• Forumvärd

    Vad har ditt barn lärt sig? Omröstningstråd.

    Tack för alla fina bidrag! Solig
    Det har inte varit lätt för juryn att plocka ut endast fem nominerade till omröstningsomgången eftersom att alla bilder och motiveringar är så bra!
    Nu är det upp till er medlemmar att rösta fram den av de nominerade som ska vinna en dator från Dell.
    Omröstningen pågår t.om 8/11 och vinnaren utropas den 9/11.
    Lycka till!

    De nominerade presenteras med nick, motivering och slutligen foto.
    De nominerade är:

    L
    Li Fyller 4 år den 3:e November. För att riktigt förstå varför datorn har varit en så bra grej för båda Li och mig som mamma så behöver man veta lite om denna tjej. Hon är en glad, frammåt och äventyrslysten liten marodör som alltid springer rakt mot nya äventyr. Hon är smart, rolig och har en otrolig humor. Men Li har också en språkförsening som innebär att hon inte talar lika mycket som de flesta andra 4 åringar. Hon har därför haft svårigheter att leka med jämnåriga barn och det har skapat mycket frustration när hon inte kan förmedla vad det är hon menar. Hon har också lite svårt att göra samma sak en längre stund, utan hoppar gärna från aktivitet till aktivitet.
    För ett par månader sedan beslutade vi att hon skulle få tillgång till en egen dator, eftersom hon visat ett stort intresse och haft väldigt lätt för att förstå sig på elektonik. Så nu har hon en gammal trött dator där hon spelar spel, lägger pussel eller kollar på filmer. Hon hanterar datorn helt själv utan hjälp och har en list med favoritlänkar till bland annat Barnkanalen och favoritklippen från Youtube.
    Det som varit så fantastiskt för henne såväl som för oss har varit att hon faktiskt kunnat sitta ned med datorn en längre stund, i lugn och ro och koppla av med en aktivitet på ett helt annat sätt än tidigare, och att hennes språk på dessa månader har utvecklats massor. Det poppar upp nya ord hela tiden och det börjar formas meningar och kommunikationen mellan henne och omvärlden har blivit så mycket tydligare. Därför vill vi fortsätta att uppmuntra hennes datoranvändande då hon utvecklas så mycket när hon får göra något som skänker henne en timmes lugn och ro i en aktivitet, självförtroende och utvecklande. 





    Soltamannen
    Vårt barn har lärt sig många saker genom datorn, men det här är ändå ett av de bästa exemplen. Såhär såg skärmen ut efter att vi lämnat datorn tillgänglig för sonen i vintras. Han hade helt enkelt på eget bevåg gått dit för att googla! Då sex år gammal. Det är ju suveränt hur användbart Google är även för barn, när en sådanhär stavning fungerar. Kan ju säga att hjärtat hoppade några extra varv av gulligheten
    Det bästa användningsområdet med en dator går att sammanfatta med ett ord: Möjligheterna!


    Vampyria2
    Vill att sonen ska få räkna något annat än galler när han blir stor så han skulle verkligen behöva en dator för att lära sig allt han kan...smart som få är han vid fyra års ålder så kan han läsa, skriva, prata engelska, räkna till 500, klockan (hel och halv timmar)  och allt det pga att han har fått suttit på internet och tittat runt sen han var väldigt liten...använder man datorer rätt så kan de bli en enormt tillgång vid barns lärande, så låt min son nu få hjälpen att utvecklas så mycket som han kan




    allojt
    Léo 4år, fick "lov" att börja sitta vid dator för några veckor sedan.

    Döm om våran förvåning om hur mycket han har lärt sig på den korta tiden.
    Han har börjat lära sig principen med att räkna med + och -, om man har två och lägger till två så räknar han det till fyra. Han har även lärt sig bosktäver och ljuda ihop ord. Han har ett spel på dator där det är en bild på en sak och så ska man para ihop det med rätt ord, det sitter han och ljudar ihop och får rätt.


    Men nu till det roligaste som hände för ett litet tag sen, Léo satt och höll på med det här para ihop spelet på datorn och brevid och titta satt lillebror Ludwig 2år medan jag röjde undan efter middagen.
    När jag kommer in till dem i soffan satt de där och ljuda bokstäver tillsammans! Léo satt och lärde lillebror bokstäver! Han hade även plockat fram en bokstavsmålarbok, sådär satt han och visa brosan bokstäver på datorn samtidigt som han hjälpte lillebror och hitta dem i boken, samtidigt som han lärde Ludwig vilken bokstav det var!!


    Lärare redan vid 4års ålder, tack så mycket it-världen för en framtida proffesor!Skrattande




    HelenaHE
    Ludwig 3 år ( när kortet togs) med Down Syndrom använder datorn flitigt. Just här facebookar han
    Datorn är en fantastisk läranade sak som hjälper Ludwog otroligt mycket i hans utveckling. You tube och kolla teckensånger bl.a. Tränar även finmotoriken. Helt otroligt hur snabbt dom små liven lär sig.
    Som mamma till ett funktionshindrat barn ger datorn mig möjlighet att "träffa" och rådfråga andra föräldrar i samma situation. Vilket är guld värt


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad har ditt barn lärt sig? Omröstningstråd.
  • Solkattan

    Vilken svår omröstning.. alla motiveringar är ju lika bra...
    Men lilla Ludvig är sötast... så han får min röst... :)

  • bananflugekärlek

    Jag tycker googlingen var sötast, så den får min röst.

  • hivmannen

    jag fattar inte riktigt ni som röstade på han som googlade. han kan ju inte ens stava, varför ska det premieras?

  • Tandorin
    hivmannen skrev 2011-11-04 12:42:11 följande:
    jag fattar inte riktigt ni som röstade på han som googlade. han kan ju inte ens stava, varför ska det premieras?
    Jodå, numera kan han det (mycket tack vare just datorn). Vid det tillfället hade han dock aldrig sett titeln i text utan tänkt på Emil, varit nyfiken och gått för att googla och då blir det väl att det skrivs som det låter.
  • vampyria2
    Tandorin skrev 2011-11-04 13:06:17 följande:
    Jodå, numera kan han det (mycket tack vare just datorn). Vid det tillfället hade han dock aldrig sett titeln i text utan tänkt på Emil, varit nyfiken och gått för att googla och då blir det väl att det skrivs som det låter.
    Du tror inte att han skämtade lite, var lite ironisk ;p
  • Tandorin
    vampyria2 skrev 2011-11-04 13:08:39 följande:
    Du tror inte att han skämtade lite, var lite ironisk ;p
    Jag vet inte, jag blev förbryllad!
Svar på tråden Vad har ditt barn lärt sig? Omröstningstråd.