan bli en skada oavsett hur stark hästen är i senor och ligament därav senskydd.

Mår hästarna bra och fungerar så är det ju en utmärkt hästhållning.
    Man måste ju inte ösa i dom kraftfoder och klippa bara för sakens skull.
    Min shettis får bara grovfoder och ser ut som en liten björn, halvblodet hade inte fungerat som det är tänkt under samma förhållanden.

Sen finns det ju dom som är helt fel på det av olika anledningar men dom flesta har nog ändå en god tanke bakom sin hästhållning!
    Instämmer.

Min häst levade sina sista år ungefär som TS beskrev det, för att det passade henne då, som pensionär/skogsmullehäst. Hon mådde hur bra som helst av det i dåv läget.

När hon tävlades och tränades däremot och var klippt hade hon självklart täcke på sig ute eftersom hon var heltklippt, åt en hel del kraftfoder för att hon behövde det då för att inte rasa utan kunna bygga muskler, skydd hade vi utifall som en säkerhetsåtgärd osv.

Man kan inte bara säga att "mitt sätt är det rätta" utan anpassa sig efter vilken häst det är, hur mycket man rider, vad hästen används till osv. Alla kanske inte vill ställa av sin tävlingshäst halva året.

Hade varit djurplågeri att ha en häst som tränades hårt så den blev genomsvettig varje dag eller kanske tom är klippt att släppa ut den utan täcke i en massa minusgrader, likaväl som täcken osv är helt onödigt på en häst som inte rids så hårt och har vinterpälsen kvar.
  • Fru X
    slutatsnusa skrev 2011-11-05 01:33:42 följande:
    och? är ditt sätt det enda rätta?

vekligen inte men jag skriker inte om nån tycker att jag borde göra si eller så, Eller jo du har rätt, mitt sätt (som jag INTE har berättat om här) är det rätta för mina hästar. Det Finns nämligen fler sorters väderskydd än täcken som ger bogskav.

Det är faktiskt så att det fanns hästar som var i tävlingskondition och mådde bra innan det fanns isolerade uppvärmda ridhus, vilket är orsaken till att fullpälsade hästar svettas ihjäl.

Sen är det så att en en häst i rikitigt hög kondition kan jobba ordentligt UTE utan att bli särskilt svettig.

Har man ordentligt med grovfoder och välventilerat stall så torkar hästen på nån timme.

Det finns också nackdelar med täcken, svamp i huden tex för vem i ärligheten är hos sin häst  och byter täcken efter behov varje dag (ni jobbar väl också??)?

• Kallebus

Snacka om att generalisera!

Jag åker till ridhus när vädret är för dåligt för att få en vettig träning på ridbanan hemma.
    Svettigaste passen har vi definitivt haft på ridbanan.
    Har man ett välpassande täcke får man inte skav.
    Svamp har jag aldrig haft på en häst och inte mina vänner heller och jag har hållit på med hästar i snart 25 år.
    Tror du har fått tag i dåliga täcken helt enkelt?!
    Givetvis kollar men upp vilket väder som väntas dagen efter om det skulle bli stora omställningar så man kan täcka därefter och i mitt stall så arbetar vi på olika tider så det finns alltid någon som kan sticka dit och byta täcke om det skulle behövas.
    Är det tillräckligt bra väder får även min klippta häst gå ute utan täcke, åtminstånde i några timmar.

• slutatsnusa
    Fru X skrev 2011-11-05 08:28:00 följande:
    vekligen inte men jag skriker inte om nån tycker att jag borde göra si eller så, Eller jo du har rätt, mitt sätt (som jag INTE har berättat om här) är det rätta för mina hästar. Det Finns nämligen fler sorters väderskydd än täcken som ger bogskav.

Det är faktiskt så att det fanns hästar som var i tävlingskondition och mådde bra innan det fanns isolerade uppvärmda ridhus, vilket är orsaken till att fullpälsade hästar svettas ihjäl.

Sen är det så att en en häst i rikitigt hög kondition kan jobba ordentligt UTE utan att bli särskilt svettig.

Har man ordentligt med grovfoder och välventilerat stall så torkar hästen på nån timme.

Det finns också nackdelar med täcken, svamp i huden tex för vem i ärligheten är hos sin häst  och byter täcken efter behov varje dag (ni jobbar väl också??)?
    mitt inlägg var riktat till ts o ingen annan.
    ts låter som en person jag hade inhyrd i mitt stall ett tag. en riktigt förståsigpåare och besserwisser som dömde ut alla andras sätt med sina hästar. jag är övertygad om att de flesta gör det de tycker är bäst för sin häst och sig själv och det finns ingen anledning att tala om för andra att de gör fel om de inte frågar om råd.
    ts startade inte tråden för att be om råd eller för den delen ge råd utan hon ville bara klanka ner på alla som inte har vad hon tycker är en "naturlig" hästhållning.
    varför?
  • Sarah f

Men det har ju bara med att göra vad man använder sina hästar till? Jag har unghästar och gammeltanter oklippta och de i träning klippta och hela baletten till. Jag ser klippning och täckning som en nödvändighet om man ska hålla en häst i hög kondition.

Alla som generaliserar är idioter.
  • why the face

Jaha? Har någon påstått att du är dålig hästägare eller är det bara du som tycker det?

• misplacedname

En fråga till er som ger era hästar kraftfoder och annat tillskott till hö: har ni sett forskningen Wången gör på ämnet? De har ca 16 3-åriga travare som endast lever på hö och verkar klara sig rätt bra på det. Alla klarade 3-årstestet och mår bra i full träning på endast hö.

Jag personligen har ingen åsikt i ämnet men tycker det är en intressant studie om det visar sig fungera.

• Tant Herta

Om man jaktklipper ja ok, men inte sjutton behöver man helklippa hästen!!! Finns människor som tom rakar hästens huvud och ben, även över njurarna! Folk verkar inte längre förstå vad hästar behöver!

Å har man inte tillgång till en skog att rida i utan bara rider på ridbana eller manege, ja då ska man inte ha häst!

• slutatsnusa
    misplacedname skrev 2011-11-05 18:51:36 följande:
    En fråga till er som ger era hästar kraftfoder och annat tillskott till hö: har ni sett forskningen Wången gör på ämnet? De har ca 16 3-åriga travare som endast lever på hö och verkar klara sig rätt bra på det. Alla klarade 3-årstestet och mår bra i full träning på endast hö.

Jag personligen har ingen åsikt i ämnet men tycker det är en intressant studie om det visar sig fungera.
    Jag har precis läst artikel i senaste Ridsport och det är mycket energirikt hösilage de ger. runt 11MJ/kg ts och så får de tillskott av mineraler och vitaminer.
    här är länk
    op.se/lanet/krokom/1.4003021-varldsunik-studie-pa-wangen-hastarna-far-leva-bara-pa-ho

låter vettigt
    min häst får bara urvattnat fjolårshö och mineraler. kanske borde kolla upp vitaminer? tips och goda råd någonGlad
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)