• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • Sarah84
    Tant Herta skrev 2011-11-13 14:42:50 följande:
    Några verkar inte förstå att det är inte vår sak att försöka ändra på det som naturen skapat genom årtusenden. Är det inte lite hybris att tro att hästar inte klarar av att svettas, klarar av att springa för fullt över stock och sten utan att skadas!

Vem tror ni att ni är när ni påstår att det naturen skapat är fel? 
    Men jag tycker inte riktigt man kan säga så riktigt. För du kan inte jämnföra "våra" hästar med vildhästar eller hästar för tusen årsen.
    Allt handlar om vad man har hästen till.
    Jag är visserligen inte mycket för allt som de gör "reklam" för till hästar. Men jag inser & andra sidan att vi inte kan jämnaföra dagens hästar med de som levde för 1000årsen eller för den delen vildhästar.

Ta min 28åriga valack tex. Han skulle säkerligen inte leva om han vore vildhäst eller levde för 1000 årsen. Jag gör så mycket jag kan för att han ska må bra & leva så länge han orkar & hålla sig frisk. MEN det krävs mer nu då han är gammal än då han va yngre..
    & jag tycker det är värt de om han lever något/några år till.
    Jag hade kunnat strunta i att täcka honom lite tidigare med täcke tex som jag gjorde förr, men de hade förmodligen lett till att han magrat av, för att han måste lägga energi på att hålla sig varm tex.

Men det kommer ju alltid finnas de som överdriver med sina hästar..
    Tyvärr är det ju endel som tror att bara för att man själv fryser så gör hästen de.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Tant Herta

Liiite skillnad att slänga på ett täcke på en gammal häst när det är kallt ute eller sko en häst som är för öm för att gå barfota mot att bandagera hästen t.o.m i hagen! Aldrig låta den gå i skogen, aldrig låta den vara häst! Klippa hästen över hela kroppen trots att det kan ge obotliga skador och är totalt onödigt osv osv!

Det har gått till sjuk överdrift anser jag! 

• Kallebus

Nu börjar vi komma någonstans Glad
    Det finns absolut dom som tar i lite väl mycket.
    Hästen ska klippas utan att det behövs.
    Tjocka täcken och dubbla täcken fastän hästen kokar där under.
    Fodertillskott i det oändliga trots bristande kunskaper om behovet.
    Knepiga bett och hjälptyglar som används fel.
    Inte låta dom gå ute länge på gräs under sommarmånaderna för att dom blir tjocka fastän dom tävlas på max 1m nivå.
    Jag kan bli tokig på dom människorna!
    Likaså dessa barfota förespråkare som verkar så hårt att hovarna blöder och får gå ömfötta i ett halvt till ett år innan dom vänjer sig.
    NH-folk wannabees  som inte har en susning om vad dom pysslar med och det slutar med ouppfostrade hästar som är farliga eller allra minst besvärliga.
    Det finns extremister överrallt, vi är nog rätt så medel i den här tråden och vi vill ju det bästa för våra hästar även om behoven är olika.

• Sarah84
    Kallebus skrev 2011-11-13 20:22:27 följande:
    Nu börjar vi komma någonstans Glad
    Det finns absolut dom som tar i lite väl mycket.
    Hästen ska klippas utan att det behövs.
    Tjocka täcken och dubbla täcken fastän hästen kokar där under.
    Fodertillskott i det oändliga trots bristande kunskaper om behovet.
    Knepiga bett och hjälptyglar som används fel.
    Inte låta dom gå ute länge på gräs under sommarmånaderna för att dom blir tjocka fastän dom tävlas på max 1m nivå.
    Jag kan bli tokig på dom människorna!
    Likaså dessa barfota förespråkare som verkar så hårt att hovarna blöder och får gå ömfötta i ett halvt till ett år innan dom vänjer sig.
    NH-folk wannabees  som inte har en susning om vad dom pysslar med och det slutar med ouppfostrade hästar som är farliga eller allra minst besvärliga.
    Det finns extremister överrallt, vi är nog rätt så medel i den här tråden och vi vill ju det bästa för våra hästar även om behoven är olika.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • cajsasmamma
    Tant Herta skrev 2011-11-09 15:46:57 följande:
    Mina hästar får inga små sår som inte läker på max två dygn och de blir inte halta av dom iallafall. Jag rider mycket i skogen, inte på stigar utan i skogen och de klarar sig alldeles utmärkt. Har inte haft en halt häst på flera år, just på grund av att de får gå mycket på ojämt under lag UTAN en massa skydd som bara försvagar deras naturliga förmåga att skydda sig!

Varför skulle de få en smäll? De står i en flock som umgås dygnet runt, de bråkar aldrig med varandra eftersom de är harmoniska pga att de har tillräckligt med mat och ytor!

Självklart går dina hästar sönder om du håller på att sätta en massa onödiga skydd på dom , är du medveten om att det är djur du sysslar med?
    Jag har inte heller haft halta hästar sen 2006 ( om man bort ser ifrån 2 hovbölder och att en häst trassla in sig i eltråden på betet) 

• Veronica 223

Ja om du inte rider hästarna så de blir varma och svettiga så låter väl det alldeles utmärkt. Om ingen av dem slår på sig och du inte tränar hoppning finns det ju heller ingen anledning att använda benskydd.
    Och om du har analyserat grovfoder och inte rider hårt finns ingen anledning till kraftfoder, men mineraler bör de ev ha beroende på vad de får för grovfoder.

Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • Queen of all

Vill inte att trådstartaren ska ta det här fel nu men jag funderade lite på det här med benskydds vara eller inte vara... Jag har alltid benskydd eller lindor på min häst. 
    Men det är mest för att en stallkompis till mig för måååånga år sen var med om en hemsk olycka.
    Hästen blev rädd, kastade av ryttaren, sprang över en snurra taggtråd som trasslade fast sig i svans och bakben. När hon kom ner till stallet så sprang hon runt runt personen som fick tag på henne så hon fick stora skärsår på fötter och ben. Och när vi väl fick lugnat henne så var halva hennes svans borta och benskydden var det bara slamsor kvar av. Vill inte ens tänka tanken på hur benen hade sett ut, om hästen inte hade haft det skyddet den hade. 
    Nu är iofs det här ett riktigt skräckscenario. Men har det hänt, så kan det tyvärr alltid hända igen. Efter den dagen så har jag alltid benskydd på mina hästar. Även om jag bara ska longera dom i paddocken. :S

Men som sagt. Smaken är som baken. :P Alla gör vi olika och så länge inte hästarna mår dåligt så är det ju fina fisken. =)=) 

• Veronica 223
    Queen of all skrev 2011-11-26 00:21:51 följande:
    Vill inte att trådstartaren ska ta det här fel nu men jag funderade lite på det här med benskydds vara eller inte vara... Jag har alltid benskydd eller lindor på min häst. 
    Men det är mest för att en stallkompis till mig för måååånga år sen var med om en hemsk olycka.
    Hästen blev rädd, kastade av ryttaren, sprang över en snurra taggtråd som trasslade fast sig i svans och bakben. När hon kom ner till stallet så sprang hon runt runt personen som fick tag på henne så hon fick stora skärsår på fötter och ben. Och när vi väl fick lugnat henne så var halva hennes svans borta och benskydden var det bara slamsor kvar av. Vill inte ens tänka tanken på hur benen hade sett ut, om hästen inte hade haft det skyddet den hade. 
    Nu är iofs det här ett riktigt skräckscenario. Men har det hänt, så kan det tyvärr alltid hända igen. Efter den dagen så har jag alltid benskydd på mina hästar. Även om jag bara ska longera dom i paddocken. :S

Men som sagt. Smaken är som baken. :P Alla gör vi olika och så länge inte hästarna mår dåligt så är det ju fina fisken. =)=) 
    Men argumenterar man så så skall ju hästen ha benskydd i hagen också.
    Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • viktoria91
    Sarah84 skrev 2011-11-12 22:46:03 följande:
    TS! upplever du dig som en dålig hästägare?
    Jag är inte mycket för att "prål" till hästar. Har 2 stycken, en på 19 år & en på 28år. Båda rids. stot på 19 har jag alla vintras klippt pga att hon svettas något grymt, är så otroligt het att rida, att hon svettas direkt. Så henne måste man nästan ha klippt om hon rids..
    Täcker henne inte om hon inte klipps. valacken på 28 täcks om det är kallt eller dåligt väder, då han är frusen & jag tycker han behöver använda energin till annat än hålla sig varm & torr.
    De har nästintill fri tillgång på ensilage/hösilage. Äter betfor, lusern & mineraler morgon & kväll.

Har hästarna på lösdrift på sommaren, en jätte stor hall de kommer in i som på vintern används till annat, så då stallas de in. Går ut vid 06:00 & in vid 22:00-23:00 alltså ute väldigt mycket.

Ofta man ser på sommaren folk som täcker sina hästar & tycker det är hemskt..
    Min ponny får täcke på sommaren, flugtäcke då. Hon är känslig mot giftet som stickande/bitande insekter har och får lätt sår av det. Dock endast när hon behöver dte, är det lite insekter en dag slipper hon täcket då jag inte vill täcka i onödan. Men att se henne lida av insekterna hela daegn jämfört med att stå lungt med täcket är valet lätt!
  • Queen of all
    Veronica 223 skrev 2011-11-26 21:55:35 följande:
    Men argumenterar man så så skall ju hästen ha benskydd i hagen också.
    Neee... Där är det ju lite annorlunda. Där håller man ju ändå koll på daglig basis att det inte ligger skit i hagen. 
    Den här gången var dom ju ute på ett ställe där allting inte syntes för grenar och buskage och grejer...  
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)