Veronica 223 skrev 2011-12-02 23:53:01 följande:
I ett stort stall där man på rullande schema bara hanterar de andras hästar max en gång i veckan är det fruktansvärt svårt att sätta sig högst i rang om mängden hantering begränsas till att ta in/ut dem och fodra dem.
Självklart anser jag att man skall ha en väluppfostrad häst, men långt ifrån alla har ju det, och det är inte min uppgift att uppfostra 20 andra hästar. Jag fokuserar på min egen. Självklart ifall någon aktivt frågar efter hjälp så hjälper jag gärna till, då min häst alltid uppför sig exemplariskt vid hantering så har det faktiskt också hänt vid ett flertal tillfällen.
Förstår inte alls varför det skulle vara så svårt ATT vara ranghög gentemot ALLA hästar man hanterar. Hur gör man annars? Hur leder man en häst som inte respekterar mig som ledare? Det är ytterst FÅ hästar som inte köper ett dominant kroppsspråk, det tar ingen tid att röra sig rätt.
Om jag hanterar någon annans häst så lyder den mig.
Jag har också stött på folk som inte kan fostra hästar, i regel är de rädda för dem dessutom, det hindrar inte att hästen är from som ett lamm när jag leder den.
En av hästarna i vårt stall är precis så som du beskriver det, honom hanterar jag inte dagligen heller. Det hindrar inte att jag ser till att han lyder, tro mig han köper det. Ägaren är rädd samt har ingen förmåga alls att läsa av en häst. Hon har nytta av att vi andra fostrat hennes häst men fattar inte själva grejen. Man behöver inte slå sig för bröstet för det. Den tjejen har haft häst i mer än 15 år men hennes 1a var extermt väluppfostrad när hon fick den så det har väl gått av bara farten. Den här har hon nu efter fyra år börjat förstå vikten av att ha en lydig häst.
Att stenhårt fokusera på bara sin, det är höjden av egoism tycker jag.
Ännu lättare fostra hästen vid fodring, då den får direkt belöning vid korrekt uppförande.