Tant Herta skrev 2011-11-09 15:46:57 följande:
Mina hästar får inga små sår som inte läker på max två dygn och de blir inte halta av dom iallafall. Jag rider mycket i skogen, inte på stigar utan i skogen och de klarar sig alldeles utmärkt. Har inte haft en halt häst på flera år, just på grund av att de får gå mycket på ojämt under lag UTAN en massa skydd som bara försvagar deras naturliga förmåga att skydda sig!
Varför skulle de få en smäll? De står i en flock som umgås dygnet runt, de bråkar aldrig med varandra eftersom de är harmoniska pga att de har tillräckligt med mat och ytor!
Självklart går dina hästar sönder om du håller på att sätta en massa onödiga skydd på dom , är du medveten om att det är djur du sysslar med?
Jag är ingen tävlingsmänniska och tränar inte massa heller.. så mina hästar är inte klippta på vintern..men täcke måste de ha ändå, då de inte sätter tillräckligt med päls så de står å fryser (nej jag täckar dem inte tidigt eller i onödan så det är inte därför de inte sätter mer päls) Man måste ju anpassa hästskötseln efter vad man har för häst och vad man gör med hästen.. är det så oförståligt?? Hade ett russ förut han satte massor av vinterpäls men vi klippte aldrig honom på vintern, men på våren gjorde vi det för han blev så varm, han blev som en helt ny häst häst varje vår då vi klippt honom! pigg å glad å man märkte att han blev lättad..det var inget vi var tvugna att göra men han mådde ju bättre av det så då var det en självklarhet!
Håller med dig ts om att det är bra att lära hästarna gå i skog å mark så de lär sig lyfta å ha koll på var de ska sätta fötterna, för det kan man märka stor skillnad på hästar när man rider som är vana vid att ha kuperad hage och vana att gå i skog jämfört med de som inte har det..tycker JAG!
Sen det här med att dina hästar aldrig allvarliga sår när du irider i skogen eller blir skadade..man ska aldrig säga aldrig säger jag bara..jag har sällan skydd eller dylikt heller..å jag rider i skogen även utanför stigar..men det kan jag ju säga att vet jag att jag ska utanför stigarna å lulla så tänker jag ha skydd på! då min häst han blev skadad rejält en gång när jag gick utanför stigen.. fick en pinne i benet vilket jag inte märkte då det hände men allvarligt var det..men efter en vända nersövd på op bordet gick bra iaf tillslut, såg allvarligare ut än vad det var men det blev ganska lång konvalecens.. hade jag haft skydd på hade jag besparat honom det lidandet och mig själv.Jag tror dina hästar har det bra men du får det att låta lite för svart eller vitt i mångas ögon tror jag =)