• Tant Herta

Jag är en hemsk hästägare! :)

Mina hästar har inget varmt mysigt stall, det har två ligghallar!

Mina hästar är inte klippta, de får hålla värmen med sin tjocka päls, utom gammeltanten som behöver täcke när det är minusgrader!

Mina hästar har inte massa benskydd, de får träna upp sina senor och ligament genom att gå turer i skogen, å då menar jag I skogen!

Mina hästar har bara täcke när det är kallt och blåsigt med massa regn eller snöblandtat regn!

Mina hästar får inte massa musli och allehanda tillskottsfoder! De får fri tillgång på hö och foderhalm samt havre som jag köper frächt hos en bonde!

Fyyy! Usch vilken hemsk hästägare jag måste vara som behandlar mina hästar så illa!

• Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)
  • Queen of all

Och sen är alltid risken större att hästen skadar sig när vi talar om för den vart den ska gå istället för att den väljer själv som i hagen. 

• Veronica 223

Ja men de kan ju bli rädda och spränga staketet. De kan rymma från hagen. De kan smita när man ska släppa in/ut dom. Tror de är vanligare scenarion än det du beskrev.

Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • Queen of all

Det är ju sant... 

Men sen har jag väldigt ofta sett små skrapsår på mina benskydd. Jag rider väldigt ofta ute i snår och där dom har fällt träd för att hästarna ska lära sig att lyfta på benen.
    Visserligen hade det inte blivit några allvarliga skador men ändå...
    Känns lite som att det är sån grej som är så lätt att sätta på och man vet aldrig när skadan är framme.

Men som sagt... Smaken är som baken!! :P  

• Kallebus

Lite roligt det här med att folk påstår att hästarna skulle få klenare ben av att gå med benskydd när forskningen säger att inte ens lindor stöttar benen som vi tror.
    Är mer inne på spåret att det är underlag, träning och till viss del och avel som avgör om dom blir starka eller klena.
    Jag anser att mjuka underlag är döden för senorna och kontrollerad trav på asfalt kan vara bra och stärkande för benen. Sen finns det dom som tycker tvärtom (det är inte min häst som är halt Tungan ute)

• Veronica 223
    Kallebus skrev 2011-12-02 19:56:36 följande:
    Lite roligt det här med att folk påstår att hästarna skulle få klenare ben av att gå med benskydd när forskningen säger att inte ens lindor stöttar benen som vi tror.
    Är mer inne på spåret att det är underlag, träning och till viss del och avel som avgör om dom blir starka eller klena.
    Jag anser att mjuka underlag är döden för senorna och kontrollerad trav på asfalt kan vara bra och stärkande för benen. Sen finns det dom som tycker tvärtom (det är inte min häst som är halt Tungan ute)

Sen finns det hästar som har ständiga inflammationer utan att ens ha hunnit bli ridna. En del hästar är helt enkelt "måndagsexemplar" och håller inte vad man än gör.

Jag skulle aldrig i livet trava på asfalt med en skodd häst, det blir för halt (har haft min häst i 11 år och han har aldrig vart halt!).
  • Fru X
    Veronica 223 skrev 2011-12-02 18:38:10 följande:
    . De kan smita när man ska släppa in/ut dom. Tror de är vanligare scenarion än det du beskrev.

uppfostran, någon???
    Veronica 223 skrev 2011-12-02 20:02:22 följande:

Sen finns det hästar som har ständiga inflammationer utan att ens ha hunnit bli ridna. En del hästar är helt enkelt "måndagsexemplar" och håller inte vad man än gör.

).
    och så finns det ryttare som rider sönder den ena hästen efter den andra....  Det ska "tas igenom" :-/

• Veronica 223
    Fru X skrev 2011-12-02 21:08:54 följande:

uppfostran, någon??? 

).
    och så finns det ryttare som rider sönder den ena hästen efter den andra....  Det ska "tas igenom" :-/

Eeeeh, jo, men de kan bli rädda eller hästen bakom tränger sig före mm. Man kan inte uppfostra allas hästar om man står med sin häst uppstallad och olyckor kan hända.

Såklart, inget jag nånsin sagt att det inte är så, så jag förstår inte riktigt din kommentar där heller...
    "Tas igenom?" 
  • Fru X
    Veronica 223 skrev 2011-12-02 21:22:08 följande:
    Eeeeh, jo, men de kan bli rädda eller hästen bakom tränger sig före mm. Man kan inte uppfostra allas hästar om man står med sin häst uppstallad och olyckor kan hända.

Såklart, inget jag nånsin sagt att det inte är så, så jag förstår inte riktigt din kommentar där heller...
    "Tas igenom?" 

joo, för sin egen säkerhets skull så ser man till att ALLA andras hästar lyder. Det är inte märkvärdigt alls. När JAG är i en hästflock så har jag högst rang. Allt annat är livsfarligt.
     Skilj på olyckor och ONÖDIGA olyckor.
    Bättre ur fler aspekter med väluppfostrade hästar än klä in dem i skydd, det finns inte en hjälm eller väst i världen som skyddar mot ett osäker beteende.

Om du aldrig någonsin "tagit igenom" något som "sitter fast" hos en häst (99,9% är det ryttarfel) så behöver inte du ta åt dig:
    För att förtydliga: en häst tål en viss mängd arbete, det är ägarens/ryttarens och i viss mån tränarens ansvar att hästarna inte överbelastas. Om mänden arbete som hästen tål inte motsvarar det vi begär att hästen ska prestera så kommer den antingen att underprestera mot vad vi har planerat eller gå sönder. Ibland får man lov att ta ett par steg tillbaka för att kunna gå framåt.   
  • Fru X

Jag skulle aldrig i livet trava på asfalt med en skodd häst, det blir för halt (har haft min häst i 11 år och han har aldrig vart halt!).

Du har aldrig ridit i samlad trav va?
  • Veronica 223
    Fru X skrev 2011-12-02 21:58:41 följande:

Du har aldrig ridit i samlad trav va?

Eh, jo, men jag skulle aldrig få för mig att göra det i alla fall. Helt enkelt.
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)