• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • Kallebus

Det är ju också en himla skillnad på att diskutera på nätet, där alla ändå går hem och gör som man vill, än att försöka trycka sina ideer i halsen på sina stall"kompisar"

Det är väl för f*n aldrig försvarbart att ge en häst något annat att äta än det ägaren lagt fram, varken mer eller mindre.
    Det är ju alltid hästägaren som ska bestämma men sen kan man ju påtala att dom kanske skulle dra ner på fodret eller täcka mindre eller vad det än är. Men i slutändan så är det ju upp till hästägaren hur dom ska ha det.

• momalolinon
    Tant Herta skrev 2011-11-09 15:46:57 följande:
    Mina hästar får inga små sår som inte läker på max två dygn och de blir inte halta av dom iallafall. Jag rider mycket i skogen, inte på stigar utan i skogen och de klarar sig alldeles utmärkt. Har inte haft en halt häst på flera år, just på grund av att de får gå mycket på ojämt under lag UTAN en massa skydd som bara försvagar deras naturliga förmåga att skydda sig!

Varför skulle de få en smäll? De står i en flock som umgås dygnet runt, de bråkar aldrig med varandra eftersom de är harmoniska pga att de har tillräckligt med mat och ytor!

Självklart går dina hästar sönder om du håller på att sätta en massa onödiga skydd på dom , är du medveten om att det är djur du sysslar med?

Jag är ingen tävlingsmänniska och tränar inte massa heller.. så mina hästar är inte klippta på vintern..men täcke måste de ha ändå, då de inte sätter tillräckligt med päls så de står å fryser (nej jag täckar dem inte tidigt eller i onödan så det är inte därför de inte sätter mer päls) Man måste ju anpassa hästskötseln efter vad man har för häst och vad man gör med hästen.. är det så oförståligt?? Hade ett russ förut  han satte massor av vinterpäls men vi klippte aldrig honom på vintern, men på våren gjorde vi det för han blev så varm, han blev som en helt ny häst häst varje vår då vi klippt honom! pigg å glad å man märkte att han blev lättad..det var inget vi var tvugna att göra men han mådde ju bättre av det så då var det en självklarhet!

Håller med dig ts om att det är bra att lära hästarna gå i skog å mark så de lär sig lyfta å ha koll på var de ska sätta fötterna, för det kan man märka stor skillnad på hästar när man rider som är vana vid att ha kuperad hage och vana att gå i skog jämfört med de som inte har det..tycker JAG!

Sen det här med att dina hästar aldrig  allvarliga sår när du irider i skogen eller blir skadade..man ska aldrig säga aldrig säger jag bara..jag har sällan skydd eller dylikt heller..å jag rider i skogen även utanför stigar..men det kan jag ju säga att vet jag att jag ska utanför stigarna å lulla så tänker jag ha skydd på! då min häst  han blev skadad rejält en gång när jag gick utanför stigen.. fick en pinne i benet  vilket jag inte märkte då det hände men allvarligt var det..men efter en vända nersövd på op bordet  gick bra iaf tillslut, såg allvarligare ut än vad det var men det blev ganska lång konvalecens.. hade jag haft skydd på hade jag besparat honom det lidandet och mig själv.Jag tror dina hästar har det bra men du får det att låta lite för svart eller vitt i mångas ögon tror jag =)
  • Saltkvarn

TS, det låter ju inte så illa. När jag såg rubriken trodde jag du sysslade med något liknande Mr. Hands (Googla!)

• Fru X
    tjej87 skrev 2011-11-06 23:50:16 följande:

Jo, olämpliga hästägare finns det ju tyvärr. Men det är väl samma typ av människor som bär runt på sin lilla hund i en väska och målar klorna rosa på den. Jag skulle dock säga att de flesta jag har träffat inom hästvärlden har en normal syn på vad hästen behöver i form av omvårdnad och mat. Kommentarer som dom du räknar upp har jag nog isf bara hört från fjortisar och aldrig från vuxna iaf som tur är... :)

Dock hade jag en sköthäst en gång där ägaren var lite överdriven med täcken och sånt... Men hon hade en småknepig familj och pållen var nog hennes lilla bebis och den som hjälpte henne orka tills hon kunde flytta hemifrån.

Grejen är att det ÄR vuxna, högskoleutbildande människor. Som har ägt hästar i många år.
  • Fru X
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2011-11-09 12:14:39 följande:
    Självklart förstår jag att inte Ponnymor förstår att om man har en häst för upp till miljonen så handlar det inte om att den ska få gå på lösdrift med vinterpäls och äta hö. Inte lätt att tävla internationellt under vinterhalvåret med en hårboll.
    fast, handen på hjärtat... HUR många av alla dessa klippta täckde hästar tävlas internationellt?

Eller tävlas öht? 

M Baryards hästar har daglig utevistelse i hage på sitt schema. De hästarna får du slänga på nån nolla på den där miljonsumman. 
  • Kan inte bli bättre än såhär
    Fru X skrev 2011-11-10 19:26:11 följande:
    fast, handen på hjärtat... HUR många av alla dessa klippta täckde hästar tävlas internationellt?

Eller tävlas öht? 

M Baryards hästar har daglig utevistelse i hage på sitt schema. De hästarna får du slänga på nån nolla på den där miljonsumman. 
    Jag svarade bara för egen del. En häst med vinterpäls klarar inte av att prestera på tävling/träning på samma sätt som en klippt.
  • Sarah84

TS! upplever du dig som en dålig hästägare?
    Jag är inte mycket för att "prål" till hästar. Har 2 stycken, en på 19 år & en på 28år. Båda rids. stot på 19 har jag alla vintras klippt pga att hon svettas något grymt, är så otroligt het att rida, att hon svettas direkt. Så henne måste man nästan ha klippt om hon rids..
    Täcker henne inte om hon inte klipps. valacken på 28 täcks om det är kallt eller dåligt väder, då han är frusen & jag tycker han behöver använda energin till annat än hålla sig varm & torr.
    De har nästintill fri tillgång på ensilage/hösilage. Äter betfor, lusern & mineraler morgon & kväll.

Har hästarna på lösdrift på sommaren, en jätte stor hall de kommer in i som på vintern används till annat, så då stallas de in. Går ut vid 06:00 & in vid 22:00-23:00 alltså ute väldigt mycket.

Ofta man ser på sommaren folk som täcker sina hästar & tycker det är hemskt..

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • molly50
    Sarah84 skrev 2011-11-12 22:46:03 följande:
    TS! upplever du dig som en dålig hästägare?
    Jag är inte mycket för att "prål" till hästar. Har 2 stycken, en på 19 år & en på 28år. Båda rids. stot på 19 har jag alla vintras klippt pga att hon svettas något grymt, är så otroligt het att rida, att hon svettas direkt. Så henne måste man nästan ha klippt om hon rids..
    Täcker henne inte om hon inte klipps. valacken på 28 täcks om det är kallt eller dåligt väder, då han är frusen & jag tycker han behöver använda energin till annat än hålla sig varm & torr.
    De har nästintill fri tillgång på ensilage/hösilage. Äter betfor, lusern & mineraler morgon & kväll.

Har hästarna på lösdrift på sommaren, en jätte stor hall de kommer in i som på vintern används till annat, så då stallas de in. Går ut vid 06:00 & in vid 22:00-23:00 alltså ute väldigt mycket.

Ofta man ser på sommaren folk som täcker sina hästar & tycker det är hemskt..
    Jag tycker det här låter som en  väldigt sund hästhållning.
    Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • Tant Herta

Några verkar inte förstå att det är inte vår sak att försöka ändra på det som naturen skapat genom årtusenden. Är det inte lite hybris att tro att hästar inte klarar av att svettas, klarar av att springa för fullt över stock och sten utan att skadas!

Vem tror ni att ni är när ni påstår att det naturen skapat är fel? 

• Kallebus

Du har visst missat att människan avlar för prestation.
    Dagens sporthäst har inte riktigt samma förutsättningar som vildhästarna på stäppen.
     Alla sätter inte rejäl vinterpäls, har utmärkt hovkvalite så dom kan gå utan skor mm
    Det som människan har missat i aveln får vi kompensera på annat vis.

Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)