Tant Herta skrev 2011-11-13 14:42:50 följande:
Några verkar inte förstå att det är inte vår sak att försöka ändra på det som naturen skapat genom årtusenden. Är det inte lite hybris att tro att hästar inte klarar av att svettas, klarar av att springa för fullt över stock och sten utan att skadas!
Vem tror ni att ni är när ni påstår att det naturen skapat är fel?
Men jag tycker inte riktigt man kan säga så riktigt. För du kan inte jämnföra "våra" hästar med vildhästar eller hästar för tusen årsen.
Allt handlar om vad man har hästen till.
Jag är visserligen inte mycket för allt som de gör "reklam" för till hästar. Men jag inser & andra sidan att vi inte kan jämnaföra dagens hästar med de som levde för 1000årsen eller för den delen vildhästar.
Ta min 28åriga valack tex. Han skulle säkerligen inte leva om han vore vildhäst eller levde för 1000 årsen. Jag gör så mycket jag kan för att han ska må bra & leva så länge han orkar & hålla sig frisk. MEN det krävs mer nu då han är gammal än då han va yngre..
& jag tycker det är värt de om han lever något/några år till.
Jag hade kunnat strunta i att täcka honom lite tidigare med täcke tex som jag gjorde förr, men de hade förmodligen lett till att han magrat av, för att han måste lägga energi på att hålla sig varm tex.
Men det kommer ju alltid finnas de som överdriver med sina hästar..
Tyvärr är det ju endel som tror att bara för att man själv fryser så gör hästen de.