• Grazzy
    Äldre 4 Nov 11:11
    15827 visningar
    17 svar
    17
    15827

    Illamående, vecka 10

    Går in i vecka 10 idag, men saken är den att NU börjar jag må fruktansvärt dåligt med illamående, huvudvärk och allmänt trött. Har Postafen här hemma, men vet inte om det hjälper så mycket. Försöker äta ofta och lite, men jobbigt att ens få i mig någonting utan rädslan att spy upp det. Har inte spytt någon gång ännu, men är hemskt rädd för att göra det. Har ni några tips eller har ni varit i samma sits?

  • Svar på tråden Illamående, vecka 10
  • nybörj­are
    Äldre 4 Nov 11:26
    #1

    Hej,

    Jag går in i vecka 11 idag, och har mått konstant illa sedan vecka 6-7. Jag har inte heller spytt någon gång, och är glad för det. jag mår inte mer illa på morgonen än vad jag gör under resten av dagen/kvällen. Jag försöker också att äta något hela tiden, men det är svårt.  Prostafen har inte hjälpt mig något alls, tyvärr. Det enda som lindrar lite för min del är att vara riktigt upptagen med något, så att jag inte känner/tänker lika mycket!

  • Havsju­ngfrun
    Äldre 4 Nov 11:32
    #2

    Testa Sea band som finns på Apoteket. Hjälper det inte kan du be att få Lergigan comp. utskrivet.

  • Grazzy
    Äldre 4 Nov 11:34
    #3
    Havsjungfrun skrev 2011-11-04 11:32:49 följande:
    Testa Sea band som finns på Apoteket. Hjälper det inte kan du be att få Lergigan comp. utskrivet.
    Japp, jag har sea-band också hela dagarna på mig i några veckor nu. Inbillar mig mest att dom hjälper tror jag för det försvinner efter ett tag men kommer tillbaka igen senare under dagen.
  • Tanya
    Äldre 4 Nov 11:39
    #4

    Om du akut behöver lugna illamåendet så hjälpte det att knapra på morötter för mig! Testa :)

  • Grazzy
    Äldre 4 Nov 11:45
    #5
    Tanya skrev 2011-11-04 11:39:02 följande:
    Om du akut behöver lugna illamåendet så hjälpte det att knapra på morötter för mig! Testa :)
    Okej, jag har funderat på tanken, har ätit äpplen men tyckte inte det hjälpte så mycket men morötter ska jag absolut införskaffa mig!
  • flower­sinthe­window
    Äldre 4 Nov 12:12
    #6

    jag började må illa för 1.5 vecka sedan och det är skitjobbigt. jag äter postafen, det tar inte bort illamåendet men jag slipper kräkas. det absolut viktigaste är att aldrig bli hungrig. småät hela tiden. min man kommer med en postafen-tablett och lite fil till mig på morgonen, det hjälper att äta det i sängen innan man går upp. ät sedan en skiva rostat bröd när du har gått upp. allt som inte smakar så mycket är lättast att få ner för mig, knäckebröd t ex. smoothies funkar också! lite sött och mättar för stunden. jag äter ngt litet typ en gång i timmen, frukt funkar bra för mig. läste någonstans att när man är hungrig har man mer magsyra i magen och det gör att man lättare mår illa. glöm inte att dricka mycket!

  • flower­sinthe­window
    Äldre 4 Nov 12:13
    #7

    ngt som faktiskt också hjälper är att PRATA om det. om man får gråta ut över hur jobbigt allt känns med någon som man litar på så känns det lite lättare sen.

  • Havsju­ngfrun
    Äldre 4 Nov 12:27
    #8

    Det som eg. funkar bäst är att inte vara hemma. Hos någon annan mår jag aldrig så illa som hemma. Man kanske skulle flytta en månad eller så...

  • Äldre 4 Nov 16:34
    #9

    uhh..jag vet hur du har det...blev precis samma för mig....jag äter apelsinklytor när det faller på..och ib´land dricker jag loka bubbelvatten med smak ..känns lite bättre då...

    min vännina sög på en citron för att dämpa illamåendet...

    hoppas det går över snart *kram*   

  • Grazzy
    Äldre 7 Nov 14:23
    #10
    MammasSmåHjärtan skrev 2011-11-04 16:34:09 följande:
    uhh..jag vet hur du har det...blev precis samma för mig....jag äter apelsinklytor när det faller på..och ib´land dricker jag loka bubbelvatten med smak ..känns lite bättre då...

    min vännina sög på en citron för att dämpa illamåendet...

    hoppas det går över snart *kram*   
    Ja det är inget kul, men man får se det posetivt att det kommer gå över förhoppningsvis, ganska så snart!
    Tack och kram till dig ! 
  • Grazzy
    Äldre 7 Nov 14:23
    #11
    flowersinthewindow skrev 2011-11-04 12:12:32 följande:
    jag började må illa för 1.5 vecka sedan och det är skitjobbigt. jag äter postafen, det tar inte bort illamåendet men jag slipper kräkas. det absolut viktigaste är att aldrig bli hungrig. småät hela tiden. min man kommer med en postafen-tablett och lite fil till mig på morgonen, det hjälper att äta det i sängen innan man går upp. ät sedan en skiva rostat bröd när du har gått upp. allt som inte smakar så mycket är lättast att få ner för mig, knäckebröd t ex. smoothies funkar också! lite sött och mättar för stunden. jag äter ngt litet typ en gång i timmen, frukt funkar bra för mig. läste någonstans att när man är hungrig har man mer magsyra i magen och det gör att man lättare mår illa. glöm inte att dricka mycket!
    Fast jag kan ha så jobbigt att jag inte kan äta något nästan :-O
    Får inte i mig mycket alls utan måste kämpa ner  det för att inte få kväljningar nästan. Jätte jobbigt  
  • flower­sinthe­window
    Äldre 7 Nov 16:39
    #12
    Grazzy skrev 2011-11-07 14:23:59 följande:
    Fast jag kan ha så jobbigt att jag inte kan äta något nästan :-O
    Får inte i mig mycket alls utan måste kämpa ner  det för att inte få kväljningar nästan. Jätte jobbigt  
    då tycker jag att du ska ringa din barnmorska och få tabletter utskrivna. det finns hjälp att få! stor kram
  • Äldre 10 Nov 13:32
    #13

    Hej allihopa! 
    Jag förstår precis hur ni känner det!
    Jag är i vecka 8 och har mått dåligt sen dag ett! Har börjat använda seaband och har fått lergigan comp utskrivet. Hjälper litegrann.. Har aldrig spytt men går konstant med ett illamående.
    Är så j*vla trött på det här! Ibland vill jag bara lägga mig ner och dö.. Gråter 
    Till saken hör också att jag har en extrem kräkfobi som jag haft i många år. Så att må illa är ett rent helvete för mig och känner jag att jag måste spy så får jag paniiik!
    Ska testa morötter som Tanya skrev..

    Har gått ner ett halvkilo också och det är inte så konstigt för jag får ju inte i mig nåt! 
    Vad äter ni och hur gör ni för att få i er nåt?!

    Ursäkta att jag bara spyr ut galla här.. Var bara tvungen att skriva av mig lite..
    Kram på er! 

  • molly0­1
    Äldre 11 Nov 17:13
    #14

    Jag lider med vad ni går igenom allihopa men jag kan lova er det blir bättre!

    Jag är nu själv i v 22 och mår jättebra MEN fram till vecka 16-17 var mitt liv ett rent hel*te.. Mådde så fruktanvärt illa att jag nästan blev tokig. provade alla huskurer, postafen, lergigan, primperan, seaband utan resultat..

    När illamåendet började avta, började jag känna fosterrörelser och då vet man att det var värt det.

    Kämpa på tjejer! Det blir bättre, Kram till er alla! 

  • memadd­e
    Äldre 11 Nov 21:31
    #15

    Jag går in i vecka 11 idag. i måndags åkte jag in till akuten, blev inlagd i 2 dagar, och fick 6 liter dropp.
    Jag hade inte kunnat äta/dricka nåt alls sen 7 dagar tillbaka.
    bara kräkte upp det=(... gick ner 4 kg med. 

    Nu äter jag lerigan comp 3 dagar om dan. Hjälper Liiiite, och sen äta gör jag bara i väldigt små mängder ofta. A-fil hjälper lite tycker jag. Och dricker bara vatten o te.

    Men illamåendet är tyvärr ännu där, hemskt=( ja vet.

    Jag blev sjukskriven i 1 månad. hoppas på att må bättre sen =)          

  • memadd­e
    Äldre 11 Nov 21:31
    #16

    3 gånger om dagen förståss =)

  • Äldre 11 Nov 21:51
    #17

    Skönt att höra att andra också mår dåligt. Jag spytt sedan v 6 är vi v 14 nu.. spyr flera ggr/dag får vara glad om jag får behålla ett mål mat. Börjar bli väääldigt trött på det här nu... har gått ner i vikt men bara 2 kg, det är nog för att jag spenderar mest tid i sängen. Jag hoppas att det går över snart..

Svar på tråden Illamående, vecka 10